Організатори акції протесту наполягають на проведенні люстрації керівництва територіальних органів Держлікслужби України. За словами О. Пруднікової, таке керівництво призначалося за погодженням з главами обласних держадміністрацій — ставлениками Віктора Януковича. Крім того, представники галузі вимагають посилити відповідальність аптек за торгівлю фальсифікованими лікарськими засобами і повернути контроль Держлікслужби України за надходженнями фальсифікату до аптечної мережі.
Головна вимога активістів — звільнити нинішнє керівництво Держлікслужби України, зокрема Михайла Пасічника та Олену Алексєєву, у зв’язку з їх відмовою впроваджувати європейські норми в законодавство, нездатністю провести реформування органу контролю в сфері обігу лікарських засобів, лобіюванням інтересів бізнесу тощо.
Як заявляють організатори мітингу, М. Пасічник, зайнявши пост глави Держлікслужби, різко змінив позицію відомства, наполягаючи на доступності кодеїновмісних лікарських засобів для пацієнтів, а отже, — виступає проти контролюючих механізмів.
«Сьогодні контроль за продажем кодеїновмісних лікарських засобів такий самий, як під час відпуску антибіотиків, фізрозчину або води для ін’єкцій, які за правилами мають відпускатися за рецептом, але в аптеках рідко вимагають його. Ані Держлікслужба України, ані Міністерство охорони здоров’я не зробили жодної реальної спроби зупинити безконтрольний продаж кодеїновмісних препаратів, потужним лобістом і виробником яких є вітчизняне підприємство «ІнтерХім», — зауважив В. Оніщенко. Він пропонує перевести такі медикаменти на предметно-кількісний облік. «З метою недопущення розповсюдження наркоманії серед молоді пропонуємо перевести на предметно-кількісний облік кодеїновмісні таблетовані лікарські засоби, які не лікують, а лише знімають симптоми кашлю», — підтримала його думку О. Пруднікова. За її словами, МОЗ України ігнорує офіційні звернення вже 9 обласних рад, які стурбовані зростанням реалізації кодеїновмісних препаратів. «Предметно-кількісний облік кодеїновмісних таблеток призведе до зменшення випадків немедичного застосування цих препаратів, а також спонукатиме звернутися до лікарів в разі наявності кашлю з метою проведенню адекватного лікування», — зауважила вона.
Також представники фармгалузі зазначають, що М. Пасічник має серйозний конфлікт інтересів, оскільки був власником великої виробничої компанії, а також, обіймаючи державну посаду, паралельно деякий час очолював громадську організацію «Аптечна професійна асоціація України». «Призначення в червні цього року на посаду голови Держлікслужби М. Пасічника відбулося з порушенням норми законодавства про державну службу, оскільки одночасно з державною посадою він декілька місяців очолював громадську організацію «Аптечна професійна асоціація України», — зауважила О. Пруднікова.
На думку О. Пруднікової, Держлікслужба України не здійснює необхідних заходів стосовно виявлення та припинення виготовлення фальсифікату, ліквідації каналів його надходження на територію України. «Усе зводиться тільки до перевірок аптек. Натомість не відбувається прийняття змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі — Ліцензійні умови), які б сприяли уникненню таких негативних явищ, як торгівля фальсифікатом», — зазначила доповідач.
Прим. ред.: нагадаємо, що Законом України від 31.07.2014 р. № 1622-VII установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюватимуться протягом серпня–грудня 2014 р. виключно з дозволу Уряду або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки. Раніше ми повідомляли про те, що Держлікслужба України направила до МОЗ України проекти відповідних розпоряджень КМУ про дозвіл на проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання, оскільки здійснення державного контролю якості лікарських засобів є питанням національної безпеки країни. Однак до сьогодні відповідні розпорядження не було ухвалено.
Також активісти закликають провести люстрацію і керівників та заступників керівників територіальних органів Держлікслужби України, які призначалися за погодженням з головами обласних державних адміністрацій, тобто ставлениками Віктора Януковича.
«Потрібно провести реорганізацію Держлікслужби для оптимізації її штату шляхом ліквідації територіальних органів», — наголосила О. Пруднікова. Позитивний ефект полягає в тому, що співробітники на місцях стають штатними одиницями центрального апарату, призначатимуться без погодження з місцевими органами влади, тобто отримують незалежність від адміністративного тиску на місцях. За такої схеми відсутня необхідність у посадах начальника та заступників начальника територіальних органів. На думку О. Пруднікової, єдине централізоване керівництво та контроль за діяльністю підлеглих унеможливлює зрощення органу державного контролю та бізнесу на місцях, що є профілактикою корупційних проявів. «Ще одним позитивним ефектом буде значна економія фонду заробітної плати за рахунок ліквідації посад керівників у регіонах. При цьому призначати керівників Держлікслужби України слід прозоро та за погодженням з Громадською радою», — підкреслила доповідач.
Прим. ред.: пропозиція громадських активістів щодо ліквідації територіальних підрозділів Держлікслужби не відповідає ані задекларованому державою курсу на децентралізацію влади, ані європейському досвіду. Так, наприклад, у Польщі територіальні підрозділі Фармацевтичного інспекторату мають більше повноважень, ніж територіальні підрозділі Держлікслужби України.
Також активісти вимагали скасувати нарахування ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення. На їхню думку, такий крок призвів не тільки до здорожчання препаратів, а й значно зменшив їх доступність для населення. За словами О. Пруднікової, схема нарахування ПДВ фактично покладає сплату податку на кінцевого споживача, тобто пацієнта. Отже, такі заходи є не тільки економічно невиправданими, але й антигуманними. Громадські активісти пропонують повернутись до формули ПДВ на перше постачання.
Організатори заходу передали звернення до представника КМУ, у якому висловили переконання, що М. Пасічник та О. Алексєєва використовують адміністративні важелі для монополізації фармацевтичного ринку великим бізнесом, дискримінації малого підприємництва, приховування інформації від громадськості. За словами О. Пруднікової, однією з перших їхніх ініціатив була спроба внесення до проекту змін до Ліцензійних умов обмежувальних норм щодо знаходження фізичних осіб — підприємців (ФОП) на ринку препаратів.

Коментарі