«АПТЕЧНИЙ КОШИК»
Загальний обсяг продажу всіх категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками I півріччя 2020 р. становив 52,8 млрд грн та 851, 7 млн упаковок. У порівнянні з аналогічним періодом 2019 р. обсяг продажу збільшився на 7,9% у грошовому та 0,7% у натуральному вираженні. У доларовому вираженні обсяг продажу становив 2 млрд дол. США та збільшився на 12,9% (рис. 1).

У розрізі категорій товарів «аптечного кошика» приріст аптечного продажу в грошовому вираженні відзначається для всіх категорій, однак в упаковках фіксується зниження рівня продажу лікарських засобів. У той же час суттєво зросли продажі медичних виробів (табл. 1).
Таблиця 1 | Роздрібний продаж різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками І півріччя 2018–2020 рр. |
Рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Косметика | Дієтичні добавки | Ринок у цілому | |||||||||
Обсяг аптечного продажу | ∆,% | Частка категорії в «аптечному кошику,% | Обсяг аптечного продажу» | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику»,% | Обсяг аптечних продажів | ∆,% | Частка категорії в «аптечному кошику»,% | Обсяг аптечних продажів | ∆,% | Частка категорії в «аптечному кошику»,% | Обсяг аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2 018 | 35 164,0 | 21,6 | 83,9 | 3 151,3 | 21,9 | 7,5 | 1 494,1 | 22,2 | 3,6 | 2 100,9 | 33,6 | 5,0 | 41 910,4 | 22,2 |
2 019 | 40 614,3 | 15,5 | 83,0 | 3 686,2 | 17,0 | 7,5 | 1 734,7 | 16,1 | 3,6 | 2 877,7 | 37,0 | 5,9 | 48 912,9 | 16,7 |
2 020 | 42 877,2 | 5,6 | 81,3 | 4 575,7 | 24,1 | 8,7 | 1 913,1 | 10,3 | 3,6 | 3 395,0 | 18,0 | 6,4 | 52 761,0 | 7,9 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2 018 | 561,8 | 3,3 | 65,2 | 241,8 | 7,2 | 28,1 | 23,3 | 3,3 | 2,7 | 34,2 | 12,7 | 4,0 | 861,1 | 4,7 |
2 019 | 543,2 | -3,3 | 64,2 | 240,6 | -0,5 | 28,5 | 23,5 | 1,0 | 2,8 | 38,4 | 12,2 | 4,5 | 845,8 | -1,8 |
2 020 | 526,0 | -3,2 | 61,8 | 262,6 | 9,2 | 30,8 | 24,3 | 3,3 | 2,9 | 38,7 | 0,9 | 4,5 | 851,7 | 0,7 |
У розрізі товарів українського та зарубіжного виробництва, для українського фармринку характерне переважання зарубіжних у грошовому вираженні. У натуральному вираженні превалюють переважно вітчизняні, за винятком медичних виробів, де частка зарубіжних товарів становить 55% (рис. 2). У цілому по ринку за підсумками I півріччя 2020 р. частка зарубіжних та вітчизняних виробників не змінилася в грошовому вираженні порівняно з I півріччям 2019 р., проте в натуральному вираженні зарубіжні виробники зміцнили свої позиції на ринку.

Середньозважена вартість 1 упаковки товарів «аптечного кошика» за підсумками I півріччя 2020 р. становила 61,9 грн і зросла на 7,1% в порівнянні з аналогічним періодом 2019 р. (рис. 3). Найдорожчою категорією в досліджуваний період стали дієтичні добавки, середньозважена вартість 1 упаковки яких становила 87,6 грн. Для лікарських засобів цей показник знаходиться на рівні 81,5 грн, косметики — 78,7 грн, медичних виробів — 17,4 грн. При цьому варто відзначити, що темпи зростання середньозваженої вартості сповільнилися порівняно з попередніми роками.

Протягом I півріччя 2020 р. продовжувалася тенденція до збільшення частки дієтичних добавок в загальній структурі продажу товарів «аптечного кошика». За останні 5 років їх частка в структурі ринку в грошовому вираженні суттєво зросла та за підсумками I півріччя 2020 р. становить 6,1% (рис. 4). Також у 2020 р. суттєво зросла частка медичних виробів за рахунок збільшення продажу медичних масок та інших засобів індивідуального захисту.

РИНОК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ
У I півріччі 2020 р. обсяг роздрібної реалізації лікарських засобів становив 42,9 млрд грн, 526 млн упаковок і 1,7 млрд дол. При цьому продаж збільшився на 6% у гривневому і 11% — у доларовому вираженні. В упаковках обсяг продажу зменшився на 3% порівняно з аналогічним періодом 2019 р.
Як уже повідомлялося, в І кв. 2020 р. ринок активно розвивався та продемонстрував суттєве зростання. Однак запровадження карантину мало негативний вплив і вже в ІІ кв. фіксується зменшення обсягів продажу на 16% у грошовому та на 23% в натуральному вираженні. У доларовому еквіваленті також фіксується зниження на 17% (рис. 5). Проте помісячна динаміка роздрібного продажу лікарських засобів демонструє, що послаблення карантинних заходів позитивно вплинуло на розвиток ринку і темпи зниження поступово сповільнюються (рис. 6). Також дані поденної динаміки аптечного продажу свідчать, що ринок вже вийшов на показники минулого року в грошовому вираженні (ознайомитися з поденною динамікою можна за посиланням).


Помісячна динаміка аптечних продажів лікарських засобів у натуральному і грошовому вираженні, а також доларовому еквіваленті з січня 2018 до червня 2020 рр. із зазначенням темпів зростання/зниження у порівнянні з аналогічним періодом попереднього року
Як свідчать індикатори динаміки розвитку ринку лікарських засобів у грошовому вираженні, зниження у IІ кв. 2020 р. зумовлене зменшенням обсягів продажу в упаковках та за рахунок перерозподілу споживання в бік більш дешевих препаратів (індекс заміщення). При цьому не відбулося суттєвого підвищення цін (рис. 7).

Також у попередні роки спостерігався тренд збільшення частки дороговартісних препаратів. У І півріччі 2020 р., навпаки, фіксується зростання частки низьковартісних препаратів у грошовому вираженні (рис. 8). У натуральному вираженні співвідношення часток обсягів продажу в розрізі цінових ніш майже не змінилося порівняно з аналогічним періодом 2019 р. Також у попередні роки фіксувалася тенденція щодо збільшення частки рецептурних препаратів (рис. 9) та ліків зарубіжного виробництва (рис. 10). Однак у І півріччі 2020 р. ці тенденції дещо призупинилися і співвідношення часток майже не змінилося порівняно з попереднім роком.



КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
За підсумками I півріччя 2020 р. лідерами за обсягами продажу товарів «аптечного кошика» стали 3 українські компанії — «Фармак», «Корпорація Артеріум» і «Дарниця» (табл. 2). Усі компанії з топ-20 продемонстрували приріст продажу, проте серед топ-20 лише 8 компаній змогли наростити свою частку на ринку, про що свідчить показник Evolution index (Ei), що характеризує її зміну.
Таблиця 2 | Топ-20 маркетуючих організацій за обсягом аптечних продажів товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр., а також приросту продажів, Evolution index і частки на ринку |
№ з/п, рік | Маркетуюча організація | Прирост продажу в гривневому вираженні, % | Evolution index | Частка на ринку,% | ||
2018 | 2019 | 2020 | ||||
1 | 1 | 1 | Фармак (Україна) | 2,5 | 95 | 5,15 |
2 | 2 | 2 | Корпорація Артеріум (Україна) | 2,9 | 95 | 3,28 |
4 | 3 | 3 | Дарниця (Україна) | 9,5 | 102 | 3,23 |
5 | 4 | 4 | Sanofi (Франція) | 6,4 | 99 | 3,13 |
3 | 5 | 5 | Teva (Израиль) | 9,6 | 102 | 3,10 |
7 | 6 | 6 | Acino (Швейцарія) | 6,6 | 99 | 2,65 |
6 | 7 | 7 | Berlin-Chemie (Німеччина) | 1,2 | 94 | 2,50 |
10 | 10 | 8 | Київський вітамінний завод (Україна) | 14,0 | 106 | 2,44 |
11 | 8 | 9 | KRKA (Словенія) | 2,8 | 95 | 2,36 |
8 | 9 | 10 | Юрія-Фарм (Україна) | 0,0 | 93 | 2,21 |
13 | 12 | 11 | Кусум Фарм (Україна) | 8,6 | 101 | 2,12 |
9 | 11 | 12 | Група компаній Здоров’я (Україна) | 0,7 | 93 | 2,05 |
12 | 13 | 13 | Дельта Медікел (Україна) | 5,7 | 98 | 2,04 |
14 | 14 | 14 | Sandoz (Швейцарія) | 2,8 | 95 | 1,85 |
16 | 16 | 15 | Servier (Франція) | 14,6 | 106 | 1,49 |
18 | 15 | 16 | Reckitt Benckiser Healthcare International (Великобританія) | 9,2 | 101 | 1,42 |
22 | 17 | 17 | GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (Великобританія) | 11,5 | 103 | 1,39 |
28 | 23 | 18 | Bayer Pharmaceuticals (Німеччина) | 20,8 | 112 | 1,26 |
17 | 19 | 19 | Bayer Consumer Health (Швейцарія) | 3,7 | 96 | 1,20 |
19 | 20 | 20 | Борщагівський ХФЗ (Україна) | 1,5 | 94 | 1,17 |
Активне просування препаратів за допомогою реклами та промоції є одним з ключових чинників збільшення продажу. Рейтинг компаній за показником рівня контакту з аудиторією (EqGRP) реклами товарів «аптечного кошика» на ТВ очолюють «Фармак», «GSK Consumer Healthcare» і «Reckitt Benckiser Healthcare International» (табл. 3). Лідерами за кількістю спогадів фахівців охорони здоров’я про промоції за допомогою візитів медичних представників (МП) є «Berlin-Chemie», «Дельта Медікел» і «Фармак» (табл. 4).
Таблиця 3 | Топ-10 маркетуючих організацій за показником рівня контакту з аудиторією (EqGRP) реклами товарів «аптечного кошика» на ТВ*** за підсумками І півріччя 2020 р. |
Маркетуюча організація | EqGRP, % |
Фармак (Україна) | 25 483,6 |
GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (Великобританія) | 16 639,6 |
Reckitt Benckiser Healthcare International (Великобританія) | 13 384,3 |
Procter & Gamble (США) | 12 246,5 |
Sanofi (Франція) | 11 348,1 |
Sandoz (Швейцарія) | 10 602,6 |
Кусум Фарм (Україна) | 10 289,6 |
Sopharma (Болгарія) | 10 128,0 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 9 721,8 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 9 468,7 |
Таблиця 4 | Топ-10 маркетуючих організацій за кількістю спогадів фахівців охорони здоров’я про промоції товарів «аптечного кошика» за допомогою візитів МП**** за підсумками І півріччя 2020 р. |
Маркетуюча організація | Кількість спогадів про візити МП, тис. спогадів |
---|---|
Berlin-Chemie (Німеччина) | 46,4 |
Дельта Медікел (Україна) | 45,9 |
Фармак (Україна) | 43,9 |
Teva (Ізраїль) | 42,8 |
KRKA (Словенія) | 32,6 |
Acino (Швейцарія) | 32,5 |
Дарниця (Україна) | 29,0 |
Юрія-Фарм (Україна) | 27,6 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 27,2 |
ПРО-Фарма (Україна) | 26,2 |
До топ-3 брендів лікарських засобів за обсягом роздрібного продажу в грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2020 р. увійшли препарати Ксарелто, Нурофєн і Спазмалгон (табл. 5).
Таблиця 5 | Топ-20 брендів лікарських засобів за обсягом аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2020 р. із зазначенням їх позиції у рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр. |
№ з/п, рік | Бренд | ||
2018 | 2019 | 2020 | |
15 | 2 | 1 | КСАРЕЛТО |
1 | 1 | 2 | НУРОФЄН |
7 | 5 | 3 | СПАЗМАЛГОН |
3 | 3 | 4 | НІМЕСИЛ |
4 | 4 | 5 | НАТРІЮ ХЛОРИД |
10 | 11 | 6 | ЦИТРАМОН |
8 | 9 | 7 | НО-ШПА |
14 | 12 | 8 | ДЕТРАЛЕКС |
5 | 7 | 9 | РЕОСОРБІЛАКТ |
6 | 10 | 10 | ТІВОРТІН |
55 | 51 | 11 | ТРИПЛІКСАМ |
35 | 34 | 12 | НОВІРИН |
28 | 17 | 13 | БІФРЕН |
9 | 6 | 14 | СИНУПРЕТ |
19 | 25 | 15 | КАНЕФРОН |
51 | 53 | 16 | АМІКСИН |
2 | 8 | 17 | АКТОВЕГІН |
251 | 13 | 18 | ВАЛЬСАКОР |
21 | 32 | 19 | МАГНЕ-B6 |
16 | 15 | 20 | ЕВКАЗОЛІН |
СЕГМЕНТ ДИСТРИБУЦІЇ
Трійка лідерів у сегменті дистрибуції залишається незмінною, це компанії «БаДМ», «Оптима-Фарм» і «Вента.ЛТД». У досліджуваний період питома вага поставок цих дистриб’юторів становить майже 81% (рис. 11).

ПІДСУМКИ
Карантинні заходи суттєво вплинули на розвиток ринку. Однак, незважаючи на суттєве зменшення обсягів продажу в ІІ кв. 2020 р., в цілому за підсумками І півріччя фармринок демонструє зростання, порівняно з аналогічним періодом минулого року. У першу чергу це пов’язано зі значним зростанням ринку в І кв. на фоні епідемії грипу та ГРВІ. Проте ринок поступово виходить із занепаду, темпи зниження сповільнюються. Останні дані поденної динаміки свідчать, що ринок уже вийшов на показники минулого року в грошовому вираженні. Водночас експерти прогнозують зростання ринку на 4–6% за підсумками 2020 р.
Також варто зазначити, що в І півріччі 2020 р. тенденції ринку щодо збільшення частки рецептурних препаратів, ліків зарубіжного виробництва та дороговартісних препаратів дещо призупинилися. Співвідношення часток цих категорій залишилося на рівні аналогічного періоду минулого року.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим