У 2020 р. український фармринок опинився під впливом цілого ряду факторів, головними з яких стали спалах COVID-19 та введення обмежувальних заходів. Нагадаємо, що у період жорстких карантинних обмежень український фармринок спочатку продемонстрував стрімке (на хвилі панічних настроїв) зростання, за яким слідував суттєвий спад, зумовлений зниженням економічної активності, а також обмеженим доступом пацієнтів до лікарів. Однак з послабленням обмежень фармринок почав поступово відновлюватися. Наразі, за підсумками серпня 2020 р., ринок демонструє приріст на рівні 9,1% у національній валюті порівняно з аналогічним періодом минулого року. У даній публікації увазі читачів представлені ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) в серпні 2020 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1

Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками серпня 2016–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2

Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками серпня 2016–2020 рр. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3

Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками серпня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського й зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2020 р. у розрізі категорій товарів
Рис. 5

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського й зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2016–2020 рр.
Рис. 6

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2016–2020 рр.
Рис. 7

Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками серпня 2019–2020 рр. із зазначенням темпів приросту їх реалізації порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2018–2020 рр.
Серпень, рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Дієтичні добавки | Косметика | Ринок у цілому | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2018 | 5858,9 | 28,6 | 83,1 | 561,8 | 30,3 | 8,0 | 367,1 | 48,6 | 5,2 | 265,0 | 26,5 | 3,7 | 7052,8 | 29,5 |
2019 | 6637,8 | 13,3 | 82,5 | 633,0 | 12,7 | 7,9 | 478,3 | 30,3 | 5,9 | 301,3 | 13,7 | 3,7 | 8050,3 | 14,1 |
2020 | 7186,8 | 8,3 | 81,8 | 747,6 | 18,1 | 8,5 | 544,2 | 13,8 | 6,2 | 306,1 | 1,6 | 3,5 | 8784,7 | 9,1 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2018 | 91,8 | 5,2 | 64,6 | 40,8 | 5,5 | 28,7 | 5,6 | 18,9 | 3,9 | 4,0 | 8,9 | 2,8 | 142,2 | 5,9 |
2019 | 87,1 | –5,1 | 64,8 | 37,0 | –9,2 | 27,5 | 6,4 | 13,5 | 4,8 | 3,9 | –3,0 | 2,9 | 134,4 | –5,5 |
2020 | 81,9 | –5,9 | 59,9 | 44,7 | 20,8 | 32,7 | 6,3 | –1,4 | 4,6 | 3,8 | –3,5 | 2,8 | 136,7 | 1,7 |
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками серпня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2018–2019 рр.
Маркетуюча організація | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
Фармак (Україна) | 1 | 1 | 1 |
Teva (Ізраїль) | 2 | 3 | 5 |
Дарниця (Україна) | 3 | 4 | 4 |
Sanofi (Франція) | 4 | 5 | 3 |
Артеріум Корпорація (Україна) | 5 | 2 | 2 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 6 | 7 | 6 |
Acino (Швейцарія) | 7 | 6 | 7 |
KRKA d.d. Novo Mesto (Словенія) | 8 | 9 | 10 |
Кусум Фарм (Україна) | 9 | 10 | 12 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 10 | 11 | 11 |
Таблиця 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками серпня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр.
Бренд | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
НІМЕСИЛ | 1 | 3 | 2 |
СПАЗМАЛГОН | 2 | 2 | 3 |
ДЕТРАЛЕКС | 3 | 5 | 10 |
КСАРЕЛТО | 4 | 1 | 9 |
ЦИТРАМОН | 5 | 7 | 5 |
НУРОФЄН | 6 | 4 | 1 |
РЕОСОРБІЛАКТ | 7 | 6 | 4 |
НО-ШПА | 8 | 9 | 7 |
ТІВОРТІН | 9 | 11 | 11 |
МАГНЕ-B6 | 10 | 20 | 17 |
ПРОМОЦІЯ*** ТА РЕКЛАМА НА ТБ****
Рис. 8

Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції**** товарів «аптечного кошика» за підсумками серпня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 9

Динаміка кількості виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» і рівня контакту з аудиторією EqGRP за підсумками серпня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4. Топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками серпня 2020 р. із зазначенням їх позицій у рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр.
Дистриб’ютор | 2020 | 2019 | 2018 |
Оптіма-Фарм (Україна) | 1 | 2 | 2 |
БаДМ (Україна) | 2 | 1 | 1 |
Вента (Україна) | 3 | 3 | 3 |
Аметрин (Україна) | 4 | 4 | 5 |
Медичний центр М.Т.К. (Україна) | 5 | 5 | 6 |
Катерина Дмитрик
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Дані дослідження телевізійної аудиторії належать і надані Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК). Оператор панелі — Nielsen; моніторинг — Комунікаційний Альянс. Дані розраховані для вибірки «Вся Україна» («Universe»: особи віком 4+, які проживають у домогосподарствах з ТБ на всій території України).
****Моніторинг здійснюється в 25 найбільших містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу і лікарі 17 спеціальностей. Під віддаленою комунікацією варто розуміти телефонні дзвінки (Call Reps), sms- та Viber-розсилки. З липня 2018 р. в системі моніторингу серед лікарської аудиторії доданий такий вид промоції, як реклама/інформація в інтернеті.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим