У серпні 2021 р. роздрібний фармринок України демонструє двозначні темпи приросту у грошовому вираженні. Драйверами зростання серед товарів «аптечного кошика» є лікарські засоби та косметика. У сегменті дистрибуції точиться гостра конкурентна боротьба між двома найбільшими компаніями. У даній публікації наведено ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у серпні 2021 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1

Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками серпня 2017–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2

Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками серпня 2017–2021 рр. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3

Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками серпня 2019–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2021 р. в розрізі категорій товарів
Рис. 5

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2017–2021 рр.
Рис. 6

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2017–2021 рр.
Рис. 7

Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками серпня 2020–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду їх реалізації порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1 | Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками серпня 2019–2021 рр. |
Серпень, рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Косметика | Дієтичні добавки | Ринок в цілому | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2019 | 6637,7 | 13,3 | 82,4 | 632,9 | 12,7 | 7,9 | 478,7 | 30,3 | 5,9 | 302,3 | 13,4 | 3,8 | 8051,6 | 14,1 |
2020 | 7191,1 | 8,3 | 81,8 | 746,6 | 18,0 | 8,5 | 544,3 | 13,7 | 6,2 | 309,0 | 2,2 | 3,5 | 8790,9 | 9,2 |
2021 | 8340,5 | 16,0 | 81,0 | 775,8 | 3,9 | 7,5 | 796,9 | 46,4 | 7,8 | 382,4 | 23,8 | 3,7 | 10295,4 | 17,1 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2019 | 87,0 | –5,1 | 64,9 | 36,8 | –9,3 | 27,4 | 6,4 | 13,5 | 4,7 | 3,9 | –3,1 | 2,9 | 134,0 | –5,5 |
2020 | 81,8 | –5,9 | 60,1 | 44,4 | 20,7 | 32,5 | 6,3 | –1,6 | 4,6 | 3,8 | –2,8 | 2,8 | 136,3 | 1,7 |
2021 | 84,5 | 3,2 | 61,0 | 41,4 | –6,7 | 29,9 | 8,2 | 30,9 | 5,9 | 4,4 | 16,0 | 3,2 | 138,5 | 1,6 |
Таблиця 2 | Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками серпня 2021 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2019–2020 рр. |
Маркетуюча організація | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
Фармак (Україна) | 1 | 1 | 1 |
Дарниця (Україна) | 2 | 3 | 4 |
Sanofi (Франція) | 3 | 4 | 6 |
Teva (Ізраїль) | 4 | 2 | 3 |
Acino (Швейцарія) | 5 | 7 | 5 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 6 | 6 | 7 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 7 | 5 | 2 |
KRKA d.d. Novo Mesto (Словенія) | 8 | 8 | 8 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 9 | 10 | 10 |
Кусум Фарм (Україна) | 10 | 9 | 9 |
Таблиця 3 | Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками серпня 2021 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2019–2020 рр. |
Бренд | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
КСАРЕЛТО | 1 | 4 | 1 |
НУРОФЄН | 2 | 6 | 4 |
НІМЕСИЛ | 3 | 1 | 3 |
ДЕТРАЛЕКС | 4 | 3 | 5 |
СПАЗМАЛГОН | 5 | 2 | 2 |
ЦИТРАМОН | 6 | 5 | 7 |
НО-ШПА | 7 | 8 | 9 |
РЕОСОРБІЛАКТ | 8 | 7 | 6 |
ГЕПТРАЛ | 9 | 21 | 25 |
МАГНЕ-B6 | 10 | 10 | 20 |
ПРОМОЦІЯ*** ТА РЕКЛАМА НА ТБ****
Рис. 8

Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції товарів «аптечного кошика» за підсумками серпня 2019–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 9

Динаміка кількості виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» і рівня контакту з аудиторією EqGRP за підсумками серпня 2019–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4 | Топ-3 дистриб’ютори за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» (лікарських засобів, медичних виробів, дієтичних добавок, косметики) в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками серпня 2019–2021 рр. із зазначенням їх питомої ваги в загальних обсягах поставок |
Дистриб’ютор | 2021 | 2020 | 2019 |
БаДМ (Дніпро) | 40,8 | 35,6 | 36,0 |
Оптіма-Фарм (Київ) | 37,3 | 36,9 | 31,9 |
Вента (Дніпро) | 7,9 | 12,3 | 15,7 |
Катерина Дмитрик
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research». До складу «аптечного кошика» входять лікарські засоби, медичні вироби, дієтичні добавки та косметика.
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Моніторинг здійснюється у 25 найбільших містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу і лікарі 17 спеціальностей. Під віддаленою комунікацією варто розуміти телефонні дзвінки (Call Reps), sms- та Viber-розсилки. З лютого 2018 р. в системі моніторингу серед лікарської аудиторії доданий такий вид промоції, як реклама/інформація в інтернеті, а в жовтні 2020 р. — в аудиторії фармацевтів. З червня 2021 р. додано такий вид промоції, як реклама на радіо. До складу «аптечного кошика» входять лікарські засоби, медичні вироби, дієтичні добавки, косметика та дитяче харчування.
****Дані дослідження телевізійної аудиторії належать і надані Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК). Оператор панелі — Nielsen; моніторинг — Комунікаційний Альянс. Дані розраховані для вибірки «Вся Україна» («Universe»: особи віком 4+, які проживають у домогосподарствах з телебаченням на всій території України).
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим