Методологія
Аналіз промоційної активності на підставі даних проєкту PromoTest передбачає комплексну оцінку за каналами промоції, цільовими групами фахівців, брендами й маркетуючими організаціями.
Аналітичні дані включають згадування про промоцію лікарських засобів, косметики, дієтичних добавок, медичних виробів та дитячого харчування.
У моніторингу промоактивності використовується метод телефонного інтерв’ю за стандартизованою анкетою. В опитуванні беруть участь фармацевти й лікарі 17 спеціальностей (терапевти/сімейні лікарі, гінекологи, педіатри, неврологи, кардіологи, отоларингологи, хірурги, анестезіологи, ортопеди/травматологи, психіатри, дерматологи/венерологи, ендокринологи, алергологи/пульмонологи, гастроентерологи, урологи, офтальмологи, онкологи). Моніторинг здійснюється у 25 найбільших містах України.
В аналіз включено дані стосовно згадування фахівців охорони здоров’я про такі види промоції: візити медичних представників; конференції/семінари; POS-матеріали; віддалена комунікація (sms-, Viber-розсилки і т.п.); поштові розсилки; електронні розсилки; промоція через дзвінки медичних представників; акції; реклама в спеціалізованій пресі; телевізійна (ТВ)-реклама; реклама/інформація в інтернеті; реклама на радіо.
Промоційна активність фармкомпаній
За підсумками I півріччя 2022 р. зафіксовано 2,6 млн згадувань спеціалістів охорони здоров’я (лікарі, фармацевти та експерти центрів закупівель) про промоцію товарів «аптечного кошика»* за допомогою різних методів промоції. Порівняно з аналогічним періодом попереднього року цей показник скоротився на третину.
У березні нинішнього року промоційна активність зазнала безпрецедентного скорочення, продемонструвавши спад на рівні 82%. Якщо порівнювати з кризою, пов’язаною з COVID-19, то найбільше зниження промоційної активності досягло лише 11% (квітень 2020 р.), оскільки вимушене скорочення особистих візитів медичних представників компенсувалося іншими видами промоції, особливо віддаленою комунікацією (рис. 1).

Однак попри складну ситуацію в країні багатьом фармкомпаніям вдалося зберегти або швидко налагодити комунікацію з професійною аудиторією. Вже з квітня темпи зменшення кількості згадувань спеціалістів охорони здоров’я про промоцію товарів «аптечного кошика» потроху сповільнюються. Значна кількість брендів та маркетуючих організацій вже повернулася у промоцію (рис. 2).

Найшвидше відновлюються такі види промоції, як візити та дзвінки медичних представників, а також віддалена комунікація. Їх частка у структурі промоміксу збільшилася (рис. 3).

Фокус промоції трохи більше змістився з фармацевтів у бік лікарів (рис. 4).

Медичні представники
У березні 2022 р. кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про промоцію лікарських засобів за допомогою візитів медичних представників скоротилася практично до рівня квітня 2020 р. (пандемія COVID-19 та локдаун) (рис. 5). Проте якщо тоді зниження візитної активності компенсувалося стрімким зростанням показника віддаленої комунікації, то у нинішній ситуації цього не відбулося. Скорочення не оминуло жодного виду промоції. Але вже з квітня відмічається тренд на відновлення.

Серед брендів лікарських засобів лідерами за кількістю згадувань про промоцію через візити медичних представників в аудиторії фармацевтів за підсумками I півріччя 2022 р. є Фервекс, Декатилен та Хелпекс. В аудиторії лікарів лідирують Дексалгін, Сумамед та Диклоберл (табл. 1).
№ з/п |
Лікарі | Фармацевти |
1 | Дексалгін | Фервекс |
2 | Сумамед | Декатилен |
3 | Диклоберл | Хелпекс |
4 | Аугментин | Но-шпа |
5 | Трипліксам | Креон |
6 | Реосорбілакт | Олфен |
7 | Німесил | Сумамед |
8 | Олфен | Нурофєн |
9 | Тівортін | Стрепсілс |
10 | Предуктал | Спазмалгон |
11 | Сорцеф | Алмагель |
12 | Вальсакор | Аффіда |
13 | Ноліпрел | АСК |
14 | Леркамен | Синупрет |
15 | Діокор | Троксевазин |
16 | Армадин | Магне-В6 |
17 | Детралекс | Септолете |
18 | Ко-Пренеса | Цитрамон |
19 | Тержинан | Фестал |
20 | Неотризол | Дип Риліф |
Рейтинг брендів у розрізі лікарських спеціальностей представлено в табл. 2.
Спеціальність | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Алергологи/пульмонологи | Симбікорт | Серетид | Пульмікорт | Буфомікс | Спірива |
Анестезіологи | Дексалгін | Реосорбілакт | Дексемедетомідин | Ксаврон | Кванадекс |
Гастроентерологи | Гептрал | Креон | Мукоген | Рабімак | Урсосан |
Гінекологи | Тержинан | Неотризол | Флуомізин | Дуфастон | Прогінорм |
Дерматологи/венерологи | Дерива | Тигофаст | Алерзин | Ітрунгар | Ніксар |
Ендокринологи | Форксіга | Еутирокс | L-Тироксин | Сіофор | Глюкофаж |
Кардіологи | Предуктал | Трипліксам | Діокор | Ксарелто | Вальсакор |
Неврологи | Армадин | Церебролізин | Нейроксон | Диклоберл | L-лізину есцинат |
Онкологи | Дексалгін | Лінпарза | Гептрал | Кейвер | Мастодинон |
Ортопеди/травматологи | Дексалгін | Диклоберл | Німесил | Фастум | Мовіназа |
Отоларингологи | Флікс | Синупрет | Сорцеф | Назонекс | Полідекса |
Офтальмологи | Хіло-Комод | Цитомоксан | Тоброцим-Некст | Ланотан | Окомікс |
Педіатри | Сумамед | Аугментин | Нурофєн | Сорцеф | Пульмікорт |
Психіатри | Кветирон | Вальпроком | Еголанза | Рисперон | Міасер |
Терапевти/сімейні лікарі | Сумамед | Трипліксам | Ко-Пренеса | Вальсакор | Ко-Амлеса |
Урологи | Омнік | Канефрон | Аденорм | Урорек | Простамол Уно |
Хірурги | Детралекс | Дексалгін | Нормовен | Диклоберл | Реосорбілакт |
П’ятірку лідерів серед фармкомпаній за сумарною кількістю згадувань про промоцію за допомогою візитів медичних представників серед лікарів і фармацевтів формують «Berlin-Chemie», «Teva», «Кусум Фарм», «Acino» та «Фармак» (табл. 3).
№ з/п |
Маркетуюча організація |
1 | Teva (Ізраїль) |
2 | Berlin-Chemie (Німеччина) |
3 | Кусум Фарм (Україна) |
4 | Acino (Швейцарія) |
5 | Фармак (Україна) |
6 | Дарниця (Україна) |
7 | KRKA d.d. Novo Mesto (Словенія) |
8 | Юрія-Фарм (Україна) |
9 | Київський вітамінний завод (Україна) |
10 | Servier (Франція) |
11 | Дельта Медікел (Україна) |
12 | Артеріум Корпорація (Україна) |
13 | Sanofi (Франція) |
14 | Sandoz (Швейцарія) |
15 | World Medicine (Великобританія) |
16 | Abbott Product (Німеччина) |
17 | Bionorica (Німеччина) |
18 | Movi Health (Швейцарія) |
19 | Alpen Pharma (Швейцарія) |
20 | Macleods Pharmaceuticals (Індія) |
За підсумками I півріччя 2022 р., кількість згадувань лікарів та фармацевтів про промоцію лікарських засобів за допомогою віддаленої комунікації становила 416,7 тис.
Рейтинги маркетуючих організацій за кількістю згадувань лікарів і фармацевтів про промоцію за допомогою віддаленої комунікації очолює компанія «Teva». До топ-3 серед лікарів за цим показником також увійшли «Юрія-Фарм» та «Дарниця», фармацевтів — «Organosyn Life Sciences» та «Дарниця» (табл. 4).
№ з/п |
Лікарі | Фармацевти |
1 | Teva (Ізраїль) | Teva (Ізраїль) |
2 | Юрія-Фарм (Україна) | Organosyn Life Sciences (Індія) |
3 | Дарниця (Україна) | Дарниця (Україна) |
4 | Berlin-Chemie (Німеччина) |
Recordati Group (Італія) |
5 | Acino (Швейцарія) | Sandoz (Швейцарія) |
6 | Egis (Угорщина) | Дельта Медікел (Україна) |
7 | GlaxoSmithKline (Великобританія) |
Dr. Reddy’s (Індія) |
8 | Recordati Group (Італія) |
Bionorica (Німеччина) |
9 | Sanofi (Франція) | Sanofi (Франція) |
10 | Alpen Pharma (Швейцарія) |
Berlin-Chemie (Німеччина) |
Згадування про призначення та рекомендації
Промоційна діяльність маркетуючих компаній, як правило, конвертується у призначення лікарями та рекомендації фармацевтами.
Важливо відзначити, що під час значного «просідання» промоції у березні 2022 р. кількість згадувань лікарів та фармацевтів про призначення/рекомендацію лікарських засобів порівняно з аналогічним періодом попереднього року зменшилася лише на 34% (рис. 6).

Підсумки
Нинішнього року, на фоні початку повномасштабної війни в країні, промоційна активність фармацевтичних компаній зазнала безпрецедентного зниження. У березні 2022 р. кількість згадувань спеціалістів охорони здоров’я про всі види промоції вперше за всю історію моніторингу зменшилася на 82%. Але вже в з наступного місяця намітилася тенденція до відновлення.
Як і очікувалося, фармацевтичні компанії швидко оговталися від першого шоку. Незважаючи на складну ситуацію, багатьом фармкомпаніям вдалося зберегти або швидко налагодити роботу з професійною аудиторією. Значна кількість брендів та маркетуючих організацій вже повернулися у промоцію.
Найшвидше відновлюються такі види промоції, як візити медичних представників та віддалена комунікація.
Фокус промоції трохи більше змістився в бік лікарів.
Загалом, за підсумками I півріччя 2022 р., кількість згадувань спеціалістів охорони здоров’я про промоцію товарів «аптечного кошика» порівняно з аналогічним періодом попереднього року скоротилася на третину.
Як свідчать результати дослідження компанії «MDM», які було презентовано під час XIII Міжнародної конференції «SALES FORCE EFFECTIVENESS 2022», професіонали охорони здоров’я дуже чутливі до того, щоб зберігати зв’язок з фармкомпаніями й особисто медичними представниками, отримувати відповіді на свої запити та запитання. Як і раніше, лікарі потребують інформації про нові лікарські засоби, нагадування про вже наявні. Також професіонали охорони здоров’я виявляють високий інтерес до вебінарів і тренінгів. Є потреба в інформації стосовно довгострокової реабілітації або продовження реабілітації після лікування поранених за кордоном (протоколи, стандарти), надання допомоги після тяжких контузій і повернення до навчання за спеціальністю.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим