Якби не було хвороб, хто б взагалі згадував про здоров’я, — Микола Амосов

У 2022 р. є цікаві зміни в рейтингу найбільших фармацевтичних компаній за світовими обсягами продажу (таблиця). Так, компанія Pfizer встановила історичний максимум в біофармацевтичній галузі, перевищивши позначку у 100 млрд дол. США річного доходу. Це на 23% більше порівняно з попереднім роком. Не в останню чергу подолати цю віху вдалося завдяки масовому виробництву препаратів та вакцин проти COVID-19. Так, вакцина Comirnaty, створена у партнерстві з BioNTech, принесла 37,8 млрд дол., а пероральний противірусний препарат Paxlovid (нірматрелвір/ритонавір) — 18,9 млрд дол. Однак очікується, що у 2023 р. попит на вакцини для профілактики коронавірусної інфекції знизиться. У період пандемії вакцинація для населення була безкоштовною, витрати покривала держава. Так, ціна, яку сплачував уряд в США за 1 дозу в 2022 р. становила близько 30 дол. Оскільки дія режиму надзвичайної ситуації у галузі охорони здоров’я через пандемію COVID-19 закінчується цьогоріч, ці витрати переходять до сфери приватного страхування. Якщо попит знижуватиметься, виробник, імовірно, підвищуватиме вартість. Ціна може зрости в декілька разів до 110–130 дол. за 1 дозу. Потенційна ціна на приватному ринку приблизно трохи перевищує вартість вакцин проти грипу, але нижча, ніж вартість вакцин проти гепатиту, менінгіту, ВІЛ. Як очікує виробник, ринок вакцин для профілактики COVID-19 за обсягами буде приблизно таким самим, як ринок щеплень від грипу для дорослих.
№ з/п | Компанія | Штаб-квартира | Дохід від продажу у 2022 р., млрд дол. | Дохід від продажу у 2021 р., млрд дол. | Приріст/спад 2022/2021, % |
1 | Pfizer | Нью-Йорк, США | 100,3 | 81,3 | 23,4 |
2 | Johnson & Johnson | Нью-Брансвік, США | 94,9 | 93,8 | 1,2 |
3 | Roche | Базель, Швейцарія | 66,3 | 68,7 | -3,5 |
4 | Merck & Co. | Кенілворт, США | 59,3 | 48,7 | 21,8 |
5 | AbbVie | Чикаго, США | 58,1 | 56,2 | 3,4 |
6 | Novartis | Базель, Швейцарія | 50,5 | 51,6 | -2,1 |
7 | Bristol Myers Squibb | Нью-Йорк, США | 46,2 | 46,4 | -0,4 |
8 | Sanofi | Париж, Франція | 45,2 | 44,6 | 1,3 |
9 | AstraZeneca | Кембридж, Великобританія | 44,4 | 37,4 | 18,7 |
10 | GSK | Кембридж, Великобританія | 36,2 | 46,9 | -22,8 |
11 | Takeda Pharmaceutical Company | Токіо, Японія | 30,0 | 31,6 | -5,1 |
12 | Eli Lilly | Індіанаполіс, США | 28,6 | 28,3 | 1,1 |
13 | Gilead Sciences | Фостер-Сіті, США | 27,3 | 27,3 | 0,0 |
14 | Bayer | Леверкузен, Німеччина | 26,6 | 27,9 | -4,7 |
15 | Amgen | Таузенд-Оукс, США | 26,3 | 26,0 | 1,2 |
16 | Boehringer Ingelheim | Інгельхайм-на-Рейні, Німеччина | 25,3 | 24,2 | 4,5 |
17 | Novo Nordisk | Багсверд, Данія | 25,0 | 22,4 | 11,6 |
18 | Moderna | Кембридж, США | 19,3 | 18,5 | 4,3 |
19 | Merck KGaA | Дармштадт, Німеччина | 18,2 | 16,1 | 13,0 |
20 | BioNTech | Майнц, Німеччина | 18,2 | 22,4 | -18,8 |
Несподіваний успіх Pfizer потіснив на 2-ге місце компанію Johnson & Johnson, яка довгий час тримала позицію лідера і впевнено наближалася до позначки 100 млрд дол. річного доходу. Так, обсяги продажу компанії у 2021 і 2022 р. становили 93,8 і 94,9 млрд дол. відповідно.
Значну частину доходів компанії становить фармацевтичний бізнес. Цьогоріч він приніс 52,6 млрд дол., що майже на 2% більше порівняно з 2021 р. Досягненню результату сприяли препарати для терапії онкологічних захворювань, зокрема Darzalex (даратумумаб) для лікування множинної мієломи та Erleada (апалутамід) для лікування раку передміхурової залози, а також Stelara (устекінумаб), що застосовується для лікування хвороби Крона, виразкового коліту, бляшкового псоріазу та псоріатичного артриту.
У той же час обсяги продажу Remicade (інфліксимаб) продовжують зменшуватися через конкуренцію з боку біосимілярів. Глобальні обсяги продажу Imbruvica (ібрутиніб) теж дещо скоротилися. Схвалений у 2013 р., його продаж все ще має бути у розпалі фази зростання, однак конкуренти наступають на п’яти.
Очікується, що у 2023 р. компанія стикнеться з принаймні одним серйозним викликом. Термін дії патентного захисту устекінумабу закінчується наприкінці цього року, і декілька кандидатів у біосиміляри вже на низькому старті: або на пізній стадії розробки, або шукають схвалення американського регулятора.
Замикає трійку лідерів компанія Roche. Загальний дохід практично не змінився порівняно з попереднім роком (приріст становить 0,8%). Ключовими викликами, з якими боролася компанія у 2022 р., були, зокрема, конкуренція з боку біосимілярів ритуксимабу, герцептину і бевацизумабу. Значне збільшення обсягів продажу деяких продуктів на початку пандемії коронавірусу зараз обертається на спад. Так, обсяги продажу Actemra (тоцилізумаб) для лікування тяжкої форми COVID-19 зменшилися на 22%, а дохід від засобів діагностики коронавірусної інфекції — на 10%.
Врівноважити ситуацію допомогли хороші результати декількох популярних препаратів. Так, обсяги продажу інгібітора PD-L1 Tecentriq (атезолізуму) зросли на 14%, препарату для лікування розсіяного склерозу Ocrevus (окрелізумаб) — на 17%. Засіб для лікування гемофілії А Hemlibra (еміцізумаб-kxwh) продемонстрував зростання на рівні 27%. Однак ці препарати теж стикаються з конкуренцією, що може сповільнити їх динаміку.
Хороший потенціал мають декілька нещодавніх лончів. Схвалений у 2020 р., Evrysdi (рисдиплам) для лікування спінальної м’язової атрофії перетнув поріг блокбастера в 2022 р. Обсяги продажу препарату зросли на 87% до 1,1 млрд швейцарських франків. Препарат для лікування макулярної дегенерації Vabysmo (фарицимаб-своа) приніс 591 млн швейцарських франків після отримання схвалення від Управління з контролю за харчовими продуктами та лікарськими засобами США (Food and Drug Administration — FDA) у січні 2022 р. У червні 2023 р. FDA схвалило Columvi (глофітамаб), моноклональне антитіло для лікування рецидивуючої або рефрактерної дифузної великоклітинної В-клітинної лімфоми.
4-те місце в рейтингу посіла компанія Merck. Значний дохід у 2022 р. приніс Lagevrio (молнупіравір) для лікування COVID-19, а саме 5,7 млрд дол. Для порівняння у 2021 р. обсяги продажу даного препарату становили 952 млн дол. Таке зростання позитивно вплинуло й на загальний приріст доходу фармкомпанії, який становить 22%. Левову частку продажу акумулює блокбастер Keytruda (пембролізумаб), який у 2022 р. приніс 20,9 млрд дол. Це 35% загального доходу компанії. Закінчення дії патентного захисту на цей препарат очікується у 2027–2028 рр. Обсяги продажу ще одного блокбастеру Gardasil (вакцина проти вірусу папіломи людини) у 2022 р. сягнули 6,9 млрд дол., що на 22% більше порівняно з попереднім роком. Компанія пояснює такі показники високим попитом на вакцину проти ВПЛ, особливо в Китаї. На підйомі також ще декілька блокбастерів. Так, обсяги продажу вакцини для профілактики проти зараження вітряною віспою Varivax зросли на 5%, приріст на 10% продемонстрував антиміорелаксант Bridion (сугамадекс) і 13% — препарат для лікування раку яєчника Lynparza (олапариб).
Топ-5 фармкомпаній за обсягами доходу замикає AbbVie. Цей показник компанії порівняно з попереднім роком мало змінився. Левову частку доходу, а саме 35,6% (21,2 млрд дол.), приносить бестселер компанії Humira (адалімумаб). У 2023 р. препарат втратив ексклюзивність, однак виробник очікує зберегти високий рівень продажу деякий час, оскільки експансія біосимілярів відбувається поступово. Обсяги продажу іншого блокбастеру, який теж стикається з конкуренцією з боку біосимілярів, — Imbruvica (ібрутинібу), у 2022 р. становили 4,6 млрд дол., що на 16% менше порівняно з попереднім роком.
Імовірно, компанії доведеться переключити свою увагу на інші позиції продуктового портфелю. Потенційно успіх можуть повторити перспективні нові препарати: Skyrizi (ризанкізумаб-рзаа), призначений для лікування бляшкового псоріазу, і Rinvoq (упадацитиніб) для лікування ревматоїдного артриту. У 2022 р. вони принесли 7,7 млрд дол.
Незважаючи на значний стрибок продажу лідера нинішнього рейтингу, є компанія, яка перевершила його за темпами зростання. Найбільший приріст продемонструвала компанія Novo Nordisk — на рівні 26%. Драйверами росту стали 2 препарати з однією діючою речовиною (семаглутид), але різні за призначенням: Ozempic, який застосовується у пацієнтів з цукровим діабетом для зниження рівня глюкози в крові, та Wegovy, схвалений для допомоги пацієнтам з ожирінням або пацієнтам, які мають медичні проблеми, пов’язані з надмірною масою тіла, схуднути на додаток до дієти та фізичних вправ. AstraZeneca теж відзначилася помітним приростом (+18%).
Порівняно з минулим роком з першої топ-20 випадає Viatris, дохід якої зменшився на 9% у 2022 р., і триває зменшення обсягів продажу, що почалося у 2020 р. Натомість у топ-20 увійшла компанія Merck KGaA завдяки збільшенню обсягів продажу на 13%.
Катерина Дмитрик, за матеріалами www.fiercepharma.com, www.reuters.com
*Рейтинг за версією «Fierce Pharma». Не враховуються доходи компаній поза сферою охорони здоров’я.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим