Подібно до того, як студенти-медики використовують віртуальні імітації пацієнтів та людського тіла, фармацевти користуються цифровим відтворенням:
- аптек із полицями, комп’ютерними системами, шафами та сейфами для зберігання отруйних і сильнодіючих ліків;
- функціонуючих у реальному часі програм для відпуску препаратів за рецептом, аптечного обліку, спілкування з пацієнтами та зберігання їх медико-фармацевтичних записів;
- образів хворих, різних за віком, статтю, станом здоров’я та навіть характером.
Найбільш захоплюючою (та, відповідно, фінансово затратною) є можливість зануритися у віртуальне середовище, тобто пройти через аптечну залу та поспілкуватися з образами пацієнтів, потім перевірити їх медичні записи, рецепти, зробити коригування, спробувати розв’язати конфліктну ситуацію, а також виготовити ліки eх tempore. Можливо відвідувати пацієнтів у палатах інтенсивної терапії, розбирати випадки разом із лікуючим лікарем та спостерігати за ситуацією в динаміці, змінюючи записи в листку призначень.
У деяких фармацевтичних закладах вищої освіти за кордоном більшу частину тренувань, що раніше проходили в аптеках клінік та лікарняних відділеннях, уже перенесено у віртуальне середовище. Більше того, держава (наприклад в особі Національної служби охорони здоров’я (National Health Service — NHS), Англія) фінансує це за «клінічним тарифом», тобто так само, як роботу клінічних баз (Wilkinson Е., 2023)!
Десятки країн-учасниць
Для знайомства з нововведеннями із формально-наукової точки зору доцільно було б використати низку відповідних публікацій, у яких йдеться про валідацію та оцінку ефективності цифрових навчальних систем в Австралії, Великій Британії, В’єтнамі, Гонконзі, Ірані, Індонезії, Зімбабве, Лівії, Малайзії, Новій Зеландії, Південній Африці, Саудівській Аравії, США, Туреччині та Філіппінах (Aksoy N., Ozturk N. et al., 2021; Johnson A.E. et al., 2021; Exintaris B. et al., 2022; Mazan J. et al., 2022; Nicolazzo J.A. et al., 2022; Phanudulkitti C. et al., 2022; Najimi A. et al., 2023; Nguyen K.T. et al., 2023; Singh H.K. et al., 2023).
Проте наша стаття не наукова, а пізнавальна, не для організаторів, а для майбутніх користувачів подібних систем.
Телефармація як вона є
Перше, про що слід зауважити, цифровізація робочого простору фармацевта, що триває останніми роками, зближує віртуальні тренування з реальністю, тому навчальні інструменти базуються на комп’ютерних програмах зі «справжнього життя».
Наприклад, деякі підрозділи NHS використовують програму «Пацієнт знає найкраще» (Patient Knows Best) для збереження медичних записів та підтримки діалогу з хворими (рис. 1), а на кафедрі клінічної фармації Бірмінгемського університету (University of Birmingham), Англія, на базі цього застосунку змоделювали імітаційні випадки з можливістю «спілкуватися» з пацієнтом в електронному вигляді. Програма дає студентам негайний індивідуальний зворотний зв’язок щодо їх успішності.

Ще одна вебсистема, яка працює в реальному житті, — PharmOutcomes. Її використовують, зокрема, під час надання спеціалізованих послуг, таких як вакцинація чи допомога при нетяжких формах захворювань (pharmoutcomes.org). Аптеки можуть коригувати її вміст, щоб відповідати вимогам місцевих закупівельних комісій NHS (рис. 2). Для студентів Бредфордського університету (University of Bradford), Англія, на базі PharmOutcomes розроблено цілу бібліотеку клінічних сценаріїв із різними діагнозами, скаргами, анамнезом та результатами додаткових методів досліджень. Щоб урізноманітнити навчальний процес, команда розробників також створила понад 300 різноманітних відеосюжетів, що імітують роботу фармацевтів під час надання фармацевтичних послуг.

Генеративний штучний інтелект
Кожен навчальний заклад на основі модельних проєктів формує власні навчальні модулі (рис. 3). Ми навмисне не наводимо назви відповідних продуктів, щоб не створювати їм зайвої реклами. До того ж ці високотехнологічні системи моделювання розповсюджують за гроші. Університети користуються ними, щоб побудувати власні сценарії догляду за хворими. За їх допомогою можна тренувати як комунікативні навички, так і застосування на практиці заходів фармацевтичної опіки. Генеративний штучний інтелект, вбудований у ці програми, здатний навчатися, щоб грати роль пацієнтів з урахуванням місцевої специфіки.

Разові візити або лікарняний догляд
Проте і більш прості інтерактивні курси надають дуже широкий простір для удосконалення. Пропонуємо відчути це за допомогою прикладів віртуальних вправ, розроблених для використання в Кільському університеті (Keele University), Англія (www.keelevp.com). Знаходячись у ролі фармацевта чи лікаря первинної ланки, можна обирати 1 із 4–5 варіантів власних реплік, на які хворий відповідає голосом та мовою тіла (рис. 4). Після закінчення розмови програма дає коментар щодо кожного вибору студента (у кожному діалозі їх налічується не 1 десяток). Варто зауважити, що оцінюванню підлягає як, власне, медичне рішення, так і якість комунікації, тобто безпосередній зворотний зв’язок від пацієнта із його думками та почуттями.

Школа фармації та біоінженерії (School of Pharmacy and Bioengineering) цього університету також має програму власної розробки для пристроїв Android та iOS, що являє собою структуру, у якій можна розробляти безліч сценаріїв за допомогою вбудованих інструментів. Інтерактивні пацієнти моделюються в режимі реального часу, і очікується, що студенти будуть опікуватися ними протягом кількох днів. Наприклад, за сценарієм, хворі із цукровим діабетом перебуватимуть у лікарні 5 діб. Протягом цього часу користувачі можуть спілкуватися з пацієнтами, проводити обстеження, рекомендувати проведення лабораторних тестів і призначати різні види лікування. Встановлення пріоритетів і контроль часу є ключовими навичками, оскільки для отримання результатів лабораторних тестів знадобиться реалістичний термін, протягом якого пацієнт динамічно реагує на свою хворобу та дії студента. Окрім покращення, можна отримати й погіршення стану опікуваного, що певним чином мотивуватиме студента.
Застосунок для вивчення фармацевтичної хімії
Не тільки догляд за пацієнтами, але й вивчення фармацевтичних сполук може стати більш захоплюючим при використанні інтерактивних інструментів. Так, у Школі фармації та біоінженерії використовують набори карток для вивчення хімії та біології (www.keele.ac.uk/pharmacy-bioengineering). Їх завантажують на сайті університету, сканують за допомогою застосунку та отримують 3D-модель для довідки й матеріал для вивчення. Деякі картки мають додаткові інтерактивні функції.
Командна робота та контроль знань
Студенти фармацевтичного факультету Університету Кінгстона (Kingston University), Велика Британія, мають можливість удосконалювати свої навички в навчальній лікарняній палаті, кабінеті лікаря та аптечному пункті. У відтвореному місці роботи лікарняного фармацевта можна відчути себе справжнім професіоналом, піклуючись разом з іншими студентами за модельними пацієнтами, включно з манекенами із багатьма інтерактивними функціями (рис. 5). Починаючи із 2024/2025 навчального року, більшість, якщо не все клінічне навчання, проводитиметься в умовах новітнього імітаційного модуля.

Отже, інтерактивні системи імітаційного моделювання за правом доповнили навчання на клінічних базах, звільняючи педагогів від стереотипного навантаження та надаючи студентам можливість експериментувати та отримувати детальний зворотний зв’язок. У перспективі ці засоби можливо об’єднати у віртуальну практичну платформу для структурованих клінічних екзаменів, поєднавши клінічну практику з правовими та етичними сценаріями (Exintaris B. et al., 2022).
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим