У серпні 2024 р. Міністерством охорони здоров’я (МОЗ) України оприлюднено проєкт постанови Кабінету Міністрів України (КМУ), який передбачає внесення змін до чинних нормативних актів, що регулюють процес укладання договорів керованого доступу (ДКД).
Комітет з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації (European Business Association — EBA) (далі — Комітет) вітає ініціативу державних органів поліпшити процес заключення ДКД. Водночас, за оцінкою експертів Комітету, поточна редакція документу передбачає дискримінаційні підходи до виробників лікарських засобів у процесі переговорів. Це може призвести до надмірного цінового тиску вже на етапі запрошення компаній до переговорів і, як наслідок, до відмови виробників приймати ці запрошення чи укладати договори в майбутньому? Негативні наслідки цих кроків відчують на собі насамперед українські пацієнти, оскільки їх доступ до безоплатних інноваційних ліків може опинитися під загрозою.
«Варто врахувати, що важливим етапом, що сприяє укладанню ДКД, є оцінка медичних технологій (ОМТ). Наразі система ОМТ тільки розбудовується в Україні та, безумовно, потребує подальшого вдосконалення на рівні законодавства. В Україні ще не запроваджений важливий компонент цієї системи «technology appraisal», який враховує аналіз клінічної корисності та економічної ефективності», — зазначають в EBA. За відсутності використання механізму, передбаченого цією процедурою, надання переваги, базуючись лише на показниках ефективності витрат до рівня внутрішнього валового продукту (ВВП), на думку експертів асоціації, не є справедливим підходом, оскільки клінічна корисність тієї чи іншої технології не враховується. Зі свого боку, це означає, що вплив на пацієнтів та економіку в довгостроковій перспективі не береться до уваги.
Не можна не відмітити, що останнім часом відмічаються кроки в розвитку системи ОМТ в Україні. До прикладу, нещодавно створено Експертний комітет на базі ДП «Державний експертний центр МОЗ України». «Втім слід зауважити, що відбір експертів до такого комітету має базуватися на критеріях, які обов’язково включатимуть наявність компетенцій та досвіду роботи з оцінкою медичних технологій», — зауважують у Комітеті.
Інша проблема, що, за оцінками EBA, потребує додаткового врегулювання, стосується невизначеності строків початку переговорів та їх тривалості. Наразі час від моменту отримання висновку з ОМТ до моменту початку підготовки і проведення переговорів не визначено жодними часовими рамками, а тривалість самих переговорів на практиці значно різниться від договору до договору. Така невизначеність ускладнює планування подальших дій для виробників лікарських засобів, що може призводити до затримок у постачанні ліків.
З огляду на викладені застереження, Комітет асоціації підготував детальні пропозиції до проєкту урядової постанови та направив їх до МОЗ. Пропозиції змін від бізнесу мають на меті усунути наявні недоліки та оптимізувати процес укладання ДКД. Експерти EBA сподіваються на увагу державних органів до наданих пропозицій, оскільки впровадження запропонованих змін дозволить створити ефективну і прозору для обох сторін систему укладання ДКД, сприятиме рівним можливостям, викоріненню незаконної дискримінації та забезпечить доступ пацієнтів до інноваційних ліків.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим