Зокрема, в рішенні зазначається, що РНБО України взяла до відома інформацію стосовно намірів учасників фармацевтичного ринку України щодо зниження на 30% з 1 березня 2025 р. цін на найбільш затребувані основні лікарські засоби з метою забезпечення їх доступності для населення України.
Також на Уряд покладається обов’язок вжити додаткових заходів щодо забезпечення ефективного системного діалогу з учасниками фармацевтичного ринку щодо зниження та стабілізації цін на лікарські засоби, а також розробити та внести на розгляд Парламенту:
- у двотижневий строк — проєкт закону України про внесення змін до Закону України від 28 липня 2022 р. № 2469-IX «Про лікарські засоби» стосовно його введення в дію з 1 січня 2027 р.;
- у місячний строк — проєкт закону України щодо імплементації в національне законодавство положення «Правила Болар».
Окрім цього, Уряд має забезпечити супроводження у Верховній Раді України проєктів законів України:
- «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я» (реєстр. № 11493 від 19.08.2024 р.). Зауважимо, цей законопроєкт ухвалено Парламентом 12 лютого 2025 р.;
- «Про внесення змін до Закону України «Про захист інтересів осіб у сфері інтелектуальної власності під час дії воєнного стану, введеного у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України» щодо удосконалення патентного законодавства» (реєстр. № 9383 від 13.06.2023 р.).
Уряд також має забезпечити в тижневий строк внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби та медичні вироби», передбачивши з 1 березня 2025 р. встановлення:
- граничних постачальницько-збутових надбавок не вище 10%, що нараховуються дистриб’юторами лікарських засобів до оптово-відпускних цін на всі зареєстровані в установленому порядку в Україні лікарські засоби;
- регресивних граничних торговельних (роздрібних) надбавок до закупівельних цін на всі зареєстровані в Україні рецептурні лікарські засоби;
- граничних торговельних (роздрібних) надбавок не вище 35% до закупівельних цін на всі зареєстровані в Україні безрецептурні лікарські засоби, які придбаваються за рахунок джерел, не заборонених законодавством України, крім коштів державного та/або місцевого бюджетів.
Також рішенням РНБО передбачено встановлення заборони з 1 березня 2025 р. на здійснення маркетингових послуг, послуг із промоції лікарських засобів, інформаційних та інших послуг, пов’язаних із реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, стосовно лікарських засобів, що застосовуються юридичними особами, незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, фізичними особами — підприємцями, які провадять господарську діяльність з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), до впровадження Кабінетом Міністрів України окремого реферування оптових цін на всі лікарські засоби.
Крім того, передбачено:
- відновлення з 1 березня 2025 р. заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами і медичними виробами, вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
- розширення переліку лікарських засобів за програмою реімбурсації;
- опрацювання питання створення аптек як структурних підрозділів державних та/або комунальних закладів охорони здоров’я із запровадженням мінімальних надбавок (націнок) на лікарські засоби, що реалізуються.
На Міністерство охорони здоров’я України покладається обов’язок щомісячного звітування протягом 2025 р. проведення моніторингу стану виконання договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій у частині забезпечення наявності та використання надавачами медичних послуг необхідного переліку лікарських засобів під час надання відповідних медичних послуг, визначеного галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я.
Також рішенням РНБО рекомендується:
1. Антимонопольному комітету України посилити контроль за дотриманням учасниками фармацевтичного ринку законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема під час формування цін на соціально значущі лікарські засоби на всіх ланках реалізації, та в разі виявлення ознак порушень уживати відповідних заходів реагування.
2. Офісу Генерального прокурора спільно з правоохоронними органами України та іншими уповноваженими органами вжити додаткових заходів щодо виявлення та протидії:
- фактам фінансових зловживань чи непрозорого ціноутворення, що призводить до штучного завищення цін на всіх етапах обігу лікарських засобів;
- порушення у веденні фінансово-господарської діяльності суб’єктами господарювання фармацевтичного ринку в частині отримання надприбутків, їх легалізації з подальшим виведенням на рахунки підконтрольних підприємств — нерезидентів, що призводить до заниження об’єкта оподаткування та ухилення від сплати податків.
Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко, коментуючи рішення РНБО, зазначив, що статистичні дані свідчать, що, незважаючи на активну дерегуляцію фармацевтичного ринку, збалансувати інтереси всіх завдяки механізму конкуренції та забезпечити прийнятні ціни на ліки в цей момент у цій сфері не вдалося. За його словами, через це вбачаються такі проблеми:
- значне зростання цін на весь асортимент ліків українського виробництва: з 26 до 131%. При цьому на ліки, які найбільше купують українці, ціни зросли із 70 до 110%;
- високі маркетингові платежі, які отримують аптеки за продаж конкретних ліків. Це призводить до того, що українці часто купують дорожчий препарат, коли на ринку є дешевший аналог з тією ж самою діючою речовиною, але аптека не зацікавлена в його продажу.
Також він додав, що націнки на популярні лікарські засоби так званих власних торгових марок або умовно власних торгових марок аптечних мереж лише на рівні цих аптек становлять 50–300%. Проте навіть за таких умов їх ціна нижча за ціну виробника, що є прямим свідченням того, що усі учасники ринку мають можливість переглянути свої власні політики ціноутворення та запропонувати значно нижчі ціни на лікарські засоби.
- українські виробники знизять відпускні ціни на 30% на 100 найбільш популярних ліків;
- щодо решти ліків, то українські виробники разом з іншими учасниками фармацевтичного ринку підпиcали декларацію про зниження ціни на лікарські засоби кінцевому споживачу на 20%.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим