
Офіс Президента отримав більше 10 звернень від представників різних професійних асоціацій та бізнес-об’єднань щодо
Перш ніж перейти до обговорення зазначених у зверненнях застережень та пропозицій, учасники засідання пройшлися по стану виконання пунктів, визначених рішенням РНБО.
Так, з 1 березня 2025 р. буде знижено на 30% (порівняно з відпускними (прайсовими) цінами січня 2025 р.) вартість 101 препарату, списки яких надали 9 вітчизняних фармацевтичних виробників. За словами Віктора Ляшка, до цього списку потрапили ліки, які найчастіше купують українці (в грошовому та натуральному вираженні). Крім того, додатково до 101 препарату визначено ще 104 позицій ліків для зниження їх вартості, з яких 35 — рецептурні препарати, 77 — з числа тих, що включені в Національний перелік основних лікарських засобів. Вартість 6 препаратів буде знижено більше ніж на 30%, 20 позицій — на 30%, на всі інші — від 16 до 20% знижки. Новий перелік ліків буде опубліковано на сайті МОЗ України найближчим часом.
Окремо, за словами міністра, буде врегульовано питання щодо залишків лікарських засобів, закуплених до 1 березня 2025 р.
До середини березня Уряд також має розв’язати питання щодо розширення переліку лікарських засобів, зокрема щодо лікування хронічних захворювань, вартість яких відшкодовується Національною службою здоров’я України в рамках програми медичних гарантій за договорами про реімбурсацію. МОЗ України постійно працює над розширенням програми реімбурсації в межах наявного фінансування. Останнє з таких розширень відбулося наприкінці минулого року, яке запрацювало з 1 січня 2025 р. Додатковий Перелік лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 23 грудня 2024 р. затверджено наказом МОЗ України від 25 грудня 2024 р. № 2148.
Крім того, МОЗ України розглядає можливість відходження від практики 100% відшкодування ліків у рамках реімбурсації, що дозволить в межах обмеженого фінансування розширити перелік ліків, вартість яких підлягатиме солідарній оплаті держави і пацієнта. «Ми готові до часткової компенсації, не 100-відсоткової, як це відбувається зараз, а беремо загальноєвропейську практику для того, щоб реімбурсувати 40–60–80% вартості, що призведе до зменшення витрат з кишені пацієнта», — зазначив міністр, додавши, що зміна механізму запланована у місячний строк і буде ухвалена у вигляді постанови, яка також передбачатиме чергове розширення переліку доступних ліків.
Водночас В. Ляшко звернув увагу, що попри те, що професійні асоціації неодноразово виступали з пропозицією розширювати програму «Доступні ліки», за деякими новими міжнародними непатентованими найменуваннями препаратів, доданих в програму реімбурсації, не надійшло жодних пропозицій торгових назв ліків від виробників.
Одне з рішень РНБО — рекомендувати АМКУ посилити контроль за дотриманням учасниками фармацевтичного ринку законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема під час формування цін на соціально значущі лікарські засоби на всіх ланках реалізації, та в разі виявлення ознак порушень уживати відповідних заходів реагування.
Коментуючи це доручення, голова АМКУ Павло Кириленко поінформував учасників наради про те, що наразі комітет працює за 2 ключовими напрямками:
- розслідування по 2 дистриб’юторах, що акумулюють мажоритарні частки на українському ринку оптової реалізації лікарських засобів. «Справа близька до фінального етапу. По цій справі до кінця квітня запланована підготовка подання з попередніми висновками… До кінця травня — ухвалення рішення щодо цих 2 суб’єктів, що стосується кваліфікації їх дій (антиконкурентні узгоджені дії)»;
- проведення дослідження, розпочатого у лютому 2025 р., щодо ціноутворення, порядку формування цін, зловживання ринковою владою по всьому ланцюгу поставок ліків (від виробника до аптечних закладів). 13 виробникам вже направлено вимоги надати інформацію, необхідну для встановлення АМКУ ознак зловживання ринковою владою, надання оцінки маркетингових угод.
Про результати цих досліджень АМКУ інформуватиме в робочому порядку.
Детально учасники наради обговорили законопроєкт № 11493, нові вимоги, встановлені ним, а також підзаконні нормативно-правові акти, які необхідно ухвалити на виконання відповідного закону після його підписання.
За результатами опрацювання отриманих звернень, в яких професійні об’єднання, зокрема, просили ветувати закон, Офіс Президента запропонував сконцентруватися на альтернативних рішеннях і виокремив декілька питань, які найбільше турбують операторів ринку, з метою опрацювання їх та пошуку консенсусу у їх врегулюванні:
- Референтне ціноутворення на ліки та створення національного каталогу цін.
- Встановлення квоти у розмірі 20% на дистрибуцію лікарських засобів.
- Встановлення нових граничних постачальницько-збутових надбавок на рівні 8%.
- Встановлення обмеження на маркетингові договори.
Представникам бізнес-асоціацій озвучили ряд застережень та побоювань щодо можливих негативних ризиків унаслідок неоднозначного трактування окремих положень законопроєкту № 11493 та встановлених обмежень.
У контексті реферування цін на ліки представники бізнес-спільноти вкотре звернули увагу на важливий аспект – ціни на оригінальні лікарські засоби некоректно порівнювати за міжнародним непатентованим найменуванням. Крім того, є побоювання, що певні лікарські засоби можуть зникнути з українського ринку, якщо внаслідок реферування виробнику доведеться значно знижувати ціну на відповідний препарат.
В. Ляшко зазначив, що механізм узгодження, затвердження та реєстрації ціни виробника або імпортера лікарського засобу в Національному каталозі цін, а також порядок декларування та реферування цін інноваційних лікарських засобів (оригінальних) буде затверджено на рівні постанови КМУ. Він наголосив, що реферування інноваційних лікарських засобів буде прописано окремо. «Ми також хочемо прореферувати інноваційні лікарські засоби і зрозуміти, що генерики не повинні перевищувати 75% вартості оригінального лікарського засобу», — підкреслив міністр.
Ще одна ініціатива, яка викликала занепокоєння серед учасників фармацевтичного ринку, — встановлена постановою КМУ від 14.02.2025 р. № 168 тимчасова заборона (до впровадження Урядом окремого реферування цін на всі лікарські засоби) на надання маркетингових послуг та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, а також використання механізмів відтермінованих знижок, кредитних нот, бонусів або інших форм зворотного коригування ціни. Значна частина соціальних програм підтримки пацієнтів (patient support programs) реалізується у форматі маркетингових угод. І внаслідок заборони маркетингу вже є сигнали про призупинення програм підтримки пацієнтів.
Крім того, нові рівні граничних роздрібних націнок, встановлених постановою КМУ № 168, з одночасною забороною маркетингових угод не дозволяють аптечним мережам перекрити повністю свої витрати і той дохід, які вони отримували за рахунок маркетингових угод, і це зробить їх діяльність збитковою.
Що стосується 20% квотування на дистрибуцію лікарських засобів, то у операторів ринку є сумніви, що таке обмеження не порушує законодавство про захист економічної конкуренції. Крім того, таке обмеження може мати негативні наслідки для доступності лікарських засобів, оскільки на ринку немає дистриб’юторів (крім 2 найбільших), які б мали достатні потужності, у тому числі логістичні, та матеріально-технічну базу для безперебійного забезпечення ліками.
З пропозицією щодо 20% квотування виступила Тимчасова слідча комісія (ТСК) Верховної Ради України щодо розслідування цін на ліки. За словами Юлії Тимошенко, яка очолює ТСК, «у всьому світі є золотий стандарт частки ринку, яку не можна перевищувати, якщо ми хочемо ринок».
Народна депутатка послалася на Договір про заснування Європейської Спільноти (Договір про заснування Європейського економічного співтовариства), в якому серед іншого визначено принцип економіки відкритого ринку з вільною конкуренцією та недопущення монополізації. Також Ю. Тимошенко послалася на звернення Європейської фармацевтичної асоціації, яка надала інформацію про ситуацію на ринку дистрибуції лікарських засобів і виступила з пропозицією підтримати обмеження дистриб’юторів на рівні 15–20%.
МОЗ України, зі свого боку, запевнило, що озвучені застереження будуть врегульовані додатково на рівні підзаконних-нормативно правових актів, які попередньо будуть опрацьовані з учасниками фармацевтичного ринку для уникнення озвучених побоювань та ризиків.
Офіс Президента, зі свого боку, триматиме це питання на контролі з метою формування консенсусного рішення із залученням до процесу підготовки проєктів урядових постанов усіх зацікавлених сторін.
«Зараз на МОЗ величезна відповідальність — це питання постанов. Коли розробляли ту постанову, яку ми називаємо «загороджувальною» (прим. ред.: постанова КМУ № 168), не питали, було швидко, позабирали все, і люди на ринку хвилюються. Треба усунути ці хвилювання», — наголосила Ірина Верещук, додавши, що за результатами проведеної наради буде підготовлено чек-лист, в якому буде описано все, що проговорено та про що домовлено у ході зустрічі. Також буде створено чат-групу, до якої буде включено учасників наради, народних депутатів, представників МОЗ та Офісу Президента для безперебійної комунікації та співпраці в рамках підготовки подальших рішень для забезпечення доступності ліків для українців.
Коментарі