
Для того щоб розібратися з цим питанням, треба визначити обов’язкові реквізити накладної, які передбачені законодавством.
Накладна є первинним документом, який фіксує та підтверджує господарську операцію (у конкретному випадку — поставка лікарських засобів).
Загальні вимоги до оформлення первинних документів, а також перелік обов’язкових реквізитів містяться в Наказі Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88 «Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку» (далі — Наказ № 88). П. 2.4. Наказу № 88 передбачає перелік обов’язкових реквізитів первинних документів, а саме:
- найменування підприємства, установи, від імені яких складено документ;
- назва документа (форми);
- дата і місце складання;
- зміст та обсяг господарської операції;
- одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному вираженні);
- посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
- особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Наказом № 88 передбачено, що додаткові реквізити первинних документів можуть встановлюватися іншими нормативно-правовими актами. Вимоги до накладної на лікарські засоби додатково передбачені Наказом МОЗ від 29.09.2014 р. № 677 «Про затвердження Порядку контролю якості лікарських засобів під час оптової та роздрібної торгівлі». Відповідно до цього наказу, в накладних обов’язково необхідно зазначати:
- найменування лікарського засобу;
- дозування;
- лікарську форму;
- номер серії лікарського засобу;
- термін придатності препарату;
- кількість лікарського засобу;
- назву виробника.
Окрім цього, відповідно до Порядку формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 р. № 333 (далі — Постанова № 333), суб’єкт господарювання, що здійснює оптову торгівлю, зазначає розмір оптово-відпускної ціни у первинних документах для проведення ним операцій з реалізації товару. Важливо зазначити, що, відповідно до п. 1 Постанови № 333, вона визначає механізм формування цін на лікарські засоби й медичні вироби, щодо яких запроваджено державне регулювання , для реалізації суб’єктом господарювання на внутрішньому ринку. Таким чином, дія Постанови № 333 не поширюється на вимоги щодо оформлення накладних на препарати, щодо яких не запроваджено державне регулювання.
Нагадаємо, що державному регулюванню підлягають ціни на такі ліки:
- включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення (який затверджено Постановою № 333), незалежно від їх придбання за рахунок бюджетних коштів;
- включені до обов’язкового мінімального асортименту лікарських засобів для аптечних закладів та фельдшерсько-акушерських пунктів, визначеного Міністерством охорони здоров’я, незалежно від їх придбання за рахунок бюджетних коштів (на сьогодні наказ, який затверджував цей перелік, втратив чинність, а новий не затверджено);
- оптово-відпускні ціни, на які внесено до реєстру оптово-відпускних цін, та які придбаваються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Якщо лікарський засіб не підпадає під жоден з випадків, зазначених вище, то в накладних зазначати оптово-відпускну ціну не обов’язково.
Звертаємо Вашу увагу на те, що на практиці більшість оптових постачальників зазначають оптово-відпускну ціну у накладних на всі препарати (у тому числі й на ті, що не підпадають під державне регулювання). Це пов’язано, по-перше, з запровадженням оптовими постачальниками єдиного шаблону накладної як для лікарських засобів, ціноутворення щодо яких підпадає під державне регулювання, так і для решти ліків. По-друге, з тим, що, відповідно до Наказу Міністерства зовнішніх економічних зав’язків і торгівлі України (нині — Міністерство економічного розвитку і торгівлі України) від 04.01.1997 р. № 02 «Про затвердження Інструкції про порядок позначення роздрібних цін на товари народного споживання в підприємствах роздрібної торгівлі та закладах ресторанного господарства», аптека як підприємство роздрібної торгівлі має фіксувати роздрібні ціни на лікарські засоби у реєстрі роздрібних цін. Реєстр роздрібних цін повинен містити таку інформацію: назва товару, артикул, марка, тип, оптово-відпускна ціна (ціна постачальника) з посиланням на документ, що її засвідчує, розмір торговельної надбавки, встановлена роздрібна ціна. Проте в даному випадку мова йде про встановлену оптову-відпускну ціну постачальника, тобто дистриб’ютора, який продає лікарські засоби безпосередньо в аптеку, а не про вартість, за якою дистриб’ютор придбав ліки у виробника (або імпортера).
старший юрист Юридичної фірми «ОМП»
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим