МЕТОДОЛОГІЯ
Методологія розрахунку госпітальних закупівель використовує дані акцептованих тендерів, відвантаженнях дистриб’юторів і вибірки з лікувально-профілактичних закладів (ЛПЗ). При розрахунку враховується щомісячний обсяг фінансування в розрізі місцевого та державного бюджетів.
У розрахунку беруть участь понад 10 тис. товарних позицій (Stock Keeping Unit — SKU) препаратів і 2,3 тис. ЛПЗ України.
Компанія «Proxima Research» також моніторує і систематизує дані про результати проведених закупівель лікарських засобів міжнародними організаціями, уповноваженими забезпечити потребу в рамках державних програм МОЗ України.
Із січня 2019 р. компанія «Proxima Research» також моніторує і систематизує дані про поставки лікарських засобів у медичні заклади приватної форми власності.
ГОСПІТАЛЬНІ ПОСТАВКИ
За підсумками 2019 р., загальні обсяги українського ринку лікарських засобів, до якого включено роздрібний і госпітальний сегменти, становив 96,8 млрд грн або 3,8 млрд дол. США. Загальний приріст ринку зафіксовано на рівні 13,6% в гривневому та 20,3% в доларовому вираженні. У натуральному вираженні, навпаки, відмічено зменшення обсягів продажу на 4,4%, а обсяг ринку становив 1,2 млрд упаковок (рис. 1).

При цьому основним драйвером розвитку ринку є роздрібний сегмент, частка госпітального залишається вкрай малою та становить 11% в грошовому та 9% в натуральному вираженні.
Розглядаючи окремо госпітальні поставки, слід відзначити, що темпи їх зростання в грошовому вираженні значно нижчі за загальноринкові, а зниження в натуральному — навпаки більше. Так, за підсумками 2019 р. обсяги госпітальних поставок становили 10,7 млрд грн, 416,4 млн дол. та 111 млн упаковок (рис. 2).

У госпітальному сегменті можна виділити основні складові закупівель лікарських засобів:
- прямі закупівлі МОЗ України за державними програмами;
- закупівлі МОЗ України за державними програмами через міжнародні організації;
- закупівлі за кошти місцевих бюджетів;
- закупівлі за кошти державного бюджету;
- закупівлі приватними медичними закладами.
У структурі госпітальних поставок лікарських засобів у розрізі виконавців закупівель значна частина ліків закуповується за кошти місцевих бюджетів. Щодо поставок у приватні ЛПЗ, то їх обсяги становлять близько 1 млрд грн та 4 млн упаковок (рис. 3).

Також варто відзначити, що структура поставок препаратів, що закуповуються для державних і приватних ЛПЗ, істотно відрізняється.
Рейтинги за обсягами поставок лікарських засобів у грошовому вираженні за АТС-класифікацією 2-го рівня, закуплених приватними ЛПЗ, за програмами МОЗ України та за кошти місцевих бюджетів за підсумками 2019 р. представлені в табл. 1. Аналогічні рейтинги маркетуючих організацій — в табл. 2.
Таблиця 1. Топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня лікарських засобів за обсягами поставок у ЛПЗ у грошовому вираженні за підсумками 2019 р. у розрізі джерела фінансування
№ з/п | Програми МОЗ України | Місцеві бюджети | Приватні клініки |
1 | L01 Антинеопластичні засоби | B05 Кровозамінники й перфузійні розчини | L01 Антинеопластичні засоби |
2 | B02 Антигеморагічні засоби | J01 Антибактеріальні засоби для системного застосування | G03 Гормони статевих залоз і препарати, що застосовуються при патології статевої сфери |
3 | J05 Противірусні засоби для системного застосування | N02 Анальгетики | J07 Вакцини |
4 | A16 Інші засоби, що впливають на систему травлення та метаболічні процеси | L01 Антинеопластичні засоби | V08 Контрастні засоби |
5 | J07 Вакцини | N01 Анестетики | J01 Антибактеріальні засоби для системного застосування |
6 | J02 Протигрибкові засоби для системного застосування | N05 Психолептичні засоби | H01 Гіпофізарні, гіпоталамічні гормони та їх аналоги |
7 | L04 Імуносупресанти | B02 Антигеморагічні засоби | L02 Засоби, що застосовуються для гормональної терапії |
8 | J04 Засоби, що діють на мікобактерії | B01 Антитромботичні засоби | B05 Кровозамінники й перфузійні розчини |
9 | B05 Кровозамінники й перфузійні розчини | D08 Антисептичні й дезінфікуючі засоби | S01 Засоби, що застосовуються в офтальмології |
10 | L03 Імуностимулятори | C01 Кардіологічні препарати | N02 Анальгетики |
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами поставок лікарських засобів у ЛПЗ у грошовому вираженні за підсумками 2019 р. у розрізі джерела фінансування
№ з/п | Програми МОЗ України | Місцеві бюджети | Приватні клініки |
1 | Sandoz (Швейцарія) | Юрія-Фарм (Україна) | Roche (Швейцарія) |
2 | AbbVie Biopharmaceuticals GmbH (Швейцарія) | Група компаній «Здоров’я» (Україна) | MSD (США) |
3 | Sanofi (Франція) | Корпорація «Артеріум» (Україна) | Merck Serono International (Швейцарія) |
4 | Takeda (Японія) | Фармак (Україна) | GSK (Великобританія) |
5 | Pfizer (США) | Дарниця (Україна) | Фармак (Україна) |
6 | MSD (США) | Mistral Capital Management (Великобританія) | Pfizer (США) |
7 | GSK (Великобританія) | MSD (США) | Sanofi (Франція) |
8 | Roche (Швейцарія) | Борщагівський ХФЗ (Україна) | IBSA (Швейцарія) |
9 | Kedrion (Італія) | Біофарма Плазма (Україна) | Ferring International Center (Швейцарія) |
10 | Astellas Pharma (Великобританія) | Baxter AG (Швейцарія) | Amaxa Pharma (Великобританія) |
ЗАКУПІВЛІ ЗА ПРОГРАМАМИ МОЗ УКРАЇНИ
Нагадаємо, що з 2015 р. закупівлі лікарських засобів і медичних виробів за централізованими програмами МОЗ України було передано міжнародним закупівельним організаціям — Програма розвитку ООН (ПРООН), Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) і Crown Agents. У 2015 р. міжнародні організації закуповували лікарські засоби і медичні вироби за окремими програмами, а з 2016 р. закупівлі за всіма централізованими програмами передані міжнародним організаціям.
Проблема закупівель через міжнародні організації полягає в тому, що обсяги поставок не відповідають виділеним з бюджету коштам (див. рис. 3). Так, у 2019 р. на закупівлі лікарських засобів за централізованими програмам МОЗ в бюджеті передбачалося 6,6 млрд грн, у той час як обсяги поставок становили 4,6 млрд грн. При цьому в 2019 р. ще фіксувалися поставки препаратів, закуплених за кошти бюджетів 2015 і 2016 р. (рис. 4).

Тобто поставки препаратів у ЛПЗ здійснюються із великою затримкою.
ЗМІНИ В СИСТЕМІ ЗАКУПІВЕЛЬ У 2020 Р.
У 2020 р. на закупівлю лікарських засобів та медичних виробів за централізованими програмами МОЗ у бюджеті передбачено понад 8 млрд грн.
Як відомо, наприкінці 2019 р. було продовжено можливість закуповувати деякі позиції лікарських засобів та медичних виробів через міжнародні організації до 31 березня 2022 р.
Сьогодні в Україні створено ДП «Медичні закупівлі України», яке отримало статус національного оператора, який закуповуватиме лікарські засоби та медичні вироби за кошти державного бюджету та грантів. Також підприємство надаватиме закупівельні послуги для регіональних замовників, а також здійснюватиме підтримку МОЗ в адмініструванні закупівель через міжнародні організації.
Для лікарських засобів, які закуповуватимуться через ДП «Медичні закупівлі України», вводиться спрощена процедура реєстрації та звільнення від оподаткування ПДВ. Окрім того, підприємство зможе закуповувати лікарські засоби, які не зареєстровані в Україні, якщо відсутні зареєстровані аналоги та препарати, дозволені до застосування на території хоча б однієї з наступних країн — США, Швейцарія, Японія, Австралія, Канада, або за централізованою процедурою у країнах ЄС. Також можуть закуповуватися незареєстровані препарати, якщо потреба в них обмежена, наприклад для лікування орфанних захворювань.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим