СИТУАЦІЯ НА РЕКЛАМНОМУ МЕДІАРИНКУ УКРАЇНИ
За оцінками Всеукраїнської рекламної коаліції (ВРК), у 2019 р. обсяги ринку прямої телевізійної реклами збільшилися на 25% у грошовому вираженні порівняно з попереднім роком (табл. 1). Основною причиною зростання експерти вважають нестачу ресурсу, особливо в І півріччі. Дефіцит завжди призводить до інфляції, яка виявилася однією з найвищих за останні 10 років на українському телебаченні. Частина клієнтів змушені були переглянути свою рекламну політику і скоротити кількість брендів, які мають телевізійну підтримку, або відмовитися від розміщення на ТБ повністю. Чи повернуться ці компанії на ТБ у 2020 р.? За попередньою оцінкою, багато з тих, хто пропустив 2019 р., планують повернутися, що може обумовити зростання обсягів викупленого інвентарю, а разом з ним і ринку в цілому. Попередній прогноз на 2020 р. перебуває в межах 13–17%, що при інвентарі, який скорочується через кодування супутникового мовлення, може призвести до інфляції від 30% і вище.
Медіа | Підсумки 2019 р., млн грн | Приріст 2019 до 2018 р., % | Прогноз зміни обсягів ринку 2020 до 2019 р., % |
ТВ-реклама | 11 526 | 24 | 16 |
Пряма реклама | 10 089 | 25 | 15 |
Спонсорство | 1438 | 20 | 20 |
Реклама в пресі | 1850 | 14,8 | 13,5 |
Радіореклама | 717 | 24 | 17 |
Out Of Home Media | 4240 | 22 | 18 |
Реклама в кінотеатрах | 58 | 20 | 20 |
Digital (Internet) медіареклама | 5740 | 34 | 24 |
Рекламний медіаринок загалом | 24 131 | 25 | 18 |
Ринок радіореклами України продемонстрував зростання на рівні 24% (особливо активними були категорії Фарма, e-commerce та мікрокредитування). У 2020 р. експерти очікують зростання не менше ніж на 15–17%.
Об’єм рекламного ринку преси за підсумками 2019 р. збільшився на 14,8%. Прогнози на 2020 р. більш стримані, експерти очікують уповільнення темпів зростання. Найбільш високу динаміку зростання в національній пресі, за прогнозами ВРК, покажуть такі сектори, як «розваги», «торгівля», «косметика», а також «лікарські засоби», на частку яких припадатиме більше половини рекламних смуг.
Експерти також прогнозують подальше зростання ринку інтернет-реклами, а також частки мобільного трафіку, що обумовлено позитивною динамікою мобільного споживання інтернету населенням України.
Слід зазначити, що кілька років поспіль ВРК у співпраці з дослідницькою компанією Factum Group називає імена кращих маркетинг-команд України за підсумками року — Best Marketing Teams (рейтинги команд визначаються за різними галузевими категоріями, що кореспондуються з продуктовими категоріями конкурсу Effie Awards Ukraine). Переможці 2019 р. у категорії лікарські засоби та медичні послуги: компанія «Люксоптика», медична мережа «Добробут», фармацевтична компанія Bayer, сервіс Liki24.
ФАРМА — ОДИН ІЗ КЛЮЧОВИХ РЕКЛАМОДАВЦІВ НА ТЕЛЕБАЧЕННІ
Частка Фарми на телевізійному рекламному ринку України становить 33%*. За оцінками сейлс-хаусу Ocean Media, у 2019 р. фармацевтичні компанії інвестували в рекламу своїх брендів на телебаченні 3,3 млрд грн (без врахування податків) (рис. 1), що в доларовому еквіваленті відповідає 127 млн дол. США (рис. 2). Слід зазначити, що за обсягами інвестицій у доларовому вираженні рекламодавці вже не тільки наздогнали докризові показники, але й суттєво їх випередили. Водночас показник EqGRP*** та кількість виходів роликів продемонстрували від’ємну динаміку (рис. 3). У 2019 р. медіаінфляція була дуже помітною.



Слід зазначити, що протягом останніх 2 років у загальній кількості показів реклами значно збільшилася частка медичних виробів та косметики (рис. 4).

ЛІДЕРИ НА ТБ
Серед телеканалів лідерами за обсягами закупівель рейтингів (EqGRP) за підсумками 2019 р. є «Україна», Студія «1+1», «Інтер», «ICTV» та «СТБ». Максимальну кількість виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» забезпечив «Інтер» (табл. 2). Серед фармкомпаній у топ-3 рекламодавців за показником EqGRP увійшли компанії «Фармак», GlaxoSmithKline Consumer Healthcare і Reckitt Benckiser Healthcare International (табл. 3). А рейтинг брендів очолили Нурофєн, Вольтарен і Дюрекс (табл. 4). Максимальну кількість виходів рекламних роликів зафіксовано для бренду Нурофєн.
2017 | 2018 | 2019 | Канал | EqGRP, тис. % | Тис. виходів |
3 | 1 | 1 | Україна | 110,5 | 81,0 |
1 | 4 | 2 | Студія «1+1» | 72,9 | 72,6 |
2 | 2 | 3 | Інтер | 56,8 | 96,3 |
5 | 5 | 4 | ICTV | 52,5 | 64,5 |
4 | 3 | 5 | СТБ | 47,5 | 80,6 |
9 | 8 | 6 | 2+2 | 26,3 | 58,8 |
8 | 7 | 7 | Новий канал | 25,2 | 52,8 |
7 | 9 | 8 | ТЕТ | 19,7 | 65,3 |
6 | 6 | 9 | НТН | 19,1 | 75,0 |
13 | 10 | 10 | Enter-фільм | 12,5 | 69,3 |
2017 | 2018 | 2019 | Маркетуюча організація | EqGRP, тис. % | Тис. виходів |
1 | 2 | 1 | Фармак (Україна) | 50,5 | 192,6 |
7 | 1 | 2 | GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (Великобританія) | 34,0 | 99,5 |
6 | 7 | 3 | Reckitt Benckiser Healthcare International (Великобританія) | 26,1 | 186,8 |
24 | 11 | 4 | Sopharma (Болгарія) | 25,0 | 81,0 |
4 | 5 | 5 | Sandoz (Швейцарія) | 24,6 | 87,6 |
2 | 4 | 6 | Sanofi (Франція) | 20,5 | 65,5 |
12 | 8 | 7 | Корпорація «Артеріум» (Україна) | 20,1 | 74,1 |
3 | 3 | 8 | Кусум Фарм (Україна) | 16,8 | 60,2 |
11 | 12 | 9 | Київський виітамінний завод (Україна) | 16,6 | 41,4 |
33 | 18 | 10 | Сперко Україна (Україна) | 16,0 | 42,0 |
2017 | 2018 | 2019 | Бренд | EqGRP, тис. % | Тис. виходів |
1 | 2 | 1 | НУРОФЄН | 8,7 | 75,4 |
7 | 4 | 2 | ВОЛЬТАРЕН | 8,1 | 19,0 |
8 | 8 | 3 | ДЮРЕКС | 7,6 | 34,8 |
4 | 3 | 4 | ЛІНЕКС | 7,2 | 24,9 |
12 | 9 | 5 | СТРЕПСІЛС | 6,1 | 46,9 |
6 | 6 | 6 | АЦЦ | 5,9 | 18,8 |
0 | 1 | 7 | КОЛГЕЙТ | 5,8 | 21,4 |
0 | 10 | 8 | ЛАКАЛУТ | 5,7 | 11,6 |
5 | 7 | 9 | ЕКЗОДЕРИЛ | 5,4 | 21,6 |
24 | 23 | 10 | БІФРЕН | 5,3 | 17,4 |
РАДІО, НЕСПЕЦІАЛІЗОВАНА ПРЕСА ТА ІНТЕРНЕТ
За підсумками 2019 р., фармкомпанії інвестували в рекламу на радіо 6,5 млн дол., на 29% більше порівняно з попереднім роком (зокрема у 2,5 раза збільшилися інвестиції в таких категоріях, як дієтичні добавки та косметика). Водночас кількість виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» на радіо залишилася практично на рівні попереднього року (рис. 5).

Менш популярний канал — неспеціалізована преса — у 2019 р. продемонстрував позитивну динаміку порівняно з попереднім роком за обсягами інвестицій. Основний вклад у зростання привнесла категорія «медичні вироби» (бюджет даної категорії товарів у досліджуваний період збільшився у 3,5 раза). Проте кількість виходів загалом зменшилася (рис. 6).

Сегмент інтернет-реклами продовжує активно розвиватися (рис. 7). У 2019 р. кількість показів реклами в інтернеті збільшилася на 49,2% порівняно з 2018 р. Загалом за підсумками минулого року зафіксовано 1,4 млрд показів реклами товарів «аптечного кошика» в інтернеті (графіка і відео).

Одним із основних каналів просування безрецептурних препаратів залишається реклама на ТБ. Фармкомпанії продовжують активно інвестувати в цей вид медіареклами — обсяги витрат на телевізійну рекламу збільшуються високими темпами щороку. Слід зазначити, що у 2019 р. медіаінфляція була дуже високою. Так, попри зростання інвестицій, EqGRP та кількість виходів показують від’ємну динаміку. В інших медіаканалах (радіо, неспеціалізована преса) ситуація схожа.
У той же час активно розвивається сегмент інтернет-реклами. Усе більше потенційних споживачів користуються інтернетом, а тому даний канал має величезний потенціал.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим