«АПТЕЧНИЙ КОШИК»
За підсумками I кв. 2020 р. обсяги роздрібної реалізації всіх категорій товарів «аптечного кошика» становили 32,7 млрд грн, що в доларовому еквіваленті дорівнює 1,3 млрд дол. США. Порівняно з аналогічним періодом 2019 р. обсяги продажу збільшилися на 28% в гривневому та 39% в доларовому вираженні. В упаковках обсяги продажу збільшилися на 16,5% і становили 515,2 млн упаковок (рис. 1).

У розрізі категорій товарів «аптечного кошика» приріст аптечного продажу як у грошовому, так і в натуральному вираженні відзначається для всіх категорій (табл. 1).
Таблиця 1 | Роздрібний продаж різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками І кв. 2018–2020 рр. |
Рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Косметика | Дієтичні добавки | Ринок в цілому | |||||||||
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2018 | 18 131,3 | 23,2 | 84,1 | 1584,7 | 22,3 | 7,3 | 725,0 | 18,4 | 3,4 | 1120,3 | 35,5 | 5,2 | 21 561,2 | 23,5 |
2019 | 21 271,3 | 17,3 | 83,2 | 1895,0 | 19,6 | 7,4 | 855,5 | 18,0 | 3,4 | 1540,3 | 37,5 | 6,0 | 25 562,2 | 18,6 |
2020 | 26 707,5 | 25,6 | 81,8 | 2669,8 | 40,9 | 8,2 | 1110,3 | 29,8 | 3,4 | 2165,5 | 40,6 | 6,6 | 32 653,1 | 27,7 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2018 | 292,8 | 5,1 | 67,3 | 112,2 | –0,1 | 25,8 | 11,6 | 1,3 | 2,7 | 18,4 | 15,0 | 4,2 | 435,1 | 4,0 |
2019 | 286,9 | –2,0 | 64,9 | 123,1 | 9,7 | 27,8 | 11,9 | 2,3 | 2,7 | 20,4 | 11,0 | 4,6 | 442,3 | 1,7 |
2020 | 329,6 | 14,9 | 64,0 | 146,8 | 19,3 | 28,5 | 14,4 | 21,7 | 2,8 | 24,3 | 19,1 | 4,7 | 515,2 | 16,5 |
У розрізі товарів українського та зарубіжного виробництва для українського фармринку характерне переважання зарубіжних товарів у грошовому вираженні. У натуральному вираженні превалюють переважно вітчизняні, за винятком медичних виробів, де частка зарубіжних товарів перевищила позначку 50% (рис. 2).

Середньозважена вартість 1 упаковки товарів «аптечного кошика» за підсумками I кв. 2020 р. становила 63,4 грн і підвищилася на 9,7% порівняно з аналогічним періодом 2019 р. (рис. 3). Найдорожчою категорією в досліджуваний період стали дієтичні добавки, середньозважена вартість 1 упаковки яких становила 89,0 грн. Для лікарських засобів цей показник знаходиться на рівні 81,0 грн, косметики — 77,0 грн, медичних виробів — 18,2 грн.

Протягом I кв. 2020 р. продовжилася тенденція збільшення частки дієтичних добавок в загальній структурі продажу товарів «аптечного кошика». За останні 5 років її частка в структурі ринку в грошовому вираженні зросла майже вдвічі та за підсумками I кв. 2020 р. становила 6,6% (рис. 4).

РИНОК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ
За підсумками I кв. 2020 р. обсяги роздрібної реалізації лікарських засобів становили 26,7 млрд грн, 330 млн упаковок і 1,1 млрд дол. Приріст продажу зафіксовано на рівні 26% в гривневому і 37% — у доларовому вираженні. У натуральному вираженні обсяги продажу збільшилися на 15% порівняно з аналогічним періодом 2019 р.
Помісячна динаміка роздрібного продажу лікарських засобів демонструє, що в I кв. 2020 р. ринок активно розвивався, демонструючи суттєве зростання як у грошовому, так і в натуральному вираженні (рис. 5).

Особливо значні темпи зростання ринок демонстрував з кінця січня до першої половини березня, коли розпочалася епідемія грипу та ГРВІ, та в другій половині березня, коли після запровадження карантину внаслідок COVID-19 населення в паніці активно скуповувало лікарські засоби та засоби індивідуального захисту. Однак запровадження карантину суттєво вплинуло на роботу окремих галузей економіки, зокрема, частина населення втратила роботу або змушена була йти в неоплачувану відпустку. І хоча НБУ звітує про підвищення номінальної та реальної заробітної плати, проте частка населення, яка її отримує, скоротилася, що призвело до зниження купівельної спроможності. Потижнева динаміка роздрібного продажу лікарських засобів (рис. 6) демонструє, що з кінця березня обсяги аптечного продажу лікарських засобів почали зменшуватися. Наразі темпи спаду ринку знаходяться на рівні -20% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Поденна динаміка аптечного продажу свідчить про продовження тенденції спаду фармринку.

Індикатори динаміки розвитку ринку лікарських засобів у грошовому вираженні свідчать, що за підсумками I кв. 2020 р. ринок розвивався переважно за рахунок збільшення обсягів продажу в упаковках та за рахунок перерозподілу споживання в бік більш дорогих препаратів (індекс заміщення). Також відбулося незначне зростання цін за рахунок курсових коливань (рис. 7).

При цьому, за даними Державної служби статистики України (ДССУ), інфляція на фармринку залишається нижчою, ніж по країні в цілому, а також порівняно з багатьма іншими категоріями товарів і послуг (рис. 8).

У розрізі цінових ніш характерний тренд збільшення частки високовартісних препаратів у загальній структурі роздрібного продажу (рис. 9). За останні 10 років їх питома вага суттєво збільшилася як у грошовому, так і в натуральному вираженні.

У попередні роки спостерігалася тенденція планомірного збільшення частки рецептурних лікарських засобів. Однак у І кв. 2020 р. ця тенденція перервалася (рис. 10).

У першу чергу, це пов’язано з підвищеним попитом на жарознижувальні та протизастудні препарати внаслідок епідемій грипу, ГРВІ та COVID-19. У структурі аптечного продажу лікарських засобів українського та зарубіжного виробництва в грошовому вираженні в останні роки відмічено поступове збільшення частки препаратів зарубіжного виробництва (рис. 11).

КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
За підсумками I кв. 2020 р. топ-лист маркетуючих організацій за обсягами продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні очолюють 3 українські компанії — «Фармак», «Корпорація Артеріум» і «Дарниця» (табл. 2). Усі компанії з топ-20 продемонстрували приріст продажу, проте серед топ-20 лише у 8 компаній приріст продажу був вище середньоринкового показника, і вони змогли збільшити свою частку на ринку, про що свідчить Evolution index (Ei), що характеризує її зміну.
Таблиця 2 | Топ-20 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками І кв. 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр., а також приросту продажу, Evolution index і частки на ринку |
№ з/п, рік | Маркетуюча організація | Приріст продажу в гривневому вираженні, % | Evolution index | Частка на ринку, % | ||
2018 | 2019 | 2020 | ||||
1 | 1 | 1 | Фармак (Україна) | 24,9 | 98 | 5,23 |
2 | 2 | 2 | Корпорація Артеріум (Україна) | 23,2 | 96 | 3,39 |
3 | 4 | 3 | Дарниця (Україна) | 28,9 | 101 | 3,17 |
4 | 3 | 4 | Sanofi (Франція) | 18,3 | 93 | 3,03 |
5 | 5 | 5 | Teva (Ізраїль) | 31,9 | 103 | 3,03 |
7 | 6 | 6 | Acino (Швейцарія) | 22,2 | 96 | 2,51 |
8 | 9 | 7 | Київський вітамінний завод (Україна) | 33,6 | 105 | 2,48 |
12 | 11 | 8 | Дельта Медікел (Україна) | 31,9 | 103 | 2,29 |
6 | 7 | 9 | Berlin-Chemie (Німеччина) | 12,0 | 88 | 2,28 |
11 | 8 | 10 | KRKA (Словенія) | 16,6 | 91 | 2,26 |
9 | 10 | 11 | Юрія-Фарм (Україна) | 22,7 | 96 | 2,26 |
10 | 12 | 12 | Група компаній Здоров’я (Україна) | 18,9 | 93 | 2,02 |
14 | 13 | 13 | Кусум Фарм (Україна) | 24,1 | 97 | 2,01 |
13 | 14 | 14 | Sandoz (Швейцарія) | 24,7 | 98 | 1,97 |
17 | 15 | 15 | Reckitt Benckiser Healthcare International (Великобританія) | 39,8 | 109 | 1,55 |
22 | 17 | 16 | GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (Великобританія) | 42,0 | 111 | 1,49 |
20 | 18 | 17 | Servier (Франція) | 30,5 | 102 | 1,36 |
16 | 19 | 18 | Bayer Consumer Health (Швейцарія) | 21,2 | 95 | 1,22 |
29 | 26 | 19 | Bayer Pharmaceuticals (Німеччина) | 37,1 | 107 | 1,17 |
18 | 20 | 20 | Борщагівський ХФЗ (Україна) | 17,0 | 92 | 1,15 |
Активне просування препаратів за допомогою реклами та промоції є одним із ключових чинників збільшення продажу. Рейтинг компаній за показником рівня контакту з аудиторією (EqGRP) реклами товарів «аптечного кошика» на телебаченні очолюють «Фармак», «GSK Consumer Healthcare» і «Корпорація Артеріум» (табл. 3).
Таблиця 3 | Топ-10 маркетуючих організацій за показником рівня контакту з аудиторією (EqGRP) реклами товарів «аптечного кошика» на ТБ*** за підсумками І кв. 2020 р. |
Маркетуюча організація | EqGRP, % |
Фармак (Україна) | 17 972,5 |
GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (Великобританія) | 10 230,0 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 7 838,0 |
Сперко Україна (Україна) | 7 719,7 |
Sopharma (Болгарія) | 7 710,2 |
Reckitt Benckiser Healthcare International (Великобританія) | 7 156,2 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 7 082,7 |
Sanofi (Франція) | 6 754,0 |
Sandoz (Швейцарія) | 6 346,6 |
Naturwaren (Німеччина) | 5 808,8 |
Лідерами за кількістю згадувань фахівців охорони здоров’я про промоцію за допомогою візитів медпредставників (МП) стали «Berlin-Chemie», «Teva» і «Фармак» (табл. 4).
Таблиця 4 | Топ-10 маркетуючих організацій за кількістю згадувань фахівців охорони здоров’я про промоцію товарів «аптечного кошика» за допомогою візитів МП**** за підсумками І кв. 2020 р. |
Маркетуюча організація | Кількість згадувань про візити МП, тис. |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 40,3 |
Teva (Ізраїль) | 35,5 |
Фармак (Україна) | 32,0 |
Дельта Медікел (Україна) | 29,3 |
KRKA (Словенія) | 26,7 |
Acino (Швейцарія) | 23,9 |
ПРО-Фарма (Україна) | 22,3 |
Дарниця (Україна) | 22,3 |
Sandoz (Швейцарія) | 22,1 |
Юрія-Фарм (Україна) | 21,5 |
За підсумками I кв. 2020 р. в топ-3 брендів лікарських засобів за обсягами роздрібного продажу у грошовому вираженні увійшли препарати Нурофєн, Ксарелто і Спазмалгон (табл. 5).
Таблиця 5 | Топ-20 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками І кв. 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр. |
№ з/п, рік | Бренд | ||
2018 | 2019 | 2020 | |
1 | 1 | 1 | НУРОФЄН |
29 | 2 | 2 | КСАРЕЛТО |
11 | 6 | 3 | СПАЗМАЛГОН |
3 | 3 | 4 | НІМЕСИЛ |
12 | 15 | 5 | НОВІРИН |
20 | 29 | 6 | АМІКСИН |
5 | 4 | 7 | СИНУПРЕТ |
4 | 5 | 8 | НАТРІЮ ХЛОРИД |
41 | 22 | 9 | ХЕЛПЕКС |
90 | 20 | 10 | ПУЛЬМІКОРТ |
9 | 10 | 11 | НО-ШПА |
8 | 11 | 12 | АЦЦ |
42 | 18 | 13 | ФЕРВЕКС |
13 | 16 | 14 | ЦИТРАМОН |
7 | 9 | 15 | РЕОСОРБІЛАКТ |
6 | 8 | 16 | ТІВОРТІН |
15 | 12 | 17 | ЕВКАЗОЛІН |
48 | 31 | 18 | ДЕТРАЛЕКС |
121 | 107 | 19 | ПАРАЦЕТАМОЛ |
112 | 84 | 20 | ПРОТЕФЛАЗІД |
СЕГМЕНТ ДИСТРИБУЦІЇ
У сегменті дистрибуції в останні роки окреслилася чітка трійка лідерів. Це компанії «БаДМ», «Оптіма-Фарм» і «Вента.ЛТД». У досліджуваний період питома вага поставок цих дистриб’юторів становить майже 82% (рис. 12).

ПІДСУМКИ
У I кв. 2020 р. фармацевтичний ринок активно розвивався, демонструючи суттєве збільшення обсягів продажу як у грошовому, так і в натуральному вираженні. Одними з ключових факторів зростання ринку стали епідемія грипу та ГРВІ, а також запровадження карантинних заходів внаслідок COVID-19, яке спричинило паніку, і населення активно скуповувало ліки та засоби індивідуального захисту. У подальшому цей показник почав знижуватися і наразі фіксується зниження на рівні 20%. Зменшення обсягів продажу зумовлено зниженням купівельної спроможності населення внаслідок запровадження карантину та припинення роботи окремих галузей економіки. Як відомо, карантинні заходи в Україні подовжено до 11 травня 2020 р. Отже, найближчим часом не варто очікувати на відновлення докарантинних обсягів продажу.
Відновлення ринку почнеться після завершення карантинних заходів та відновлення роботи всіх галузей економіки.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим