
Досвід сусідніх держав
Олег Фельдман, співголова напрямку Healthcare компанії «Ipsos» в Росії, поділився результатами досліджень, проведених компанією «Ipsos» в II кв. 2020 р. в Росії та Казахстані.
Росія
За словами О. Фельдмана, головне, що відрізняє нинішню кризу від попередніх, — її масштаб. Коронакриза вплинула фактично на всі аспекти життя кінцевих споживачів.
Не секрет, що ситуація з COVID-19 позначилася як на матеріальному благополуччі домогосподарств, так і на ставленні громадян до здоров’я. За результатами опитування росіян, більше половини (57%) респондентів стверджують, що останнім часом більш уважно ставляться до свого здоров’я та самопочуття, а також більше уваги приділяють гігієнічним процедурам. Цікавий інсайт: 33% опитаних переконані, що найкращий спосіб профілактики коронавірусу — ліки для підвищення імунітету.
Коронакриза також посилила тенденцію до діджиталізації. За словами доповідача, 18% населення Росії купували ліки онлайн протягом останніх 3 міс (прим. ред.: 3 квітня 2020 р. президент РФ підписав закон, який дозволяє дистанційну торгівлю безрецептурними препаратами).
61% респондентів вважають, що купувати ліки онлайн з доставкою — це зручно, а 65% дотримуються думки, що така можливість потрібна не лише у період пандемії. Інтернет-аптеки приваблюють споживачів не в останню чергу і вигідними цінами. Проте є бар’єри до подальшої покупки ліків онлайн. До них спікер відніс побоювання отримати підробку, не той препарат або ліки неналежної якості, необхідність надання особистих даних, неможливість заздалегідь перевірити строк придатності, ризики тривалої доставки, а також відсутність консультації з фармацевтом.
На фоні введення обмежувальних заходів у зв’язку з розвитком пандемії природно відбулося зниження пацієнтопотоку, що, в свою чергу, позначилося на загальній кількості призначень. Період жорстких обмежень призвів і до перерозподілу споживання препаратів.
У структурі промоційної активності фармкомпаній у II кв. 2020 р. порівняно з I кв. відбулися значні зміни. Зокрема, в аудиторії провізорів частка digital (e-mailing, events, remote-detailing) зросла з 11 до 31%, в той час як частка візитів медичних представників зменшилася з 67 до 43%. В аудиторії лікарів частка digital збільшилася з 14 до 74%, а частка візитів медрепів зменшилася з 75 до 24%.
Доповідач підкреслив, що у квітні особисті контакти вимушені були здійснювати в основному дистанційно. Проте у міру зняття карантинних обмежень F2F контакти почали відновлюватися.
Казахстан
За словами О. Фельдмана, навесні провізори в Казахстані повідомляли про збільшення кількості запитів порекомендувати засоби профілактики. 48,1% фармацевтів відзначили збільшення запитів на вітаміни, 32,2% — засобів проти застуди та грипу, 32,2% — засобів для зміцнення імунітету. У структурі діагнозів лікарів переважали гострі інфекції верхніх дихальних шляхів множинної та неуточненої локалізації (8,6%).
Проведені дослідження свідчать про те, що найбільш вагомими джерелами інформації лікарі та провізори в Казахстані вважають візити медичних представників, довідники лікарських засобів, медичні конгреси, симпозіуми, інтернет, презентації та семінари компаній, спеціалізовані видання, інтернет-конференції та вебінари. У II кв. 2020 р. на фоні пандемії відбувся перерозподіл в бік підвищення значимості інтернету. За словами доповідача, найбільш популярними джерелами інформації в інтернеті для провізорів є інтернет-довідники лікарських засобів (ними користуються 62% провізорів), форуми для фармацевтів (34%), сайти фармкомпаній (27%), а також групи і спільноти в соціальних мережах (26–27%).
Віра Полякова, директор ТОВ «Гіппократ», розповіла, як працюють інтернет-аптеки в Казахстані.
За словами доповідача, в Казахстані всі великі мережі мають інтернет-портали. У деяких з них є опція «додати в кошик», сторінки в соціальних мережах, телеграм-боти, мобільні додатки. «Взагалі в Казахстані онлайн-реалізація ліків ніколи не мала прямої заборони», — зазначила спікер.
В. Полякова розповіла, з якими викликами та труднощами стикнулася інтернет-аптека «Гіппократ» під час першої хвилі COVID-19 та як мережа готується до другої.
«У березні кількість замовлень подвоїлася. У піковий період введення найжорсткіших обмежень пересування населення ми отримували до 200 заявок на день. Організація доставки була реалізована власними силами. Через перевантаженість, тривалість доставки з 2–3 год іноді затягувалася до 2–3 днів. Така ситуація була не тільки у нас: всі великі мережі стикалися з подібними труднощами, — зазначила спікер. — Також через пандемію великою проблемою був дефіцит певних категорій товарів».
«Наразі ми працюємо над тим, щоб підготуватися до другої хвилі COVID-19. Набираємо штат водіїв, щоб забезпечити швидку доставку, посилили довідкову службу. Та основні сили кидаємо на забезпечення того, щоб необхідні ліки були у наявності в достатній кількості», — підсумувала В. Полякова.
Польща
«E-pharmacy — динамічно зростаючий канал збуту. Більшість європейських країн дозволяють онлайн-реалізацію лише безрецептурних препаратів. Але в деяких країнах (Великобританія, Німеччина, країни Скандинавії) дозволено онлайн-торгівлю і рецептурними ліками. У Чехії, Литві та Польщі така можливість обговорюється», — зазначив Яцек Чарноцький, директор з продажу «Consumer Health» у Східній Європі компанії «IMS IQVIA Польща».
Доповідач поінформував про еволюцію інтернет-аптек в Польщі, які за його словами, швидко розвиваються. За показником MAT до липня 2020 р. сегмент e-pharmacies в Польщі продемонстрував зростання на рівні 26,8%. Спікер також зазначив, що структура продажу в інтернет-аптеці та традиційній (офлайн) торговій точці відрізняється. Ключовими категоріями товарів для e-pharmacy є засоби для профілактики захворювань, у тому числі вітаміни, дитяче харчування, а також косметичні засоби.
Узбекистан
«Діджиталізацію Узбекистану ми розглядаємо в першу чергу з точки зору автоматизації процесів всередині аптек, а також автоматизації закупівель», — зазначила Нігора Акілова, директор з маркетингу компанії «Fom.Uz». — Часто для аптек організація доставки ліків — вимушена міра, яка реалізується собі у збиток».
За словами доповідача, основними труднощами у цій справі є складність законодавства, великий обсяг накладних витрат, а також присутність «у грі» професійних логістів, яких потрібно дисциплінувати та навчати правилам доставки ліків.
«Ми також відчули збільшення кількості запитів під час пандемії у нашій довідковій службі. У липні кількість запитів досягла більше 100 тис. на день», — додала Н. Акілова (прим. ред.: FOM.uz — це інформаційно-торговельний майданчик, створений для власників аптек і оптових фармацевтичних компаній).
Маркетплейс у житті пацієнтів, аптек та фармвиробників
«Компендіум» та «ГеоАптека» об’єднують всіх учасників українського фармацевтичного ринку, вважає Артур Ротар, керівник КАМ-служби компанії «Proxima Research».
Зокрема, для пацієнтів прайс-агрегатор «ГеоАптека» забезпечує пошук товару, інформації про нього, інформує про наявність в аптеках, ціну. Причому користувач має змогу від простого пошуку перейти до підбору оптимального набору аптек для придбання повного переліку препаратів за рецептами. Партнерами проєкту є більш ніж 6,5 тис. аптек. Автоматичне резервування доступно в більш ніж 4 тис. аптек. Є можливість фільтрувати вибір за такими критеріями, як час в дорозі, ціна, кількість товару в залишку, години роботи закладу (можна обрати аптеки, які працюють цілодобово), наявність доставки. На сайтах «ГеоАптека» та «Компендіум» розроблено функціонал «Доступні ліки». Тож навіть у відрядженні або відпустці можливо знайти найближчу аптеку, яка бере участь у програмі реімбурсації, та отоварити рецепт.
Прайс-агрегатор для аптеки — це генерація трафіку, гарантія слідування пацієнта в обрану аптеку шляхом онлайн-бронювання, лідогенерація (генерація лідів (контактних даних потенційних клієнтів), повідомив спікер.
Для виробника прайс-агрегатор може запропонувати такі елементи інформаційної реклами, як брендування, лендинг, банер.
На базі довідника лікарських засобів «Компендіум», якому довіряють більшість (82%) лікарів та фармацевтів, також доступні корпоративні рішення.
Для обох проєктів — «ГеоАптека» та «Компендіум» — розроблено мобільні додатки.
Проблеми планування бюджету
«Бюджетний процес зазвичай супроводжується значним стресом та нарадами до ночі. Процес бюджетування часто розтягується надовго, зрідка завершується вчасно, і при цьому не відрізняється високою достовірністю», — зазначив Михайло Вірич, директор департаменту CRM & BI компанії «Proxima Research». Доповідач висвітлив основні проблеми планування та бюджетування.
Проблема 0 — прогноз замість плану. Прогнозування дає приблизне уявлення про можливі сценарії розвитку ситуації, проте не містить конкретних кроків для досягнення очікуваних результатів. План, на відміну від прогнозу, має прив’язку до термінів і періодів, акцептований персональним відповідальним, містить план дій та управління ризиками і можливостями, а також узгоджений з обсягом виділених ресурсів на його виконання.
Проблема 1 — побудова плану на підставі історичних даних. Планування на підставі історичних даних демотивує співробітників підвищувати показники продажу, не враховує аналізу причин спаду в минулому, зміни ситуації на ринку. Не мотивує пошук можливих точок зростання. Більш доцільним є планування з врахуванням потенціалу приросту за сегментами і територіями з переходом на потенціал зростання за аптечними точками.
Проблема 2 — одностороння побудова планів. Недоліками планування зверху вниз є розмита відповідальність за виконання, демотивація співробітників, відчуття несправедливості, не враховується локальна специфіка. А планування знизу вгору небезпечне наступними ризиками: слабкий план, який може призвести до втрати частки ринку, конфлікти за ресурси, неузгодженість зі стратегією, тривалість та складність процесу. Тому важливим є організація двостороннього процесу побудови планів.
Проблема 3 — відсутність розподілу планів до кінцевої точки. План має бути розподілений до кожної торгової точки. Це допоможе зробити його прозорим і зрозумілим, спланувати зусилля і розподілити ресурси з просування по конкретних аптечних мережах або аптеках, а також мати еквівалентний базис для зіставлення та застосовувати аналітичні підходи в управлінні продажем для виконання плану. Зокрема, порівняти результати аптек між собою за окремими брендами, напрямками.
Проблема 4 — відсутність аналізу ризиків і можливостей. Це, зокрема, знижує довіру до плану. Є спокуса списати невдачі на «зовнішні чинники». Немає проактивних дій, спрямованих на зниження ризиків і посилення можливостей.
Проблема 5 — відсутність можливості коригування планів. А це може призвести до недовиконання фінансування за статтями, несвоєчасного перерозподілу ресурсів, втрачених можливостей, а також небезпечне повільною реакцією на загрози.
На думку М. Вірича, оптимальним для фармринку в 2021–2022 рр. є планування, що ґрунтується на потенціалі ринку до зростання з урахуванням різних зовнішніх факторів і регіональної специфіки, з розподілом не тільки до територій, але й точок продажу, із залученням відповідальних за виконання, урахуванням можливостей і ризиків, зумовленим заздалегідь процесом перегляду плану.
Безумовно, такий процес планування потребує безлічі зусиль і координації дій. Спростити його допомагають спеціальні рішення. Доповідач розповів про переваги системи планування Pharma PAS (Planning allocation system). Серед яких, зокрема:
- розподіл планів в упаковках або грошах за періодами, регіонами, областями, ієрархією відповідальних, бріками, торговими точками та аптечними мережами;
- програмне забезпечення створено спеціально для фармацевтичного ринку, з урахуванням специфіки брендів: SKU; Rx/OTC; бріки; конкурентні групи; продуктові лінійки;
- просте та гнучке коригування розподілу, автоматичний перерозподіл зі збереженням загальної суми і візуальним відображенням в реальному часі;
- автоматизація процесу узгодження планів за всією ієрархією відповідальних;
- дружний web-інтерфейс, доступний з будь-якого пристрою.
Pharma PAS інтегрована з іншими продуктами компанії «Proxima Research»: Axioma, Retail & Hospital, CRM, GeoForce, Pharmacies turnover data.
Креатив як анти-COVID-терапія
Ідеями, як включити креатив у мікс каналів комунікації, поділилася Тетяна Жолуденко, виконавчий директор компанії «MDM». На думку спікера, формула успіху полягає у поєднанні креативу та омніканальності.
Доповідач також представила результати досліджень компанії «MDM» щодо використання фармкомпаніями інструментів діджитал-просування. Онлайн-заходи (у тому числі вебінари та онлайн-конференції) проводять 88% компаній, розсилки через SMS та різні месенджери використовують 81%, SMM — 75%, платформи онлайн-навчання — 69%, контекстну рекламу — 63%, пошукову оптимізацію (SEO) — 63%, банерну рекламу на сайтах-агрегаторах — 50%.
В цілому деякі компанії оцінюють ефективність застосування цифрового маркетингу позитивно, деякі визнають, що даний напрямок ще в зародковому стані, а деякі незадоволені та вважають, що це — гроші на вітер.
За даними дослідження компанії «MDM», у 69% компаній є спеціаліст, який займається цифровим маркетингом, у 13% — є такий відділ. Більшість респондентів (62%) стверджують, що діджитал існує окремо, у 15% — вбудований в структуру маркетингу, 23% — важко відповісти. Як підкреслила доповідач, 38% респондентів не змогли відповісти, кому безпосередньо підпорядковується діджитал-менеджер.
Як підкреслила спікер, важливо включити діджитал у маркетингову стратегію бренду, а не залишати осторонь — від цього напряму залежатиме ефективність маркетингу в найближчому майбутньому.
Далі буде…
фото Сергія Бека

Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим