За підсумками жовтня 2020 р., ринок демонструє double-digit growth у національній валюті та натуральному вираженні порівняно з аналогічним періодом минулого року. Суттєво збільшилося споживання протимікробних засобів для системного застосування. У сфері промоції динамічне зростання демонструють digital-канали комунікації. У даній публікації до уваги читачів представлені ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) в жовтні 2020 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1

Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками жовтня 2016–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2

Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками жовтня 2016–2020 рр. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3

Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками жовтня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками жовтня 2020 р. в розрізі категорій товарів
Рис. 5

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками жовтня 2016–2020 рр.
Рис. 6

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками жовтня 2016–2020 рр.
Рис. 7

Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками жовтня 2019–2020 рр. із зазначенням темпів приросту їх реалізації порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1 | Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками жовтня 2018–2020 рр. |
Жовтень, рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Дієтичні добавки | Косметика | Ринок у цілому | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2018 | 6875,7 | 22,0 | 83,9 | 623,4 | 26,9 | 7,6 | 439,4 | 39,7 | 5,4 | 257,6 | 19,5 | 3,1 | 8196,0 | 23,1 |
2019 | 8005,0 | 16,4 | 83,0 | 710,5 | 14,0 | 7,4 | 608,9 | 38,6 | 6,3 | 317,7 | 23,4 | 3,3 | 9642,2 | 17,6 |
2020 | 9449,2 | 18,0 | 82,4 | 838,0 | 17,9 | 7,3 | 871,7 | 43,2 | 7,6 | 309,3 | -2,7 | 2,7 | 11 468,1 | 18,9 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2018 | 98,2 | 0,8 | 64,9 | 42,6 | 7,6 | 28,2 | 6,6 | 20,2 | 4,3 | 3,8 | 2,3 | 2,6 | 151,2 | 3,4 |
2019 | 97,7 | –0,6 | 66,6 | 37,5 | –12,0 | 25,6 | 7,4 | 13,2 | 5,1 | 3,9 | 2,8 | 2,7 | 146,5 | –3,1 |
2020 | 100,5 | 2,9 | 61,3 | 50,9 | 35,7 | 31,0 | 9,0 | 21,2 | 5,5 | 3,6 | –8,1 | 2,2 | 164,0 | 11,9 |
Таблиця 2 | Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками жовтня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2018–2019 рр. |
Маркетуюча організація | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
Фармак (Україна) | 1 | 1 | 1 |
Teva (Ізраїль) | 2 | 4 | 5 |
Артеріум Корпорація (Україна) | 3 | 3 | 3 |
Дарниця (Україна) | 4 | 5 | 4 |
Sanofi (Франція) | 5 | 2 | 2 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 6 | 7 | 12 |
Acino (Швейцарія) | 7 | 6 | 7 |
KRKA d.d. Novo Mesto (Словенія) | 8 | 11 | 10 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 9 | 10 | 6 |
Юрія-Фарм (Україна) | 10 | 8 | 8 |
Таблиця 3 | Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками жовтня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр. |
Бренд | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
СУМАМЕД | 1 | 51 | 68 |
НОВІРИН | 2 | 22 | 15 |
КСАРЕЛТО | 3 | 1 | 10 |
АМІКСИН | 4 | 26 | 18 |
НІМЕСИЛ | 5 | 6 | 3 |
СИНУПРЕТ | 6 | 3 | 1 |
НУРОФЄН | 7 | 2 | 2 |
АЗИТРОМІЦИН | 8 | 139 | 130 |
СПАЗМАЛГОН | 9 | 4 | 7 |
РЕОСОРБІЛАКТ | 10 | 14 | 12 |
ПРОМОЦІЯ*** ТА РЕКЛАМА НА ТБ****
Рис. 8

Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції*** товарів «аптечного кошика» за підсумками жовтня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 9

Динаміка кількості виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» і рівня контакту з аудиторією EqGRP за підсумками жовтня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4 | Топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками жовтня 2020 р. із зазначенням їх позицій у рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр. |
Дистриб’ютор | 2020 | 2019 | 2018 |
БаДМ (Україна) | 1 | 1 | 1 |
Оптіма-Фарм (Україна) | 2 | 2 | 2 |
Вента (Україна) | 3 | 3 | 3 |
Медичний центр М.Т.К. (Україна) | 4 | 5 | 5 |
Аметрин (Україна) | 5 | 4 | 6 |
Катерина Дмитрик
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, средньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Моніторинг здійснюється в 25 найбільших містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу і лікарі 17 спеціальностей. Під віддаленою комунікацією варто розуміти телефонні дзвінки (Call Reps), sms- та Viber-розсилки. З липня 2018 р. в системі моніторингу серед лікарської аудиторії доданий такий вид промоції, як реклама/інформація в інтернеті.
****Дані дослідження телевізійної аудиторії належать і надані Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК). Оператор панелі — Nielsen; моніторинг — Комунікаційний Альянс. Дані розраховані для вибірки «Вся Україна» («Universe»: особи віком 4+, які проживають у домогосподарствах з ТБ на всій території України).
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим