За підсумками квітня 2021 р., український роздрібний фармринок демонструє високі темпи приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Слід зазначити, що у квітні 2021 р. Україна ще проходила «третю хвилю» захворюваності на COVID-19. Також слід зважати на низьку базу порівняння. Драйверами зростання серед товарів «аптечного кошика» є лікарські засоби та дієтичні добавки. У сегменті дистрибуції точиться гостра конкурентна боротьба між двома найбільшими компаніями. У сфері промоції встановлюється новий баланс в структурі промоційного міксу. Фармгравці проявляють високу активність на телебаченні. У даній публікації до уваги читачів представлені ключові показники розвитку роздрібного фармринку України (території, підконтрольної українському уряду) в квітні 2021 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1

Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками квітня 2017–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2

Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками квітня 2017–2021 рр. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3

Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками квітня 2019–2021 рр. із зазначенням темпів приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в розрізі категорій товарів у грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2021 р.
Рис. 5

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2017–2021 рр.
Рис. 6

Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2017–2021 рр.
Рис. 7

Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками квітня 2020–2021 рр. із зазначенням темпів приросту їх реалізації порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1 | Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками квітня 2019–2021 рр. |
Квітень, рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Дієтичні добавки | Косметика | Ринок в цілому | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2019 | 6702,9 | 14,6 | 83,0 | 611,6 | 16,8 | 7,6 | 483,4 | 41,1 | 6,0 | 278,3 | 14,5 | 3,4 | 8076,3 | 16,1 |
2020 | 5295,3 | –21,0 | 79,7 | 664,5 | 8,6 | 10,0 | 420,0 | –13,1 | 6,3 | 264,4 | –5,0 | 4,0 | 6644,2 | –17,7 |
2021 | 9285,7 | 75,4 | 81,4 | 806,4 | 21,4 | 7,0 | 980,1 | 133,4 | 8,6 | 339,5 | 28,4 | 3,0 | 11411,7 | 71,8 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2019 | 88,7 | –4,0 | 63,6 | 40,6 | –6,0 | 29,1 | 6,3 | 13,6 | 4,5 | 3,8 | 3,3 | 2,8 | 139,4 | 3,7 |
2020 | 66,3 | –25,2 | 58,8 | 38,1 | –6,1 | 33,8 | 4,9 | –22,8 | 4,3 | 3,5 | –7,3 | 3,1 | 112,8 | –19,1 |
2021 | 88,2 | 33,1 | 60,1 | 45,2 | 18,7 | 30,8 | 9,4 | 93,0 | 6,4 | 3,9 | 10,1 | 2,7 | 146,7 | 30,1 |
Таблиця 2 | Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками квітня 2021 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за квітень 2019–2020 рр. |
Маркетуюча організація | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
Фармак (Україна) | 1 | 1 | 1 |
Sanofi (Франція) | 2 | 3 | 5 |
Дарниця (Україна) | 3 | 2 | 3 |
Teva (Ізраїль) | 4 | 4 | 4 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 5 | 5 | 2 |
Acino (Швейцарія) | 6 | 6 | 6 |
KRKA d.d. Novo Mesto (Словенія) | 7 | 8 | 8 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 8 | 7 | 7 |
Юрія-Фарм (Україна) | 9 | 13 | 12 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 10 | 9 | 9 |
Таблиця 3 | Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками квітня 2021 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2019–2020 рр. |
Бренд | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
КСАРЕЛТО | 1 | 1 | 2 |
НІМЕСИЛ | 2 | 3 | 4 |
РЕОСОРБІЛАКТ | 3 | 26 | 9 |
ТІВОРТІН | 4 | 35 | 8 |
НУРОФЄН | 5 | 16 | 1 |
КАРДІОМАГНІЛ | 6 | 28 | 43 |
СИНУПРЕТ | 7 | 46 | 6 |
КЛЕКСАН | 8 | 259 | 259 |
ГЕПТРАЛ | 9 | 30 | 29 |
ФЛЕНОКС | 10 | 167 | 158 |
ПРОМОЦІЯ*** ТА РЕКЛАМА НА ТБ****
Рис. 8

Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції*** товарів «аптечного кошика» за підсумками квітня 2019–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 9

Динаміка EqGRP та кількості виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» на ТБ за підсумками квітня 2019–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4 | Топ-3 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками квітня 2021 р. із зазначенням їх питомої ваги в загальних обсягах поставок у квітні 2019–2021 рр. |
Дистриб’ютор | 2021 | 2020 | 2019 |
Оптіма-Фарм (Україна) | 37,9 | 32,5 | 31,1 |
БаДМ (Україна) | 36,9 | 33,6 | 35,5 |
Вента (Україна) | 11,1 | 14,1 | 14,3 |
Катерина Дмитрик
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Моніторинг здійснюється у 25 найбільших містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу і лікарі 17 спеціальностей. Під віддаленою комунікацією варто розуміти телефонні дзвінки (Call Reps), sms- та Viber-розсилки. З лютого 2018 р. в системі моніторингу серед лікарської аудиторії доданий такий вид промоції, як реклама/інформація в інтернеті.
****Дані дослідження телевізійної аудиторії належать і надані Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК). Оператор панелі — Nielsen; моніторинг — Комунікаційний Альянс. Дані розраховані для вибірки «Вся Україна» («Universe»: особи віком 4+, які проживають у домогосподарствах з телебаченням на всій території України).
Коментарі