На початку 2022 р. ринок продемонстрував стрімке зростання. Основними факторами збільшення обсягів продажу стали підвищення із другої половини січня рівня захворюваності на грип та гострі респіраторні вірусні інфекції (ГРВІ), а також чергова хвиля захворюваності на COVID-19, що зумовило збільшення споживання протизастудних засобів, які стали драйвером зростання ринку в січні 2022 р. У даній публікації до уваги читачів представлені ключові показники фармринку України (території, підконтрольної українському уряду) у січні 2022* р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» за підсумками січня 2021–2022 рр.

Рис. 2. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками січня 2022 р.

Рис. 3. Середньозважена вартість 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками січня 2022 р.

Рис. 4. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва за підсумками січня 2022 р. у розрізі категорій товарів

Рис. 5. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва за підсумками січня 2021–2022 рр.

Рис. 6. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** за підсумками січня 2021–2022 рр.

Рис. 7. Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня за підсумками січня 2021–2022 рр.

Таблиця 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками січня 2020–2022 рр.
Січень, рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Косметика | Дієтичні добавки | Ринок у цілому | |||||||||
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2020 | 8817,7 | 20,6 | 82,5 | 803,2 | 22,8 | 7,5 | 349,8 | 27,7 | 3,3 | 716,0 | 44,4 | 6,7 | 10686,6 | 22,4 |
2021 | 8372,5 | –5,0 | 81,1 | 775,6 | –3,4 | 7,5 | 334,8 | –4,3 | 3,2 | 843,7 | 17,8 | 8,2 | 10326,6 | –3,4 |
2022 | 10955,5 | 30,9 | 80,5 | 1005,6 | 29,7 | 7,4 | 392,4 | 17,2 | 2,9 | 1246,0 | 47,7 | 9,2 | 13599,5 | 31,7 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2020 | 106,6 | 5,9 | 67,1 | 39,7 | –3,0 | 25,0 | 4,5 | 11,3 | 2,8 | 8,1 | 18,1 | 5,1 | 158,8 | 4,2 |
2021 | 85,5 | –19,8 | 61,4 | 40,9 | 3,1 | 29,4 | 3,9 | –11,7 | 2,8 | 9,0 | 10,5 | 6,4 | 139,3 | –12,3 |
2022 | 99,2 | 16,0 | 65,0 | 38,2 | –6,7 | 25,0 | 4,3 | 10,1 | 2,8 | 10,9 | 21,1 | 7,1 | 152,6 | 9,5 |
КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок в грошовому вираженні за підсумками січня 2022 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2021 р. та темпів зростання обсягів продажу
Маркетуюча організація | 2021 | 2022 | Зростання, % |
Фармак (Україна) | 1 | 1 | 34,0 |
Дарниця (Україна) | 2 | 2 | 41,7 |
Teva (Ізраїль) | 5 | 3 | 25,2 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 6 | 4 | 20,2 |
Sanofi (Франція) | 4 | 5 | 17,7 |
Acino (Швейцарія) | 3 | 6 | 16,2 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 9 | 7 | 47,7 |
KRKA (Словенія) | 8 | 8 | 17,4 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 7 | 9 | 7,9 |
Дельта Медікел (Україна) | 14 | 10 | 80,9 |
Таблиця 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками січня 2022 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2021 р. та темпів зростання обсягів продажу
Бренд | 2021 | 2022 | Зростання, % |
КСАРЕЛТО | 1 | 1 | 39,8 |
НУРОФЄН | 4 | 2 | 115,0 |
НОВІРИН | 22 | 3 | 207,8 |
СИНУПРЕТ | 18 | 4 | 126,7 |
НІМЕСИЛ | 2 | 5 | 38,9 |
АМІКСИН | 27 | 6 | 163,4 |
ФЕРВЕКС | 77 | 7 | 311,1 |
СТРЕПСІЛС | 55 | 8 | 201,8 |
ХЕЛПЕКС | 64 | 9 | 217,5 |
АЦЦ | 53 | 10 | 165,5 |
ПРОМОЦІЯ*** ТА РЕКЛАМА НА ТБ****
Рис. 8. Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції**** товарів «аптечного кошика» за підсумками січня 2022 р.

Рис. 9. Динаміка кількості виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» і рівня контакту з аудиторією EqGRP за підсумками січня 2021–2022 рр.

ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4. Питома вага топ-3 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками січня 2022 р. із зазначенням їх питомої ваги в загальному обсязі поставок у липні 2020–2021 рр.
Дистриб’ютор | 2022 | 2021 | 2020 |
Оптіма-Фарм (Київ) | 42,1 | 33,9 | 33,7 |
БаДМ (Дніпро) | 36,9 | 37,8 | 38,4 |
Вента (Дніпро) | 7,8 | 12,7 | 12,3 |
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/ «Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Моніторинг здійснюється в 25 найбільших містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу і лікарі 17 спеціальностей.
****Дані дослідження телевізійної аудиторії належать і надані Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК). Оператор панелі — Nielsen; моніторинг — Комунікаційний Альянс. Дані розраховані для вибірки «Вся Україна» («Universe»: особи віком 4+, які проживають в домогосподарствах з ТБ на всій території України).
Денис Кірсанов
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим