
У презентації проєкту взяли участь ректор НМУ професор Юрій Кучин, проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи професор Олег Власенко, декан фармацевтичного факультету, професор Тетяна Рева, декан медичного факультету № 1 професор Володимир Мельник, декан медичного факультету № 3 професор Оксана Виговська, декан медичного факультету № 4 професор Василь Алексійчук, декан стоматологічного факультету професор Наталія Біденко, завідувач кафедри клінічної фармакології та клінічної фармації професор Микола Хайтович і завідувач кафедри фармакології професор Ганна Зайченко, яка, власне, й провела презентацію. До відкриття проєкту також долучилися всі працівники кафедри.
«У таких сучасних умовах мають навчатися сучасні здобувачі медичної та фармацевтичної освіти. Саме в таких аудиторіях формуються справжні фармакотерапевтичні команди, професіонали своєї справи, «загартовується» взаєморозуміння і кооперація лікарів з фармацевтами. Ми маємо створювати всі необхідні умови для якісного навчання студентів, щоб їм було цікаво та інформативно. Така локація буде корисною для проведення профорієнтаційних заходів і це гарний мотиваційний майданчик для школярів, які під патронатом студентів фармацевтичного факультету зможуть уявити себе справжніми фармацевтами і, можливо, зробити свій вибір професії», — зазначив Юрій Кучин.
За словами професора Ганни Зайченко, у перший тиждень нового навчального року Університетську Аптеку відвідували студенти всіх медичних спеціальностей. Адже в аптеці повністю обладнане робоче місце фармацевта для відпрацювання практичних навичок з вибору лікарських засобів, здійснення фармацевтичної опіки під час відпуску ліків, консультування з питань раціонального прийому препаратів, відповідального самолікування з додержанням вимог належної аптечної практики (Good Pharmaceutical Practice — GPP).
Тут розміщено справжні аптечні меблі, надані для втілення проєкту партнером — ГО «Вінницька обласна асоціація фармацевтів «CUM DEO». За це окрема подяка голові правління асоціації, заслуженому працівнику фармації України Ларисі Просяник. У тому числі завдяки цьому реалізувати проєкт «Університетська Аптека» вдалося лише за 3 міс.
Нова навчальна аудиторія являє собою віртуальне, але з елементами реального робоче місце фармацевта в сучасній аптеці. «Частково ми відтворили зону з лікарськими засобами, класифікувавши експозицію не з комерційної точки зору, а з точки зору вивчення фармакології певних груп лікарських засобів», — коментує професор. У шафах і на вітринах розміщено лікарські засоби різних фармако-терапевтичних груп, рецептурні і безрецептурні, вироби медичного призначення, дієтичні добавки.
Робоче місце фармацевта обладнано комп’ютером, касовим апаратом, сканером.
Відтворено сейф для зберігання спеціальних рецептурних бланків форми № 3 (ф-3), де розміщено макети сильнодіючих і наркотичних лікарських засобів. Є холодильник для зберігання термолабільних ліків. Відділи аптеки, пов’язані зі зберіганням і фасуванням готових лікарських засобів, виготовленням екстемпоральних препаратів, сучасні вітрини з парафармацевтичною продукцією, засобами лікувальної косметики, просторі торгові зали з заповненими поличками ОТС-ліків представлені реалістичними декораціями, навіть ростовими фігурами, які імітують відвідувачів аптеки. Усе це створює атмосферу сучасної аптеки.
Своєю чергою колектив викладачів працює над тим, аби в аптеці запрацювали «демонстраційні версії» програм, що імітують відпуск ліків за е-рецептом, пільговими рецептами за програмою «Доступні ліки», а також заповнення карт про виникнення побічної реакції або неефективності лікарського засобу.
Г. Зайченко переконана, що відпрацювання практичних навичок у такій аптеці дозволить майбутнім студентам швидше і без стресу адаптуватися та орієнтуватися на реальних робочих місцях. «У цій моделі закладу охорони здоров’я в ігровій формі можна опановувати практичні навички, адже елементи гейміфікації є однією із сучасних форм викладання фармакології. Нехай студенти помиляються тут, а не в роботі з пацієнтами. Краще тут відпрацьовувати комунікаційні навички з уявним пацієнтом похилого віку або вагітною», — наголосила вона.
За словами професора, елементи гейміфікації — це прогресивні педагогічні технології, які також доступні і викладачам, які розроблятимуть кейси і реалістичні сценарії та опрацьовуватимуть їх разом зі студентами в новій аудиторії.
Символічно, що презентація відбулася напередодні Дня фармацевтичного працівника України. Тож, ректор НМУ привітав фармацевтів з професійним святом, подякував за надважливу роботу, побажав подальших професійних успіхів, натхнення і здоров’я.
Демонструючи сучасний приклад теоретичної підготовки студентів — інтерактивну аудиторію нейрофармакології, Г. Зайченко прокоментувала: «У мене була мрія, щоб всі стіни аудиторії «навчали», щоб простір максимально занурював у навчальний процес і підказував студентам. Я хочу, щоб вони в легкій ігровій формі засвоювали складні матеріали». Відтак, студенти отримали можливість у доступній формі поглиблено вивчати нейрофармакологію та лікарські засоби, що впливають на центральну нервову систему людини.
Простора аудиторія оснащена 3D-моделями, світлодіодними схемами, мобільними панелями, що візуалізують головні аспекти нейрофармакології. Ключовим елементом аудиторії є великий сенсорний SMART-дисплей, за допомогою якого викладачі можуть продемонструвати, а студенти — побачити і відчути зв’язок мікроскопічного світу лікарських засобів з їх макроскопічним впливом на організм пацієнта. Більше 30 навчальних відео-роликів студенти вже створили разом з викладачами.
Нову аудиторію було відкрито у 2020 р. за підтримки фармацевтичної компанії Аcino в Україні. Вона додала кафедрі фармакології ще один ексклюзивний майданчик для цікавого і сучасного вивчення світу ліків.
«Ми розвиваємося, видаємо підручники, відкриваємо нові аудиторії, впроваджуємо новітні освітні технології», — прокоментувала Г. Зайченко. Така творча атмосфера на фармацевтичному факультеті НМУ надихає нас на нові проєкти, вона всебічно підтримується ректором Юрієм Кучиним, народжується у творчій співдружності професіоналів-фармацевтів профільних кафедр за безпосередньої участі декана факультету Тетяни Реви, голови Вченої ради факультету Ірини Ніженковської. Одна з ідей, яку планується впровадити на кафедрі у майбутньому — навчання студентів із застосуванням технологій віртуальної реальності (virtual reality — VR). Це буде ще один етап візуалізації складних механізмів дії ліків в організмі людини.
Зважаючи на те, що Україна має статус кандидата на членство в ЄС, важливо давати українським студентам вищу освіту відповідного рівня. «Ми переклали кращий європейський підручник українською мовою — «Фармакологія за Рангом і Дейлом» у 2 томах, який доступний українським студентам», — зазначила професор, додавши, що головне — створити сприятливі умови і сучасні підходи до навчання студентів. Від студентів необхідне тільки бажання навчатися і засвоювати отриману інформацію.
за матеріалами пресслужби НМУ,
фото НМУ та автора
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим