
— Беззаперечно, 2022 р. був складним для нашої країни. Це час найбільших викликів, проте й найбільших перемог. Ми зберегли свою державність та продовжуємо розвиватися й рухатися вперед.
Медзакупівлі України розпочали централізовані закупівлі за кошти 2022 р. в березні. Минулого року ми закуповували ліки та медичне обладнання за 26 централізованими напрямами МОЗ. Закуплено майже 96% запланованого переліку ліків на суму 7,2 млрд грн. Заощаджено 1,46 млрд грн, або 13,6%. Для порівняння: у 2021 р. Медзакупівлі України закупили 93% від доведеного переліку.
— У першу чергу це часті зміни законодавства у сфері закупівель у 2022 р., що призводило до неможливості передбачати, як все ж таки вони здійснюватимуться. Щоб мінімізувати цей ризик, ми розробили модуль аукціонів у нашій системі MedData, почали використовувати глобальну закупівельну платформу SAP Ariba, а також здійснювали закупівлі через систему Prozorro.
Ще один виклик — зміна курсу валют. За травень — червень 2022 р. вдалося укласти угоди на закупівлю багатьох товарів, і у всіх контрактах з нерезидентами курс валют був зафіксований на рівні 27–28 грн за долар США. Проте, коли почали планувати поставки, вартість долара в країні становила близько 40 грн. Багато постачальників почали звертатися до нас із запитом переглянути ціну договору. За деякими угодами нам вдалося залишити старі ціни, а за іншими вартість збільшилася несуттєво — на 5 або 10%. Водночас був випадок, коли постачальник, навпаки, зробив знижку на свою продукцію в 99% за одиницю.
Загалом ми вдячні нашим контрагентам, які, незважаючи на часті зміни законодавства та необхідність швидкого постачання ліків, виходили на торги з пропозиціями. Це говорить про те, що вони довіряють Медзакупівлям України та Україні, яку ми представляємо.
— У жовтні 2022 р. прийнято постанову КМУ № 1178, якою визначено особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. У цілому документ є досить збалансованим, оскільки передбачає проведення швидких процедур закупівель. Також цим документом повернено процедуру оскарження тендерів через Антимонопольний комітет України.
— Тепер номенклатура є сталою. Тобто більше не потрібно чекати на її затвердження, що раніше призводило до пізнішого початку закупівельного циклу. Крім того, протягом закупівельного року можна додавати до номенклатури нові позиції на основі проведеної оцінки медичних технологій. Однак це можливо лише в тому разі, якщо позицію додано в першій половині року.
У цілому ж стала номенклатура дозволяє рухатися в бік переходу на трирічне контрактування і визначення трирічної потреби, що дозволить більш якісно планувати закупівельний процес.
— Медзакупівлі України здійснюють закупівлі за кошти державного бюджету з 2020 р. З того часу нам вдалося заощадити майже 5,5 млрд грн. Тобто для держави як замовника ми є значно ефективнішими за міжнародні організації. Крім того, ми займаємося не тільки закупівлями, а надаємо комплекс послуг, який включає збір інформації про потреби, аналіз, контрактування, логістику тощо. Державі потрібно лише надати номенклатуру для закупівлі, чим займається МОЗ, та виділити бюджет. Оскільки ми стали єдиним централізованим закупівельником ліків та медичних виробів, то закуповуватимемо товари за всіма напрямами. Однак станом на зараз деякими медичними товарами, наприклад вакцинами, країна забезпечена на певний період наперед і навряд виникне потреба закуповувати їх цього року.
Водночас лікарські засоби, які законтрактовані міжнародними закупівельними агенціями, продовжать постачати в Україну ще протягом певного часу.
Також Медзакупівлі України поки не закуповуватимуть товари за напрямом «Громадське здоров’я», оскільки Глобальний фонд для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією (Тhe Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria) вирішив зняти навантаження з українського бюджету і взяв на себе витрати та процедуру закупівлі цих товарів.
— Основний інструмент для проведення централізованих закупівель — Prozorro. Закупівлі в межах ініціативи Президента України UNITED24 у 2023 р. будуть проходити у системі Prozorro та SAP Ariba.
Стосовно MedData, то в контексті закупівель це було тимчасове рішення після скасування на початку 2022 р. процедури закупівель через Prozorro. Тому MedData застосовувалася для проведення швидких «аукціонів». З поверненням до закупівель в межах Prozorro така необхідність відпала.
— Потрібно буде більше комунікувати з ринком, ніж ми це робили раніше. Для цього на початку березня 2023 р. плануємо провести форум для постачальників. Точно будемо зустрічатися з представниками ринку і роз’яснювати, що аукціони в рамках Prozorro тимчасово скасовані і учасникам потрібно подавати фінальну цінову пропозицію разом з тендерною документацією. Проте, якщо закупівлі без проведення аукціонів виявляться невдалим рішенням, то звертатимемося до Міністерства економіки України з пропозицією переглянути процедуру.
Нове регулювання, прийняте постановою КМУ № 1178, дозволяє замовнику в тендерній документації передбачити, що учасник має право подавати цінову пропозицію, що перевищує очікувану вартість. Це означає, що ми можемо умовно вийти з очікуваною вартістю 100 грн, а постачальник може запропонувати 150 грн. Це прописано, щоб замовники не маніпулювали дуже низькими цінами. Оскільки раніше іноді оголошували занадто низьку вартість, у зв’язку з чим тендер не відбувався. Після цього замовники використовували переговорну процедуру, щоб закупити у конкретного постачальника, і купували товари в два рази дорожче за оголошену початкову ціну. Постановою КМУ № 1178 заборонено проводити переговорну процедуру за ціною, яка є вищою за очікувану вартість.
— Лікарні мають інструмент для проведення якісних закупівель — електронний каталог Prozorro Market, медичну частину якого адмініструють Медзакупівлі України. Е-каталог дозволяє лікарням купувати товари за принципом інтернет-магазину за вже готовими технічними завданнями та у перевірених постачальників. Наприклад, якщо вони не хочуть витрачати ресурси та час на підготовку тендерної документації, то можуть піти в Prozorro Market, а ми, зі свого боку, беремо відповідальність за якісну категоризацію товарів і надійних постачальників.
— Ми вже запустили перший модуль щодо збору інформації про потреби. У межах пілоту 167 організацій використовували систему. Серед них: МОЗ, 25 департаментів охорони здоров’я та 141 лікарня. Уже зібрано 100% даних про потреби за напрямами «Доросла онкологія» та «Ендопротези і набори для трансплантації».
До кінця поточного року ми плануємо повністю запустити систему, аби вона покривала всі медичні товари, закуплені за державний кошт. Це дасть можливість бачити загальну картину та якісніше планувати закупівельний процес.Також система матиме публічний модуль, за допомогою якого пацієнти зможуть у реальному часі переглядати, чи наявні необхідні їм ліки у закладі охорони здоров’я.
— Ми співпрацюємо з кількома міжнародними донорами. На цьому етапі розробку підтримав проєкт Агентства США з міжнародного розвитку (United States Agency for International Development — USAID) SAFEMed, найближчим часом очікуємо, що доєднається Світовий банк, наразі ми на етапі тендеру. Крім цього, в 2023 р. плануємо запустити перший модуль інформаційно-аналітичної системи MedSupply, також за підтримки USAID. Це внутрішня система Медзакупівель України для спрощення логістичних процесів, яка також обмінюватиметься даними з е-Stock.
— У тендерних вимогах до медичного обладнання ми прописуємо обов’язкову наявність у постачальників сервісного центру в Україні або його залучення на договірних засадах. Також вимагаємо наявність сертифікованих інженерів, які проводять навчання, та гарантійний термін експлуатації обладнання від 12 до 36 міс залежно від його виду. Без цього взагалі недоцільно закуповувати дороговартісне медичне обладнання, оскільки, якщо воно вийде з ладу, відремонтувати його може бути досить складно або взагалі неможливо.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим