
Питання запровадження е-рецептів на рецептурні ліки є яскравим маркером того, як протягом усього часу незалежності України нехтувалися правила їх відпуску.
Дискутувати щодо виявлення причетних до ігнорування світових стандартів з надання фармацевтичної послуги немає сенсу, оскільки до цього причетні всі дотичні до аптечної справи, що, у свою чергу, призвело до наступного:
1) запровадження заочної форми здобуття вищої фармацевтичної освіти — це спотворення самого поняття вищої освіти з наповненням ринку праці власниками папірців під назвою «Диплом» замість підготовлених фармацевтичних кадрів.
Так,
Заклад вищої освіти | Складали | Кількість здобувачів, що не склали іспит | |||||||
Усього | Бюджет | Контракт | Усього | % | Бюджет | % | Контракт | % | |
Буковинський державний медичний університет | 84 | 0 | 84 | 63 | 75,0 | 0 | 0,0 | 63 | 75,0 |
Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова | 83 | 0 | 83 | 68 | 81,9 | 0 | 0,0 | 68 | 81,9 |
Дніпровський державний медичний університет | 4 | 0 | 4 | 2 | 50,0 | 0 | 0,0 | 2 | 50,0 |
Донецький національний медичний університет | 24 | 0 | 24 | 24 | 100,0 | 0 | 0,0 | 24 | 100,0 |
Запорізький державний медичний університет | 116 | 0 | 116 | 110 | 94,8 | 0 | 0,0 | 110 | 94,8 |
Івано-Франківський національний медичний університет | 86 | 1 | 85 | 75 | 87,2 | 1 | 100,0 | 74 | 87,1 |
Луганський державний медичний університет | 35 | 0 | 35 | 31 | 88,6 | 0 | 0,0 | 31 | 88,6 |
Національний медичний університет імені О.О. Богомольця | 211 | 0 | 211 | 198 | 93,8 | 0 | 0,0 | 198 | 93,8 |
Одеський національний медичний університет | 51 | 1 | 50 | 49 | 96,1 | 1 | 100,0 | 48 | 96,0 |
Київський медичний університет | 30 | 0 | 30 | 28 | 93,3 | 0 | 0,0 | 28 | 93,3 |
Міжнародний класичний університет ім. Пилипа Орлика | 12 | 0 | 12 | 10 | 83,3 | 0 | 0,0 | 10 | 83,3 |
Національний фармацевтичний університет | 294 | 0 | 294 | 270 | 91,8 | 0 | 0,0 | 270 | 91,8 |
Національний університет охорони здоров’я України імені П.Л. Шупика | 10 | 0 | 10 | 5 | 50,0 | 0 | 0,0 | 5 | 50,0 |
Усього | 1040 | 2 | 1038 | 933 | 89,7 | 2 | 100,0 | 931 | 89,7 |
2) вилучення з Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — Ліцензійні умови) норми щодо наявності в аптеках відділів з відпуску рецептурних препаратів, відсутність у них кваліфікаційних вимог до всього фармацевтичного персоналу аптек;
3) відсутність в Україні єдиного реєстру фармацевтичних працівників. Натомість це є обов’язкова та стала норма в країнах Європейського Союзу;
4) відсутність заборони мотивувати фармацевтів та лікарів до просування конкретних брендів лікарських засобів та втручання власника аптеки в професійну діяльність фармацевта. У країнах Євросоюзу за такі дії передбачена кримінальна відповідальність;
5) перешкоджання окремих чиновників:
- підготовці закону України «Про фармацевтичну діяльність» та прийняттю Парламентом закону «Про самоврядування медичних професій»;
- створенню робочої групи у складі фармацевтичних фахівців з підготовки адаптації Ліцензійних умов до вимог європейського законодавства в частині фармацевтичної діяльності;
- запровадженню національних стандартів з Належної аптечної практики (Good Pharmaceutical Practice — GPP).
Таким чином, враховуючи українські реалії, сміливо та з розумінням відповідальності за свої слова констатую, що запровадження відпуску ліків рецептурної групи чи то за е-рецептом, чи то за паперовим без запровадження вищеперерахованих змін — це лише чергова мильна бульбашка, а від її запровадження постраждає в першу чергу пацієнт.
Запитаєте: «Чому?» — відповідаю: яким чином отримати необхідний рецепт у сімейного лікаря, якщо до нього є можливість потрапити на прийом тільки за записом? Як правило, це 3–5 днів, враховуючи постійні повітряні тривоги, відключення світла, перебої з інтернет-зв’язком — це величезна проблема.
Яким чином проконтролювати, що аптека забезпечена фармацевтичними працівниками з необхідним рівнем кваліфікації, які мають право на відпуск ліків рецептурної групи? Відсутність такої норми нівелює професійний статус фармацевта (провізора) в порівнянні з асистентом фармацевта (фармацевтом), що, у свою чергу, призводить до руйнування мотивації мати високий кваліфікаційний рівень фармацевтичному працівнику.
З метою приведення фармацевтичної діяльності в аптечних закладах у відповідність з європейськими стандартами пропонуємо запровадити перехідний період на строк 3–5 років. Такий підхід має стати мотиваційним чинником еволюційних змін для всіх без винятку учасників фармацевтичного ринку України.
Якими є недоліки, ризики, переваги від запровадження е-рецепта на всі рецептурні ліки? Враховуючи світовий досвід запровадження е-рецепта на лікарські засоби рецептурної форми відпуску, як член Ради FIP з 2016 р. інформую, що в Європейському Союзі налічується близько 10 країн, де він має місце, але поруч з паперовим рецептом. Така норма має бути й в Україні.
Однозначно запровадження обов’язкового відпуску рецептурних лікарських засобів за рецептами — це перший крок до зменшення негативного впливу самолікування населення, яке досягло масштабів національного лиха.
Також важливим є те, про що мовчать ідеологи запровадження винятково е-рецепта: вартість однієї транзакції на е-рецепт, вартість програмного забезпечення та, найголовніше, в чиї кишені підуть гроші за це ноу-хау, за яке заплатить знову ж таки пацієнт.
Підсумовуючи вищевикладене, хочу донести до свідомості всіх причетних до фармацевтичної діяльності в Україні наступне: без наявності системи підготовки високопрофесійних фармацевтичних кадрів еволюційні зміни в наданні фармацевтичної послуги неможливі. Як сказав один мудрець: «Для того щоб знищити націю, не потрібні війни, достатньо знизити якість освіти».
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим