
За даними аналітичної компанії IQVIA Institute for Human Data Science, у ЄС частка продажу товарів для здоров’я (consumer health) через онлайн-канали варіює від країни до країни, але на одному з ринків — а саме в Німеччині — онлайн-покупки розповсюджені більше (рис. 1). У Німеччині дозволений продаж онлайн як безрецептурних (ОТС), так і рецептурних препаратів, а також доставка поштою.

Чому Німеччина є одним із найрозвиненіших ринків e-pharmacy в Європі? Однією з причин може бути те, що німці рано почали користуватися послугами замовлень із доставкою поштою, адже великі роздрібні компанії пропонували різні товари, які продаються у фізичних магазинах, що укріпило культуру доставки товарів. Цьому сприяла й розвинена поштова система, яка дозволяє доставляти товари швидко, як правило, протягом 24 год. Ще однією причиною, імовірно, є доступ до аптек. Німеччина є однією з найбільш густонаселених країн Європи з населенням 83 млн осіб, при цьому на 1 аптеку припадає 4,6 тис. осіб. Таким чином, в умовах обмеженого доступу до роздрібних торгових точок зручність онлайн-замовлень може спонукати громадян звертатися до e-commerce.
Частка онлайн-реалізації в загальній структурі продажу ОТС-препаратів у Німеччині помітно збільшилася у період пандемії коронавірусу і нині стабілізувалася (рис. 2). У структурі онлайн-реалізації ОТС-препаратів переважають ліки від хронічних захворювань, а також дороговартісні препарати.

В іншій частині світу цікавим для вивчення є китайський ринок споживчих товарів для здоров’я, широко інтегрований у потужні канали електронної комерції країни, зокрема соціальні мережі. За даними IQVIA Institute for Human Data Science, продаж через канали соціальних мереж (такі як Pinduoduo, WeChat і TikTok/Douyin) становили 28% загального китайського ринку e-commerce.
Pinduoduo (PDD) — це додаток для електронної комерції, орієнтований на інтерактивні та спільні покупки. Він дозволяє споживачам залучати друзів та родичів до групової покупки, щоб придбати товари за зниженими цінами. Покупець може використовувати соціальні платформи, такі як WeChat, щоб заохочувати друзів приєднатися до командної покупки. Вже багато аптек є на Pinduoduo.
WeChat — мобільна платформа, яку називають «додатком для всього» через широкий спектр її функцій. Це додаток для швидкого обміну повідомленнями, фотографіями і відео, даними про місцезнаходження, відеоконференцій, відеоігор, а також мобільних платежів. WeChat дозволяє використовувати сервіси в мініпрограмах — маленьких додатках, які працюють всередині платформи. Користувачі можуть отримати доступ до широкого спектру послуг без необхідності встановлювати окремий додаток. Ритейлерам зі спеціальним сертифікатом (Internet Pharmaceutical Information Service Qualification Certificate) дозволено реалізовувати ОТС-препарати.
Douyin (додаток TikTok для Китаю) зі зростанням популярності серед молоді перейшов від пошуку доходу від реклами до розвитку електронної комерції. Ця платформа поєднує розвагу з імпульсивними покупками, адже користувачі прокручують нескінченну стрічку коротких відеороликів та прямих трансляцій. З квітня 2022 р. в додатку відкрито категорію healthcare для продажу дієтичних добавок та медичних виробів, а з грудня 2022 р. — ОТС-препаратів. Однак працювати таким чином можуть лише верифіковані ритейлери.
Популярність онлайн-покупок товарів для здоров’я в Китаї може бути зумовлена зміною соціально-економічного та технологічного ландшафту. У містах, що швидко зростають, де всі користуються смартфонами, це просто зручно. До того ж оскільки середній клас збільшується, він витрачає більше коштів на здоров’я.
У постпандемічний період в Китаї очікується сповільнення темпів зростання обсягів онлайн-продажу ОТС-препаратів (рис. 3).

Інтернет-аптекам дозволено продавати як безрецептурні, так і рецептурні лікарські засоби. Для цього потрібно отримати необхідні ліцензії, забезпечувати належні механізми зберігання та доставки, а також проходити регулярний нагляд з боку регуляторних органів, що має забезпечити дотримання онлайн-аптеками нормативних вимог.
за матеріалами http://www.iqvia.com, forbes.ua, ecommercechinaagency.com
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим