У березні 2024 р. темпи зростання обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у грошовому вираженні сповільнилися до +11%. У той час як у січні та лютому вони становили 25%. У натуральному вираженні в березні фіксується спад на 5%, а у січні та лютому відзначалося зростання на 10 та 9% відповідно. Основною причиною зниження показників є висока база порівняння минулого року. Адже 31 березня 2023 р., напередодні запровадження електронного рецепта на всі рецептурні лікарські засоби, населення скуповувало ліки про запас. Обсяги аптечного продажу ліків зросли майже в 4 рази порівняно з аналогічним днем 2022 р. Найбільше коштів того дня українці витратили на препарати групи С09, тому цього року у березні фіксується зменшення обсягів їх аптечного продажу у грошовому вираженні, навіть в умовах значної інфляції. У цій публікації до уваги читачів представлені ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у лютому 2024 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»
Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками березня 2023–2024 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року

Рис. 2. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками березня 2024 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року

Рис. 3. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками березня 2024 р. із зазначенням темпів приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року

Рис. 4. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками березня 2024 р. в розрізі категорій товарів

Рис. 5. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками березня 2023–2024 рр.

Рис. 6. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками березня 2023–2024 рр.

Рис. 7. Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками березня 2023–2024 рр.

Таблиця 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками березня 2022–2024 рр.
Березень,рік | Лікарські засоби | Дієтичні добавки | Медичні вироби | Косметика | Ринок у цілому | |||||||||
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2022 | 8991,6 | –11,2 | 84,1 | 688,9 | –37,6 | 6,4 | 660,4 | –27,0 | 6,2 | 348,0 | –12,0 | 3,3 | 10 688,9 | –14,7 |
2023 | 11 765,2 | 30,8 | 80,4 | 1474,7 | 114,1 | 10,1 | 876,0 | 32,6 | 6,0 | 521,7 | 49,9 | 3,5 | 14 637,7 | 36,9 |
2024 | 12 706,8 | 8,0 | 78,4 | 1862,9 | 26,322 | 11,5 | 1002,7 | 14,5 | 6,2 | 640,9 | 22,8 | 3,5 | 16 213,3 | 10,8 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2022 | 79,0 | –20,1 | 69,9 | 5,7 | –48,0 | 5,0 | 24,9 | –49,5 | 22,0 | 3,5 | –19,3 | 3,1 | 113,0 | –30,8 |
2023 | 79,6 | 0,8 | 67,5 | 9,1 | 60,6 | 7,7 | 25,4 | 1,9 | 21,5 | 3,8 | 10,4 | 3,3 | 117,9 | 4,3 |
2024 | 72,9 | –8,4 | 65,0 | 10,4 | 14,3 | 9,3 | 24,7 | –2,6 | 22,0 | 4,1 | 8,2 | 3,7 | 112,2 | –4,9 |
КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками березня 2024 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу в березні 2023 р.
Маркетуюча організація | 2023 | 2024 |
Фармак (Україна) | 1 | 1 |
Дарниця (Україна) | 2 | 2 |
Teva (Ізраїль) | 4 | 3 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 7 | 4 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 5 | 5 |
Acino (Швейцарія) | 3 | 6 |
KRKA (Словенія) | 6 | 7 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 8 | 8 |
Sanofi (Франція) | 11 | 9 |
Кусум Фарм (Україна) | 10 | 10 |
Таблиця 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками березня 2024 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу в березні 2023 р.
Бренд | 2023 | 2024 |
НУРОФЄН | 2 | 1 |
КСАРЕЛТО | 3 | 2 |
НІМЕСИЛ | 1 | 3 |
НАЛБУФІН | 12 | 4 |
ТРИПЛІКСАМ | 4 | 5 |
СПАЗМАЛГОН | 5 | 6 |
СИНУПРЕТ | 6 | 7 |
ЦИТРАМОН | 7 | 8 |
ПУЛЬМІКОРТ | 25 | 9 |
ДЕТРАЛЕКС | 8 | 10 |
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4. Топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками березня 2024 р. із зазначенням їх питомої ваги в загальних обсягах поставок у березні 2022–2024 рр.
Дистриб’ютор | 2024 | 2023 | 2022 |
БаДМ (Дніпро) | 44,0 | 38,0 | 48,1 |
Оптіма-Фарм (Київ) | 41,8 | 42,3 | 36,6 |
Вента (Дніпро) | 2,7 | 4,6 | 7,7 |
Delta Medical Promotions (Швейцарія) | 2,0 | 2,8 | 1,2 |
Аметрін (Україна) | 1,4 | 1,4 | 0,7 |
Денис Кірсанов
*Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим