Еволюція Prozorro Market: як е-каталог змінив сферу медичних закупівель

Як Prozorro Market кардинально змінив сферу медичних закупівель в Україні? Це питання стало ключовою темою для обговорення в межах форуму 19 вересня, організованого ДП «Медичні закупівлі України» (МЗУ). Захід відбувся за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) через проєкт «Безпечні, доступні та ефективні ліки для українців» (SAFEMed). Під час форуму було представлено результати 5-річного адміністрування МЗУ медичної частини каталогу, зокрема збільшення обсягів продажу медичних товарів до 10,1 млрд грн через електронний (е-) каталог Prozorro Market та заощадження понад 520 млн грн у 2023 р. Також на заході обговорювали виклики та можливості для подальшого розширення асортименту каталогу, а постачальники та замовники поділилися своїм досвідом використання платформи. Форум зібрав офлайн та онлайн понад 700 представників закладів охорони здоров’я зі всієї України, бізнес-асоціацій та міжнародних організацій, електронних майданчиків та центральних закупівельних організацій.

Е-каталог Prozorro Market — це маркетплейс, де публічні замовники можуть легко, ефективно та ощадливо купувати необхідні товари, а постачальники — реалізовувати свою продукцію. Медичну частину каталогу адмініструють МЗУ.

Відкрила захід Марія Карчевич, заступниця міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, відзначивши, що каталог Prozorro Market є одним із цифрових інструментів, який дає змогу проводити закупівлі лікарських засобів та медичних виробів більш ефективно. Використання е-каталогу дозволяє знижувати вартість медичних товарів за рахунок високої конкуренції між постачальниками, що підвищує доступність лікарських засобів для пацієнтів. Закупівлі через е-каталог знижують корупційні ризики і дозволяють стандартизувати та пришвидшити процедуру закупівель.

«МЗУ демонструють сміливість та наполегливість, впроваджуючи нові рішення та використовуючи найкращі світові практики у сфері закупівель медичних товарів. Як відомо, Верховна Рада України підтримала в першому читанні законопроєкт № 11520 нової редакції Закону України «Про пуб­лічні закупівлі». Ухвалення цього закону впровадить нові ефективні інструменти, які вже працюють в ЄС. Це дасть змогу підвищити ефективність витрат державних коштів, а також краще планувати та реалізовувати процес закупівель», — зазначила Надія Бігун, заступниця міністра економіки України.

«USAID підтримувало використання е-каталогу з моменту його появи у 2019 р. Протягом останніх 2 років завдяки USAID зміцнено спроможність лікарень по всій країні використовувати цей інструмент, що допомагає їм швидко закуповувати пріо­ритетні ліки, медичні вироби та обладнання. Закупівлі через Prozorro Market дозволяють заощаджувати кошти, що дуже важливо, особливо в умовах війни, та використовувати заощаджені кошти на забезпечення критично важливих потреб у медичній сфері для українців. Впровадження цифрових інструментів сприяє приведенню системи охорони здоров’я у відповідність із європейськими стандартами та просуванню прагнень України щодо вступу в ЄС. USAID через проєкт SAFEMed підтримує багатовекторний підхід до зміцнення та інституціоналізації е-каталогу. USAID SAFEMed також підтримуватиме розширення е-каталогу та розвиток простих і прозорих процедур закупівель», — зауважила Робін Мартц, директорка Офісу охорони здоров’я USAID в Україні.

Едем Адаманов, генеральний директор МЗУ, підкреслив символічність того, що МЗУ проводять Всеукраїнський форум, присвячений Prozorro Market, саме цього місяця. Адже саме на початку вересня 5 років тому була здійснена перша закупівля медичних товарів через е-каталог Prozorro Market. Тоді це були одноразові пінцети, які придбала Харківська міська дитяча поліклініка № 12. Цей момент, за словами спікера, відкрив нову сторінку в історії розвитку публічних закупівель.

Щодо результатів, то наразі кількість медичних товарів у е-каталозі Prozorro Market становить понад 40 тис. позицій. Вже укладено понад 48 тис. угод на загальну суму 14 млрд грн. Успішність процедур становить 78%, а середня тривалість процедури — 8 днів. Заощадження лікарень при закупівлях через е-каталог становлять понад 2,8 млрд грн із середнім показником економії 21,3%.

Сергій Возіанов, директор ДУ «Інститут урології ім. акад. О.Ф. Возіанова НАМН України», розповів, як е-каталог допомагає їм закуповувати медичні товари швидко та ощадливо. Зокрема протягом 2023–2024 рр. Інститутом здійснено 98 закупівель з використанням е-каталогу Prozorro Market. Очікувана вартість предметів закупівлі становила 14,9 млн грн, а за фактом — 11,2 млн грн, тобто економія — 25%.

Зазначимо, що обсяги продажу медичних товарів через е-каталог Prozorro Market у І половині 2024 р. збільшилися до 10,1 млрд грн проти 235 млн грн за аналогічний період 2023 р. Лікарні за цей час заощадили 2 млрд грн, а середній показник економії на закупівлях через е-каталог становив 15,5%.

У межах заходу відбулася панельна дискусія формату відкритого мікрофона про Prozorro Market, до якої долучилися Віталій Овсянніков, керівник проєкту Prozorro Market в МЗУ, Ігор Архипенко, комерційний директор E-tender, Наталія Ковальова, керівниця Zakupivli pro, Катерина Черненко, керівниця відділу по роботі з державними замовниками Smart tender, Ірина Жураківська, керівниця відділу по роботі з публічними закупівлями Play tender.

Під час дискусії представники закладів охорони здоров’я мали змогу поставити низку запитань щодо роботи з цим інструментом. Одне з них — розширення категорій та асортименту, адже закупівельники наголошують на недостатній кількості товарів. Відповідаючи на це запитання, спікери відзначили, що кількість товарів у каталозі є динамічною і щодня змінюється, до каталогу постійно додаються нові товари та категорії. За останній рік кількість товарів у каталозі збільшилася на 150%.

Представники лікарень наголосили на необхідності постійного діалогу між МЗУ та лікарями різних спеціальностей, щоб швидше реагувати на зміни в протоколах лікування та оперативно додавати необхідні товари до е-каталогу. Це питання дуже важливе, і представники МЗУ вже проводять такі консультації із лікарями, щоб розуміти їхні потреби, а також з постачальниками, які можуть їх забезпечити.

Під час дискусії закупівельники окреслили ряд технічних питань і проблем, з якими вони стикаються під час закупівель. Фідбек від закупівельників дуже важливий, і всі зазначені проблеми дозволять у подальшому удосконалити та покращити закупівлі через е-каталог Prozorro Market та зробити їх ще зручнішими для учасників.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті