Е-каталог Prozorro Market — це маркетплейс, де публічні замовники можуть легко, ефективно та ощадливо купувати необхідні товари, а постачальники — реалізовувати свою продукцію. Медичну частину каталогу адмініструють МЗУ.
Відкрила захід Марія Карчевич, заступниця міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, відзначивши, що каталог Prozorro Market є одним із цифрових інструментів, який дає змогу проводити закупівлі лікарських засобів та медичних виробів більш ефективно. Використання е-каталогу дозволяє знижувати вартість медичних товарів за рахунок високої конкуренції між постачальниками, що підвищує доступність лікарських засобів для пацієнтів. Закупівлі через е-каталог знижують корупційні ризики і дозволяють стандартизувати та пришвидшити процедуру закупівель.
«МЗУ демонструють сміливість та наполегливість, впроваджуючи нові рішення та використовуючи найкращі світові практики у сфері закупівель медичних товарів. Як відомо, Верховна Рада України підтримала в першому читанні законопроєкт № 11520 нової редакції Закону України «Про публічні закупівлі». Ухвалення цього закону впровадить нові ефективні інструменти, які вже працюють в ЄС. Це дасть змогу підвищити ефективність витрат державних коштів, а також краще планувати та реалізовувати процес закупівель», — зазначила Надія Бігун, заступниця міністра економіки України.
«USAID підтримувало використання е-каталогу з моменту його появи у 2019 р. Протягом останніх 2 років завдяки USAID зміцнено спроможність лікарень по всій країні використовувати цей інструмент, що допомагає їм швидко закуповувати пріоритетні ліки, медичні вироби та обладнання. Закупівлі через Prozorro Market дозволяють заощаджувати кошти, що дуже важливо, особливо в умовах війни, та використовувати заощаджені кошти на забезпечення критично важливих потреб у медичній сфері для українців. Впровадження цифрових інструментів сприяє приведенню системи охорони здоров’я у відповідність із європейськими стандартами та просуванню прагнень України щодо вступу в ЄС. USAID через проєкт SAFEMed підтримує багатовекторний підхід до зміцнення та інституціоналізації е-каталогу. USAID SAFEMed також підтримуватиме розширення е-каталогу та розвиток простих і прозорих процедур закупівель», — зауважила Робін Мартц, директорка Офісу охорони здоров’я USAID в Україні.
Едем Адаманов, генеральний директор МЗУ, підкреслив символічність того, що МЗУ проводять Всеукраїнський форум, присвячений Prozorro Market, саме цього місяця. Адже саме на початку вересня 5 років тому була здійснена перша закупівля медичних товарів через е-каталог Prozorro Market. Тоді це були одноразові пінцети, які придбала Харківська міська дитяча поліклініка № 12. Цей момент, за словами спікера, відкрив нову сторінку в історії розвитку публічних закупівель.
Щодо результатів, то наразі кількість медичних товарів у е-каталозі Prozorro Market становить понад 40 тис. позицій. Вже укладено понад 48 тис. угод на загальну суму 14 млрд грн. Успішність процедур становить 78%, а середня тривалість процедури — 8 днів. Заощадження лікарень при закупівлях через е-каталог становлять понад 2,8 млрд грн із середнім показником економії 21,3%.
Сергій Возіанов, директор ДУ «Інститут урології ім. акад. О.Ф. Возіанова НАМН України», розповів, як е-каталог допомагає їм закуповувати медичні товари швидко та ощадливо. Зокрема протягом 2023–2024 рр. Інститутом здійснено 98 закупівель з використанням е-каталогу Prozorro Market. Очікувана вартість предметів закупівлі становила 14,9 млн грн, а за фактом — 11,2 млн грн, тобто економія — 25%.
Зазначимо, що обсяги продажу медичних товарів через е-каталог Prozorro Market у І половині 2024 р. збільшилися до 10,1 млрд грн проти 235 млн грн за аналогічний період 2023 р. Лікарні за цей час заощадили 2 млрд грн, а середній показник економії на закупівлях через е-каталог становив 15,5%.
У межах заходу відбулася панельна дискусія формату відкритого мікрофона про Prozorro Market, до якої долучилися Віталій Овсянніков, керівник проєкту Prozorro Market в МЗУ, Ігор Архипенко, комерційний директор E-tender, Наталія Ковальова, керівниця Zakupivli pro, Катерина Черненко, керівниця відділу по роботі з державними замовниками Smart tender, Ірина Жураківська, керівниця відділу по роботі з публічними закупівлями Play tender.
Під час дискусії представники закладів охорони здоров’я мали змогу поставити низку запитань щодо роботи з цим інструментом. Одне з них — розширення категорій та асортименту, адже закупівельники наголошують на недостатній кількості товарів. Відповідаючи на це запитання, спікери відзначили, що кількість товарів у каталозі є динамічною і щодня змінюється, до каталогу постійно додаються нові товари та категорії. За останній рік кількість товарів у каталозі збільшилася на 150%.
Представники лікарень наголосили на необхідності постійного діалогу між МЗУ та лікарями різних спеціальностей, щоб швидше реагувати на зміни в протоколах лікування та оперативно додавати необхідні товари до е-каталогу. Це питання дуже важливе, і представники МЗУ вже проводять такі консультації із лікарями, щоб розуміти їхні потреби, а також з постачальниками, які можуть їх забезпечити.
Під час дискусії закупівельники окреслили ряд технічних питань і проблем, з якими вони стикаються під час закупівель. Фідбек від закупівельників дуже важливий, і всі зазначені проблеми дозволять у подальшому удосконалити та покращити закупівлі через е-каталог Prozorro Market та зробити їх ще зручнішими для учасників.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим