Пільговий відпуск ліків у разі амбулаторного лікування: що мають пам’ятати аптеки?

Постановою КМУ від 17.08.1998 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» (постанова КМУ № 1303) затверджено Перелік груп населення, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби за рецептами лікарів відпускаються без­оплат­но або на пільгових умовах, та Перелік категорій захворювань, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби відпускаються безоплатно. Про те, які ліки можуть відпускатися на умовах, визначених постановою КМУ № 1303, особливості їх ціноутворення та відпуску з аптек розповімо в рамках цієї публікації.

Які ліки можна відпускати в межах постанови КМУ № 1303?

Безоплатно і на пільгових умовах можна відпускати такі лікарські засоби:

  • зареєстровані в Україні;
  • включені до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.

Перелік галузевих стандартів розміщено в Реєстрі медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги ДП «Державний експертний центр МОЗ України» за посиланням: www.dec.gov.ua/cat_mtd/galuzevi-standarti-ta-klinichni-nastanovi.

Звертаємо увагу, що лікарські засоби, які можуть відпускатися безоплатно і на пільгових умовах, не обов’язково мають бути включені до Національного переліку основ­них лікарських засобів України. Така вимога в постанові КМУ № 1303 відсутня.

Водночас дія постанови КМУ № 1303 не поширюється на лікарські засоби, вартість яких відшкодовується за програмою реімбурсації. Останній актуальний Перелік лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, затверджений наказом МОЗ України від 4 вересня 2024 р. № 1537.

Які групи населення мають право на пільгове забезпечення ліками?

Постановою КМУ № 1303 встановлено дві групи населення, статус яких визначає, на яких пільгових умовах такі пацієнти можуть отримати ліки у разі амбулаторного лікування — безоплатно чи з оплатою 50% їх вартості.

Відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб.

Особи, які обслуговуються у відомчих лікувально-профілактичних закладах і мають право на безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів, отримують їх в аптеках, закріплених за цими закладами. Аптечні заклади, які здійснюють відпуск ліків за постановою КМУ № 1303, укладають договори щодо пільгового відпуску ліків з відповідними лікувально-профілактичними закладами.

Безоплатний відпуск ліків за категоріями захворювань

Постанова КМУ № 1303 також визначає перелік 38 категорій захворювань, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби відпускаються безоплатно. При цьому уточнюється, що безоплатний відпуск лікарських засобів за переліченими категоріями захворювань провадиться лише у разі амбулаторного лікування основного захворювання, за яким хворим надано пільги. Хворі на СНІД та ВІЧ-інфіковані незалежно від основного захворювання мають право на безоплатний відпуск лікарських засобів за наявності в них будь-яких інших захворювань.

Рецепт на безкоштовні / пільгові ліки

Призначення та відпуск лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовуються в межах програм місцевих бюджетів згідно з постановою КМУ № 1303, здійснюється за паперовими рецептами. Винятком є наркотичні (психотропні) лікарські засоби, на які має бути виписаний електрон­ний рецепт.

У разі виписування наркотичних препаратів у межах постанови КМУ № 1303 лікар має обрати в електронній системі охорони здоров’я відповідну програму «Наркотичні та психотропні препарати на пільгових умовах за постановою КМУ від 17.08.1998 р. № 1303».

Фармацевтичний працівник для відпуску таких препаратів має звертати увагу на поле «Сигнатура», де він може знайти всю необхідну інформацію для обліку відпуску наркотичних (психотропних) ліків, що відпускаються в межах програм місцевих бюджетів. Зокрема, у відповідному полі має міститися інформація про:

  • частку відшкодування (50 чи 100%);
  • код Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України закладу;
  • найменування закладу та його місце­знаходження;
  • прізвище та ініціали лікаря.

Ціноутворення

Ціни на ліки, які відпускаються в межах постанови КМУ № 1303, підлягають державному регулюванню. Тобто ціни на відповідні ліки не повинні перевищувати рівня задекларованих змін оптово-відпускних цін з урахуванням податків та зборів, а також граничних постачальницько-збутових і торговельних (роздрібних) надбавок.

На підставі різних механізмів формування оптово-відпускних цін на лікарські засоби, щодо яких запроваджено державне регулювання цін, на сьогодні діє 2 реєстри:

  • Реєстр відомостей щодо граничних оптово-відпускних цін (ГрОВЦ) на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти та підлягають референтному ціноутворенню;
  • Перелік задекларованих змін оптово-відпускних цін на лікарські засоби згідно з постановою КМУ від 2 липня 2014 р. № 240 «Питання декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби».

Формування відпускної ціни здійснюється відповідно до постанови КМУ від 17.10.2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби». Зокрема, на лікарські засоби (крім наркотичних, психотропних лікарських засобів, прекурсорів та медичних газів, а також лікарських засобів, що підлягають закупівлі відповідно до договорів керованого доступу), які придбаваються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, граничні постачальницько-збутові надбавки становлять не вище ніж 10%, що нараховуються до оптово-відпускної ціни з урахуванням податків та зборів, та не вище ніж 10%, що нараховуються до закупівельної ціни з урахуванням податків.

Наприклад, якщо задекларована оптово-відпускна ціна виробника, або ГрОВЦ на певний лікарський засіб становить 100 грн, проведемо розрахунок кінцевої ціни:

↓ ціна виробника (без ПДВ): 100 грн;

↓ націнка дистриб’ютора (10%): 100 грн * 10% = 10 грн;

↓ ціна після дистриб’ютора: 100 грн + 10 грн = 110 грн;

↓ націнка аптеки (10%): 110 грн * 10% = 11,00 грн;

↓ ціна в аптеці (без ПДВ): 110 грн + 11,00 грн = 121,00 грн;

↓ ПДВ (7% на кінцеву ціну): 121,00 грн * 7% = 8,47 грн;

↓ кінцева ціна з ПДВ: 121,00 грн + 8,47 грн = 129,47 грн.

Отже, кінцева ціна лікарського засобу в аптеці становитиме 129,47 грн.

Приклад наведено для граничних показників надбавок. При розрахунку фактичної вартості лікарського засобу аптеці варто розраховувати надбавку від фактичної закупівельної ціни лікарського засобу.

Державний контроль за дотриманням вимог щодо державних регульованих цін

У березні 2024 р. Урядом ухвалено рішення щодо поновлення деяких заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану.

Зокрема, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) може здійснювати позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Держпродспоживслужба здійснює заходи державного нагляду (контролю) за визначеним переліком питань, окремо у сфері державного регулювання цін на ліки (таблиця).

Таблиця. Перелік питань для проведення заходів державного нагляду (контролю) у сфері державного регулювання цін на лікарські засоби
Посилання на законодавство, в якому міститься вимога (скорочене найменування, номер акта (документа) та номер статті, її частини, пункту, абзацу) Назва об’єкта, на який спрямована вимога законодавства Діяльність, на яку спрямована вимога законодавства (із зазначенням коду згідно з КВЕД) Ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності Питання для перевірки дотримання вимоги законодавства (підлягає включенню до переліку питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю)
Небезпечна подія, що призводить до настання негативних наслідків Негативний наслідок
У сфері державного регулювання цін на лікарські засоби
Порядок формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затверджений постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333 Суб’єкти господарювання, що використовують у своїй діяльності державні регульовані ціни 47.73 (Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах)

46.46 (Оптова торгівля фармацевтичними товарами)

21.20 (Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів)

Неналежне формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Збитки, завдані споживачеві Порядок формування цін на лікарські засоби, щодо яких запроваджено державне регулювання
Підпункт 1 пункту 1 постанови КМУ від 02.07.2014 р. № 240; пункт 3 Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, затвердженого постановою КМУ від 02.07.2014 р. № 240 Суб’єкти господарювання, що використовують у своїй діяльності державні регульовані ціни 21.20 Неналежне формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Збитки, завдані споживачеві Порядок декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, які закуповуються та/або вартість яких відшкодовується за бюджетні кошти
пункт 1 постанови КМУ від 17.10.2008 р. № 955 Суб’єкти господарювання, що використовують у своїй діяльності державні регульовані ціни 47.73

46.46

Неналежне формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Збитки, завдані споживачеві Встановлення та застосування розмірів граничних постачальницько-збутових та торговельних (роздрібних) надбавок на лікарські засоби
Пункт 1, абзац другий пункту 3 постанови КМУ від 09.11.2016 р. № 862 Суб’єкти господарювання, що використовують у своїй діяльності державні регульовані ціни 46.46 Неналежне формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Збитки, завдані споживачеві Застосування граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби, які включені до реєстру цін на лікарські засоби, вартість яких підлягає реімбурсації

З метою попередження фактів порушень законодавства у сфері ціноутворення на лікарські засоби територіальні органи Держпродспоживслужби на постійній основі здійснюють моніторинги, аналізуючи ціни на лікарські засоби в аптечних закладах, які попередньо надають інформацію про рівень цін.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті