Аптечний продаж за підсумками 9 міс 2024 р.

Економіка України продовжує розвиватися. За даними Міністерства економіки України, за 9 міс 2024 р. зростання внутрішнього валового продукту (ВВП) оцінюється на рівні 4,5% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Зростання реального ВВП за підсумками 2024 р. очікується на рівні 3,5%. Міжнародний валютний фонд (МВФ) погіршив свій квітневий прогноз щодо зростання ВВП України у 2024 р. з 3,2 до 3%. Світовий банк (СБ) зберіг свій прогноз щодо зростання економіки України у 2024 р. на рівні 3,2%. У той же час міжнародні інституції суттєво погіршили свій прогноз щодо зростання економіки України у 2025 р.: МВФ — з 6,5 до 2,5%, а СБ — з 6,5 до 2%. Стосовно інфляції, то в липні Національний банк України (НБУ) погіршив свій квітневий прогноз з 8,2 до 8,5% на кінець цього року, однак у серпні та вересні фактичні темпи зростання цін були вищими за прогноз, тож цей показник щодо рівня інфляції за підсумками року може бути переглянутий у бік погіршення. Одним із факторів, який негативно впливає на очікування та економічну активність бізнесу, є дефіцит кваліфікованих фахівців. Брак робочої сили зумовлює високі темпи підвищення номінальних зарплат, водночас через вищу інфляцію зростання реальних зар­плат сповільнилося. Макроекономічні показники та показники добробуту населення впливають на розвиток фармацевтичного ринку. У цій публікації розглянемо ключові показники і тренди фармацевтичного ринку України за підсумками 9 міс 2024 р. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».

ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД РИНКУ

За підсумками 9 міс 2024 р. загальні обсяги аптечного продажу товарів «аптечного кошика» становили 139,7 млрд грн, що більше на 18,3% порівняно із аналогічним періо­дом минулого року. У натуральному вираженні обсяги роздрібної реалізації становили 958,7 млн упаковок та зросли на 1,5%. У доларовому вираженні обсяги продажу в досліджуваний період збільшилися на 9% та досягли 3,5 млрд дол. США (рис. 1).

Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті (за курсом НБУ) за підсумками 9 міс 2022–2024 рр. із зазначенням темпів зростання / зниження порівняно з попереднім роком

У грошовому вираженні зростання обсягів аптечного продажу відзначається для всіх категорій товарів «аптечного кошика», однак у натуральному вираженні фіксується незначне зниження для лікарських засобів (–0,2%) (табл. 1). Серед категорій товарів «аптечного кошика» найвищими темпами зростають обсяги аптечного продажу дієтичних добавок. За 9 міс 2024 р. зростання у грошовому вираженні становить 28%, а в натуральному — 15%, що значно вище за темпи зростання інших категорій та середньоринковий показник зростання. Це сприяє продовженню тенденції до збільшення частки дієтичних добавок у загальній структурі ринку (рис. 2). За підсумками 9 міс 2024 р., частка дієтичних добавок становить 11,0% у грошовому та 8,7% у натуральному вираженні.

Таблиця 1. Роздрібний продаж різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 9 міс 2022–2024 рр.
Рік Лікарські засоби Дієтичні добавки Медичні вироби Косметика Ринок у цілому
Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, %
Грошове вираження, млн грн
2022 74 245,5 –5,3 82,0 7190,4 –8,6 8,0 5992,4 –16,2 6,6 3075,0 –7,5 3,4 90 503,2 –6,4
2023 93 833,8 26,4 79,4 11 974,3 66,5 10,2 7573,6 26,4 6,4 4756,7 54,7 4,0 118 138,3 30,5
2024 109 985,3 17,2 78,7 15 330,9 28,0 11,0 8663,8 14,4 6,2 5749,7 20,9 4,1 139 729,8 18,3
Натуральне вираження, млн упаковок
2022 634,7 –18,3 67,6 54,6 –30,7 5,8 221,0 –43,1 23,5 28,8 –23,9 3,1 939,2 –26,8
2023 625,1 –1,5 66,2 72,9 33,5 7,7 211,4 –4,4 22,4 34,9 21,1 3,7 944,3 0,5
2024 623,8 –0,2 65,1 83,9 15,1 8,7 213,5 1,0 22,3 37,5 7,3 3,9 958,7 1,5
Рис. 2. Динаміка питомої ваги різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2020–2024 рр. в грошовому вираженні

За 9 міс 2024 р. у структурі роздрібної реалізації товарів українського та зарубіжного виробництва відзначається збільшення частки вітчизняних препаратів у грошовому вираженні порівняно із показниками за аналогічний період 2023 р., а в натуральному вираженні, навпаки, зарубіжні виробники збільшили свою частку (рис. 3).

Рис. 3. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 9 міс 2023–2024 рр.

Середньозважена вартість 1 упаковки товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2024 р. становила 145,7 грн і підвищилася порівняно із такою у І півріччі 2023 р. на 16,5% (рис. 4). Найдорожчою категорією залишаються дієтичні добавки, середньозважена вартість 1 упаковки яких становила 182,7 грн. Для лікарських засобів цей показник становить 176,3 грн, косметики — 153,4 грн, медичних виробів — 40,6 грн.

Рис. 4. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2024 р. із зазначенням темпів зростання / зниження порівняно з аналогічним періодом попереднього року

РИНОК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

У досліджуваний період обсяги роздрібної реалізації лікарських засобів становили 110 млрд грн або 2,8 млрд дол. та 623,8 млн упаковок. Порівняно із показниками за аналогічний період 2023 р. темпи зростання у гривневому вираженні становлять 17,2%, а в доларовому — 8%. У натуральному вираженні фіксується зниження на рівні 0,2%.

Розглядаючи помісячну динаміку, варто відзначити що у вересні 2024 р. показники динаміки погіршилися порівняно із серпневими. Це пов’язано із тим, що в серпні обсяги продажу суттєво збільшилися через чергову хвилю COVID-19, пік якої припав саме на цей місяць. У вересні ж обсяги продажу зменшилися і, відповідно, темпи зростання в грошовому вираженні сповільнилися до 13 із 24% у серпні, а в натуральному знову фіксується зниження на 4% (рис. 5). Зменшення обсягів продажу в упаковках пов’язано зі складною демографічною ситуацією. Кількість наявного в краї­ні населення, що має доступ до ринку, продовжує зменшуватися через міграцію за кордон та депопуляцію. За оцінками Організації Об’єднаних Націй (ООН), кількість біженців з України станом на 15.10.2024 р. становить понад 6,7 млн осіб та збільшилася з початку року на понад 400 тис. осіб. Втрати через депопуляцію, значну різницю між смертністю та народжуваністю оцінюються у близько 200 тис. осіб з початку 2024 р.

Рис. 5. Помісячна динаміка аптечного продажу лікарських засобів у натуральному і грошовому вираженні, а також доларовому еквіваленті за період з січня 2023 до вересня 2024 р.

Індикатори зростання обсягів аптечного продажу ліків свідчать, що у 2024 р. розвиток ринку у гривневому вираженні відбувається переважно за рахунок інфляційної складової, яка відображає зміну обсягів аптечного продажу за рахунок зміни ціни (рис. 6).

Рис. 6. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу лікарських засобів у грошовому вираженні за період з січня 2023 до вересня 2024 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року

СТРУКТУРА СПОЖИВАННЯ

У 2024 р. продовжується довготривала тенденція до збільшення частки рецептурних лікарських засобів у загальній структурі аптечного продажу (рис. 7). У розрізі препаратів вітчизняного та іноземного виробництва відзначається незначне збільшення частки українських препаратів у грошовому вираженні. У натуральному вираженні, навпаки, фіксується зсув у бік зарубіжних ліків (рис. 8).

Рис. 7. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі рецептурного статусу в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2020–2024 рр.
Рис. 8. Структура аптечного продажу лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2020–2024 рр.

Щодо структури аптечного продажу ліків у розрізі АТС-класифікації 2-го рівня, то відзначається збільшення обсягів продажу в грошовому вираженні для всіх груп АТС-класифікації з топ-10. Найвищі темпи зростання фіксуються для антидіабетичних препаратів та антибіотиків (рис. 9).

Рис. 9. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2023–2024 рр.

КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ

За 9 міс 2024 р. лідерами за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні стали 3 українські компанії — «Фармак», «Дарниця» і «Київський вітамінний завод» (табл. 2). Також слід відзначити компанію «Віола», яка останніми роками суттєво збільшила свою частку на ринку і увійшла до рейтингу топ-20.

Таблиця 2. Топ-20 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2024 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 9 міс 2022–2023 р., а також темпів збільшення / зменшення обсягів продажу, Evolution index і частки на ринку
№ з/п, рік Маркетуюча організація Приріст продажу у гривневому вираженні, % Evolution index Частка на ринку, %
2022 2023 2024
1 1 1 Фармак (Україна) 22,31 103 5,68
2 2 2 Дарниця (Україна) 21,16 102 4,92
8 5 3 Київський вітамінний завод (Україна) 20,19 101 3,23
7 6 4 Корпорація «Артеріум» (Україна) 21,32 102 3,20
3 4 5 Acino (Швейцарія) 13,17 96 3,17
4 3 6 Teva (Ізраїль) 11,32 94 3,16
5 7 7 KRKA (Словенія) 17,40 99 2,92
9 8 8 Berlin-Chemie (Німеччина) 12,95 95 2,79
6 9 9 Sanofi (Франція) 13,71 96 2,50
10 10 10 Кусум Фарм (Україна) 14,05 96 2,48
11 11 11 Дельта Медікел (Україна) 8,26 91 2,20
12 12 12 Servier (Франція) 16,77 99 1,81
21 17 13 AstraZeneca (Великобританія) 36,28 115 1,66
13 13 14 Юрія-Фарм (Україна) 8,37 92 1,63
14 14 15 Sandoz (Швейцарія) 16,93 99 1,56
17 15 16 Abbott Products (Німеччина) 16,18 98 1,49
16 18 17 Bayer Pharmaceuticals (Німеччина) 16,44 98 1,28
15 16 18 Група компаній «Здоров’я» (Україна) 2,58 87 1,26
19 19 19 ІнтерХім (Україна) 11,29 94 1,13
39 27 20 Віола (Україна) 33,57 113 1,11

Серед брендів лікарських засобів лідерами за обсягами роздрібного продажу за підсумками 9 міс 2024 р. стали НУРОФЄН, КСАРЕЛТО та НІМЕСИЛ (табл. 3).

Таблиця 3. Топ-20 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2024 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 9 міс 2022–2023 рр.
№ з/п, рік Бренд
2022 2023 2024
3 3 1 НУРОФЄН
1 2 2 КСАРЕЛТО
2 1 3 НІМЕСИЛ
24 8 4 НАЛБУФІН
7 7 5 ТРИПЛІКСАМ
4 4 6 СПАЗМАЛГОН
5 6 7 ЦИТРАМОН
6 5 8 ДЕТРАЛЕКС
104 17 9 СИМБІКОРТ
8 9 10 ГІДАЗЕПАМ
13 10 11 ЕВКАЗОЛІН
15 12 12 КРЕОН
18 11 13 СИНУПРЕТ
14 16 14 ВАЛЬСАКОР
10 14 15 НО-ШПА
30 19 16 КО-ПРЕНЕСА
16 13 17 ГЕПТРАЛ
33 20 18 ЕНТЕРОЖЕРМІНА
29 21 19 КО-АМЛЕССА
86 44 20 ФОРКСІГА

СЕГМЕНТ ДИСТРИБУЦІЇ

За підсумками 9 міс 2024 р. перші позиції за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптеки посіли компанії «БаДМ», «Оптіма-Фарм» і «Вента.ЛТД» (рис. 10). Жорст­ка конкурентна боротьба між лідерами сегмента триває і супроводжується постійною зміною лідера.

Рис. 10. Питома вага топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за період з січня 2023 до вересня 2024 р.

ПРОГНОЗИ

Українська економіка продовжує поступове відновлення після значного зниження внаслідок повномасштабного вторгнення. Як вже зазначалося, Уряд України очікує зростання економіки у 2024 р. на рівні 3,5%. Міжнародні інституції дають більш стриманий прогноз — 3–3,2%. На 2025 р. Уряд прогнозує зростання ВВП на рівні 2,7%, в той час як НБУ дає більш оптимістичний прогноз на рівні 4%. Втім, враховуючи суттєве погіршення прогнозів розвитку економіки України на 2025 р. міжнародними інституція­ми, українські також можуть переглянути свої прогнози. Важливим фактором для фармацевтичного ринку є добробут населення, адже саме воно є основним джерелом фінансування ринку. У 2024 р. НБУ очікує підвищення номінальної заробітної плати на 16%, а реальної — майже на 10%. У 2025 р. очікується сповільнення цих показників до 14,6 та 5,8% відповідно.

Фармацевтичний ринок також продов­жує розвиватися. Однак в умовах скорочення кількості населення, що має доступ до ринку, відповідно, споживання в упаковках за підсумками 2024 р. залишиться приблизно на рівні минулого року. У грошовому вираженні, за прогнозами експертів, обсяги аптечного продажу ліків збільшаться на 18,7%. Щодо прогнозів на 2025 р., то очікується зростання в гривневому вираженні на 16,1%, а в упаковках — на 1,4%.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті