Розпорядження від 13.12.2024 р. № 1265-р

19 Грудня 2024 11:15 Поділитися

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 13.12.2024 р. № 1265-р

Про схвалення Державної стратегії боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2024–2026 роках

  1. Схвалити Державну стратегію боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року, що додається.
  2. Затвердити операційний план заходів з реалізації у 2024–2026 роках Державної стратегії боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року (далі — операційний план заходів), що додається.
  3. Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади забезпечити:

виконання операційного плану заходів у межах коштів, передбачених у державному і місцевих бюджетах на відповідний рік, міжнародної технічної і фінансової допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством;

подання щороку починаючи з 2025 року до 1 березня Міністерству охорони здоров’я інформації про стан виконання операційного плану заходів для її узагальнення.

  1. Міністерству охорони здоров’я забезпечити:

1) проведення моніторингу виконання операційного плану заходів;

2) подання щороку починаючи з 2025 року до 1 квітня Кабінетові Міністрів України звіту про хід реалізації Стратегії, схваленої цим розпорядженням;

3) подання Кабінетові Міністрів України:

до 1 вересня 2026 р. проекту операційного плану заходів з реалізації Стратегії, схваленої цим розпорядженням, на 2027—2029 роки;

до 1 вересня 2029 р. проекту операційного плану заходів з реалізації Стратегії, схваленої цим розпорядженням, на 2030 рік.

Прем’єр-міністр України Д. Шмигаль

СХВАЛЕНО

розпорядженням Кабінету Міністрів України

від 13.12.2024 р. № 1265-р

ДЕРЖАВНА СТРАТЕГІЯ

боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року

Опис проблем і нормативно-правових актів у сфері боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів

Стійкість збудників інфекційних хвороб до протимікробних препаратів або антимікробна резистентність (antimicrobial resistance, АМR) є глобальною загрозою для здоров’я людей, тварин, рослин і навколишнього природного середовища, яку необхідно подолати кожній країні. Подібно до кліматичної кризи, проблема поширення збудників з антимікробною резистентністю становить значну загрозу для виконання Цілей сталого розвитку України на період до 2030 року, визначених Указом Президента України від 30 вересня 2019 р. № 722.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, протягом останніх п’яти років в усьому світі відзначається ускладнення ситуації з інфекційними хворобами, пов’язаними із наданням медичної допомоги, більшість з яких спричинені мікроорганізмами з антимікробною резистентністю. Щороку в закладах охорони здоров’я, що надають стаціонарну медичну допомогу, та закладах довготривалого догляду на території Європейського Союзу та Європейського економічного простору фіксують до 8,9 мільйона інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, що стають причиною майже вдвічі більшої кількості втрачених через інвалідність років життя, ніж інші 32 найпоширеніші інфекційні хвороби.

Основними причинами виникнення інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги і поширенням збудників з антимікробною резистентністю в закладах охорони здоров’я, є низька якість медичної допомоги, недотримання в закладах охорони здоров’я вимог до медичної інфраструктури, відсутність або недосконалість системи профілактики інфекцій та інфекційного контролю (infection prevention and control, IPC). Зокрема, основними критичними прогалинами в системі профілактики інфекцій та інфекційного контролю Всесвітня організація охорони здоров’я визначає: неналежне дотримання асептичних технік під час проведення медичних процедур і маніпуляцій, забруднення медичного обладнання та витратних матеріалів, неякісне прибирання приміщень, відсутність кваліфікованих спеціалістів/фахівців з профілактики інфекцій та інфекційного контролю, відсутність навчання і підготовки працівників закладів охорони здоров’я з профілактики інфекцій та інфекційного контролю (зокрема на робочому місці), переповненість ліжок, дефіцит працівників та обмежені інфраструктурні можливості закладів охорони здоров’я для ізоляції пацієнтів з інфекційними хворобами.

Відповідно до даних звіту Всесвітньої організації охорони здоров’я про тягар інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, у світі (2011 р.), впровадження доказових підходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю демонструє ефективність у запобіганні 35—70 відсоткам інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги. Найбільш економічно ефективними заходами, спрямованими на зниження рівня поширеності антимікробної резистентності, є покращення гігієни, насамперед гігієни рук, та раціонального використання антибактеріальних лікарських засобів. Такі заходи можуть запобігти трьом із чотирьох смертей, спричинених інфекційними хворобами, пов’язаними з наданням медичної допомоги.

Пандемія гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, продемонструвала наскільки важливим є профілактика інфекцій та інфекційний контроль для забезпечення надання основних послуг з медичного обслуговування населення та гарантування безпеки пацієнтів і медичних працівників. Так, із звітів країн щодо реагування систем охорони здоров’я на пандемію, опублікованих Всесвітньою організацією охорони здоров’я, інфікування серед медичних працівників під час першої хвилі пандемії становило близько 10 відсотків, другої хвилі — близько 5 відсотків і до кінця 2020 року становило не більше 2,5 відсотка. Отримані дані свідчать про покращення рівня реалізації заходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю після початкового поширення пандемії, що, ймовірно, сприяло зменшенню його впливу на медичних працівників.

Протимікробні препарати відіграють вирішальну роль не лише у лікуванні людей, але і наземних, водних тварин та рослин, з яких виробляються харчові продукти. Без раціоналізації використання протимікробних ветеринарних лікарських засобів неможливо гарантувати безпечність харчових продуктів, здоров’я та благополуччя тварин.

Глобальне використання протимікробних препаратів у сільськогосподарському секторі важко оцінити через відсутність загальноприйнятих правил і неналагодженість збору даних у багатьох країнах, у тому числі в Україні. За приблизними оцінками Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН, споживання протимікробних ветеринарних лікарських засобів у світі становить понад 60 000 тонн на рік, водночас очікується, що загальний обсяг з часом зростатиме внаслідок збільшення попиту на харчові продукти, насамперед тваринного походження.

Критичність проблеми нераціонального використання протимікробних ветеринарних лікарських засобів спричинена також тим, що близько 90 відсотків таких препаратів після введення виводяться у навколишнє природне середовище у незмінному вигляді, що викликає поширення мікроорганізмів з антимікробною резистентністю у регіонах з розвиненим сільським господарством, зокрема в результаті поширення генів резистентності через ґрунт та воду.

Ураховуючи наведене, доцільним є схвалення цієї Стратегії з урахуванням комплексного підходу «Єдине здоров’я», який визначає напрями для досягнення цілей, виконання завдань у сфері профілактики інфекцій та інфекційного контролю, інфекційної безпеки, благополуччя тварин, ветеринарно-санітарного та епізоотичного благополуччя, протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю.

У сфері боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів діють такі нормативно-правові акти:

  • Конституція України;
  • Основи законодавства України про охорону здоров’я;
  • Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб»;
  • Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»;
  • Закон України «Про ветеринарну медицину»;
  • Закон України «Про систему громадського здоров’я»;
  • розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2020 р.
  • № 1671 «Про схвалення Концепції розвитку електронної охорони здоров’я»;
  • постанова Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2023 р. № 174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров’я» (Офіційний вісник України, 2023 р., № 27, ст. 1515);
  • план заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2023 року, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 лютого 2024 р. № 133 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 21, ст. 1368);
  • Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікована Законом України від 16 вересня 2014 р. № 1678-VII.

Аналіз поточного стану справ, тенденції та обґрунтування необхідності розв’язання виявлених проблем

В Україні станом на 2018 рік, відповідно до даних державної установи «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України», показник розповсюдження інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, становив 0,04 відсотка, на 2019 рік — 0,035 відсотка, що свідчить про відсутність належного епідеміологічного нагляду за такими інфекційними хворобами в закладах охорони здоров’я. Зазначене підтверджується проведеним у 2021 році дослідженням з визначення одномоментного розповсюдження інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги в закладах охорони здоров’я, що надавали цілодобову стаціонарну медичну допомогу, за результатами якого рівень поширення інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги в Україні склав 5,7 відсотка (приблизно 464 000 випадків на рік).

На виконання Національного плану дій щодо боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 116 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 22, ст. 785), впроваджено відпуск антибактеріальних лікарських засобів виключно за електронним рецептом, затверджено порядок здійснення дозорного епідеміологічного нагляду за антимікробною резистентністю у гуманній медицині та порядок проведення моніторингу за антимікробною резистентністю у ветеринарній медицині, а також розпочато гармонізацію нормативно-правових актів у сфері охорони здоров’я та у ветеринарній медицині із законодавством Європейського Союзу щодо використання протимікробних препаратів та впровадження заходів інфекційного контролю.

Незважаючи на доведений позитивний вплив заходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю, адміністрування протимікробних препаратів та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю в Україні, їх імплементація залишається на незадовільному рівні. Так, за результатами опитування закладів охорони здоров’я, проведеного державною установою «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України» у 2023 році, отримано такі дані:

  • для амбулаторно-поліклінічних закладів охорони здоров’я:
  • введено план дій з профілактики інфекцій та інфекційного контролю, який включає заходи з покращення гігієни рук, у 65,3 відсотка закладів охорони здоров’я;
  • затверджено стандартні операційні процедури з профілактики інфекцій та інфекційного контролю (проведення гігієни рук, деконтамінації медичних виробів, очищення і дезінфекції поверхонь, безпека під час проведення ін’єкцій, медичне сортування (тріаж);
  • стандартні, контактні, крапельні і аерогенні заходи із запобігання інфікуванню) у 72,3 відсотка закладів охорони здоров’я;
  • затверджено графік навчань працівників з профілактики інфекцій та інфекційного контролю, включно з підтвердними документами щодо проведених навчання, підготовки і перевірки знань, зокрема заповненими формами, у близько 66 відсотків закладів охорони здоров’я;
  • забезпечено запасом засобів індивідуального захисту і засобів специфічної хіміопрофілактики на випадок виникнення надзвичайної ситуації у системі громадського здоров’я понад 69 відсотків закладів охорони здоров’я;
  • для закладів охорони здоров’я, які надають цілодобову стаціонарну медичну допомогу:
  • затверджений керівником план дій з профілактики інфекцій та інфекційного контролю на поточний рік, який включає визначений бюджет на його реалізацію, заходи з покращення гігієни рук та адміністрування протимікробних препаратів, мають 44,5 відсотка закладів охорони здоров’я;
  • проводять рутинний епідеміологічний нагляд за інфекційними хворобами, пов’язаними з наданням медичної допомоги, що включає моніторинг антимікробної резистентності серед клінічно значущих збудників, лише 16,3 відсотка закладів охорони здоров’я;
  • затверджені стандартні операційні процедури з профілактики інфекцій та інфекційного контролю мають близько 61 відсотка закладів охорони здоров’я;
  • затверджений графік навчань працівників з профілактики інфекцій та інфекційного контролю, включно з підтвердними документами щодо проведених навчання, підготовки і перевірки знань, наявний у 72 відсотків закладів охорони здоров’я;
  • одну палату на кожні 20 ліжок для індивідуальної/групової ізоляції пацієнтів з інфекційними хворобами з крапельним шляхом інфікування та/або пацієнтів, інфікованих мікроорганізмами з антимікробною резистентністю, мають 64,4 відсотка таких закладів охорони здоров’я.

Повномасштабна збройна агресія Російської Федерації проти України, численні медичні, соціально-економічні та інші фактори, що підвищують ризик інфікування та вразливість людей до інфекційних хвороб, уповільнили прогрес України у впровадженні комплексного підходу «Єдине здоров’я».

З огляду на стан поширення збудників з антимікробною резистентністю ключовими проблемами, які потребують розв’язання, є:

  • відсутність достатньої кількості даних з питань розповсюдження інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги в закладах охорони здоров’я, та поширення збудників з антимікробною резистентністю на всіх рівнях;
  • низький рівень обізнаності медичних працівників та населення щодо заходів з профілактики інфікування та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • відсутність належної (достатньої) якості надання медичної допомоги в частині дотримання вимог з профілактики інфікування та поширення збудників з антимікробною резистентністю;
  • низький рівень кадрового забезпечення закладів охорони здоров’я (недостатня кількість працівників та низький рівень їх кваліфікації), насамперед спеціалістів/фахівців з інфекційного контролю (лікарів та сестер медичних/братів медичних), госпітальних епідеміологів, клінічних фармацевтів, бактеріологів, фахівців з репроцесингу медичних виробів та фахівців з клінінгу;
  • наявність прогалин у програмах підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації медичних працівників щодо профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • критично низький рівень забезпечення доступу пацієнтів до обстеження бактеріологічними методами у закладах охорони здоров’я, що надають стаціонарну медичну допомогу;
  • недотримання вимог щодо впровадження єдиної методології визначення чутливості бактерій і грибів до антибактеріальних та антифунгальних лікарських засобів відповідно;
  • наявність прогалин у законодавстві, що не дають змоги реалізувати деякі заходи з профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • недостатня кількість даних щодо поширення збудників з антимікробною резистентністю в галузі ветеринарної медицини та у сфері благополуччя тварин;
  • відсутність даних щодо використання протимікробних ветеринарних лікарських засобів у галузі ветеринарної медицини з метою лікування, профілактики і метафілактики.

Стратегічні цілі та показники їх досягнення

Метою Стратегії є подальший розвиток системи боротьби з поширенням збудників з антимікробною резистентністю в Україні відповідно до комплексного підходу «Єдине здоров’я».

Розв’язання визначених проблем планується забезпечити шляхом реалізації таких стратегічних цілей Стратегії.

Стратегічна ціль 1. Посилення системи профілактики інфекцій та інфекційного контролю у закладах охорони здоров’я.

Стратегічна ціль 2. Підвищення спроможності бактеріологічних лабораторій.

Стратегічна ціль 3. Впровадження системи спостереження за збудниками з антимікробною резистентністю та споживанням протимікробних лікарських засобів.

Стратегічна ціль 4. Посилення заходів для забезпечення благополуччя тварин, ветеринарно-санітарного та епізоотичного благополуччя в частині протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю.

Стратегічна ціль 5. Підвищення обізнаності населення, медичних працівників та спеціалістів ветеринарної медицини щодо профілактики інфікування і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю.

Стратегічна ціль 6. Посилення кадрового потенціалу та проведення наукових досліджень.

Показниками досягнення стратегічних цілей є:

Показник Роки
2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Рівень поширення інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, за результатами проведення дослідження з визначення одномоментного розповсюдження інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги в закладах охорони здоров’я, що надають цілодобову стаціонарну медичну допомогу, відсотків ≤ 10 ≤ 9
Бактеріологічні лабораторії закладів охорони здоров’я, що отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, які впровадили методологію визначення чутливості збудників до протимікробних лікарських засобів EUCAST, відсотків 50 60 75 90 100 100 100
Бактеріологічні лабораторії у закладах охорони здоров’я, що надають цілодобову стаціонарну медичну допомогу, акредитовані на відповідність вимогам ДСТУ EN ISO 15189, відсотків 5 15 25 40 60 80 100
Регіони, що затвердили регіональні програми з профілактики інфекцій та інфекційного контролю та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю, одиниць 2 10 20 23 23 23
Пацієнти, яким призначено антибактеріальні лікарські засоби групи резерву у закладах охорони здоров’я, що надають цілодобову стаціонарну медичну допомогу, відсотків 5 4 2 1 < 1 < 1 < 1
Споживання населенням антибактеріальних лікарських засобів групи доступу, відсотків 50 55 60 65
Пацієнти закладів охорони здоров’я, що надають стаціонарну медичну допомогу, яким антибактеріальні лікарські засоби призначено після забору зразка біологічного матеріалу для проведення бактеріологічного дослідження, в рамках програми медичних гарантій, відсотків 60 70 80 85 90 95 100
Дотримання закладами охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, заходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю за результатами проведених моніторингу і оцінки, відсотків 40 50 60 70 75 80

Завдання, спрямовані на досягнення поставлених цілей, етапи їх виконання, очікувані результати та орієнтовний обсяг необхідних фінансових, матеріально-технічних, людських та інших ресурсів

Завдання, що спрямовані на досягнення стратегічної цілі 1:

  • удосконалення законодавства у сфері профілактики інфекцій та інфекційного контролю, благополуччя тварин і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю з урахуванням комплексного підходу «Єдине здоров’я»;
  • удосконалення моніторингу та оцінки дотримання закладами охорони здоров’я і фізичними особами — підприємцями, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, заходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • запровадження заходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю з урахуванням результатів епідеміологічного нагляду за інфекційними хворобами, пов’язаними з наданням медичної допомоги та антимікробною резистентністю, споживанням протимікробних лікарських засобів;
  • впровадження електронної системи спостереження в частині збору даних щодо випадків інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, та інфекційних хвороб, спричинених збудниками з антимікробною резистентністю;
  • затвердження і реалізація регіональних програм з профілактики інфекцій та інфекційного контролю, благополуччя тварин, ветеринарно- санітарного та епізоотичного благополуччя, протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю.
  • Очікуваними результатами досягнення стратегічної цілі є:
  • проведення комплексного перегляду і гармонізації з міжнародними стандартами нормативно-правових актів у сфері профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • удосконалення порядку проведення епідеміологічного нагляду та ветеринарно-санітарних заходів за антимікробною резистентністю, спільних для людини і тварин;
  • затвердження порядку здійснення епідеміологічного нагляду за стійкістю до протимікробних препаратів шляхом проведення моніторингу дотримання закладами охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями, які провадять господарську діяльність з медичної практики,
  • вимог щодо профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • формування та укомплектування працівниками відділів з інфекційного контролю центрів контролю та профілактики хвороб;
  • проведення щороку збору та аналізу даних щодо рівня впровадження закладами охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями, які провадять господарську діяльність з медичної практики, заходів з профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • забезпечення функціонування електронної системи спостереження в частині збору даних щодо випадків інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, та інфекційних хвороб, спричинених збудниками з антимікробною резистентністю;
  • забезпечення виконання заходів регіональних програм з профілактики інфекцій та інфекційного контролю, благополуччя тварин, ветеринарно- санітарного та епізоотичного благополуччя, протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • проведення дозорного епідеміологічного нагляду за інфекційними хворобами, пов’язаними з наданням медичної допомоги, у 2025 і 2027 роках;
  • проведення дослідження з оцінки поширення інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, спричинених Clostridium difficile, у деяких закладах охорони здоров’я, що надають стаціонарну медичну допомогу.

Запланований строк досягнення цільових показників — протягом 2024–2030 років.

Завдання, що спрямовані на досягнення стратегічної цілі 2:

  • визначення референс-лабораторії з проведення досліджень стійкості до протимікробних лікарських засобів;
  • впровадження системи управління якістю у бактеріологічних лабораторіях на всіх рівнях з метою підвищення якості досліджень (випробувань);
  • удосконалення законодавства у сфері, що регулює діяльність мікробіологічних лабораторій закладів охорони здоров’я, та проведення епідеміологічного нагляду за збудниками з антимікробною резистентністю.

Очікуваними результатами досягнення стратегічної цілі є:

  • призначення і забезпечення функціонування референс-лабораторії з проведення досліджень стійкості до протимікробних лікарських засобів;
  • акредитація бактеріологічних лабораторій у закладах охорони здоров’я, що надають цілодобову стаціонарну медичну допомогу, на відповідність вимогам ДСТУ EN ISO 15189;
  • проведення комплексного перегляду та гармонізації з міжнародними стандартами нормативно-правових актів, що регулюють діяльність мікробіологічних лабораторій закладів охорони здоров’я;
  • удосконалення порядку проведення епідеміологічного нагляду за збудниками з антимікробною резистентністю.

Запланований строк досягнення цільових показників — протягом 2024–2030 років.

Завдання, що спрямовані на досягнення стратегічної цілі 3:

  • удосконалення законодавства у сфері, що регулює закупівлю і призначення протимікробних лікарських засобів закладами охорони здоров’я;
  • підвищення ефективності системи закупівлі протимікробних лікарських засобів закладами охорони здоров’я, які надають стаціонарну медичну допомогу;
  • впровадження електронної системи охорони здоров’я в частині збору даних щодо відпуску протимікробних лікарських засобів ліцензіатами, що провадять господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, а також щодо використання протимікробних лікарських засобів у закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики;
  • удосконалення моніторингу та оцінки дотримання закладами охорони здоров’я і фізичними особами — підприємцями, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, правил використання протимікробних лікарських заходів.

Очікуваними результатами досягнення стратегічної цілі є:

  • проведення комплексного перегляду та гармонізації з міжнародними стандартами нормативно-правових актів, що регулюють закупівлю і призначення протимікробних лікарських засобів закладами охорони здоров’я;
  • удосконалення положення про фармакотерапевтичну комісію закладу охорони здоров’я шляхом включення до її складу клінічного фармацевта відділу з інфекційного контролю;
  • удосконалення моніторингу дотримання закладами охорони здоров’я і фізичними особами — підприємцями, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, правил використання протимікробних лікарських заходів;
  • забезпечення функціонування електронної системи охорони здоров’я в частині збору даних щодо відпуску протимікробних лікарських засобів ліцензіатами, що провадять господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, а також щодо використання протимікробних лікарських засобів у закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики;
  • проведення щороку збору та аналізу даних щодо дотримання закладами охорони здоров’я правил використання протимікробних лікарських засобів.

Запланований строк досягнення цільових показників — протягом 2024–2030 років.

Завдання, що спрямовані на досягнення стратегічної цілі 4:

  • удосконалення законодавства у сфері, що регулює благополуччя тварин, ветеринарно-санітарне та епізоотичне благополуччя, протидію поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • визначення референс-лабораторії з проведення досліджень стійкості до протимікробних ветеринарних лікарських засобів;
  • впровадження інформаційної системи, що забезпечує спостереження за виробництвом, обігом, експортом, імпортом і споживанням протимікробних ветеринарних лікарських засобів;
  • протидія поширенню збудників з антимікробною резистентністю на всіх рівнях шляхом проведення моніторингу залишків діючих речовин ветеринарних препаратів у харчових продуктах тваринного походження, зокрема протимікробних речовин;
  • проведення аналізу спроможності України до переходу на видачу виключно електронних ветеринарних рецептів на протимікробні ветеринарні лікарські засоби.

Очікуваними результатами досягнення стратегічної цілі є:

  • проведення комплексного перегляду та гармонізації з міжнародними стандартами нормативно-правових актів, що регулюють благополуччя тварин, ветеринарно-санітарне та епізоотичне благополуччя, протидію поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • призначення і забезпечення функціонування референс-лабораторії з проведення досліджень стійкості до протимікробних ветеринарних лікарських засобів;
  • функціонування єдиної мережі інформаційної системи для збору і аналізу даних щодо виробництва, обігу, експорту, імпорту і споживання протимікробних ветеринарних лікарських засобів;
  • забезпечення проведення моніторингу залишків діючих речовин ветеринарних препаратів у харчових продуктах тваринного походження, зокрема протимікробних речовин;
  • отримання звіту щодо проведення аналізу спроможності України до переходу на видачу виключно електронних ветеринарних рецептів на протимікробні ветеринарні лікарські засоби.

Запланований строк досягнення цільових показників — протягом 2024–2030 років.

Завдання, що спрямовані на досягнення стратегічної цілі 5:

  • удосконалення практики планування та проведення комунікаційної роботи з питань профілактики інфекцій та протидії поширенню збудників з протимікробною резистентністю шляхом застосування різноманітних традиційних і нових засобів поширення інформації про профілактику інфекцій, благополуччя тварин та протидію поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • забезпечення співпраці і взаємодії центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з громадськими та професійними об’єднаннями і спілками, зокрема тими, діяльність яких спрямована на популяризацію заходів з профілактики інфекцій, благополуччя тварин та профілактику поширення збудників з антимікробною резистентністю;
  • проведення інформаційних кампаній для підвищення обізнаності населення та медичних працівників з питань протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю.

Очікуваними результатами досягнення стратегічної цілі є:

  • удосконалення практики планування та проведення комунікаційної роботи з питань профілактики інфекцій та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • проведення щороку не менше двох інформаційних кампаній для підвищення обізнаності населення та медичних працівників з питань протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю.

Запланований строк досягнення цільових показників — протягом 2024–2030 років.

Завдання, що спрямовані на досягнення стратегічної цілі 6:

  • удосконалення законодавства з метою посилення кадрового потенціалу системи профілактики інфекцій та інфекційного контролю та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю у закладах охорони здоров’я;
  • розроблення та/або вдосконалення освітніх програм (освітніх компонентів) з питань профілактики інфекцій та інфекційного контролю, благополуччя тварин, ветеринарно-санітарного та епізоотичного благополуччя, протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю в закладах освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти у сфері охорони здоров’я та ветеринарної медицини;
  • забезпечення громадян та органів охорони здоров’я науково обґрунтованими, сучасними, достовірними результатами наукових досліджень про значущість і користь профілактики інфекцій, благополуччя тварин та протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • підвищення рівня забезпечення закладів охорони здоров’я кваліфікованими медичними працівниками у сфері профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • підвищення рівня забезпечення ліцензованих закладів ветеринарної медицини ветеринарними лікарями.

Очікуваними результатами досягнення стратегічної цілі є:

  • проведення комплексного перегляду та гармонізація з міжнародними стандартами нормативно-правових актів з метою посилення кадрового потенціалу системи профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю у закладах охорони здоров’я;
  • розроблення та/або удосконалення освітніх програм (освітніх компонентів) з питань профілактики інфекцій та інфекційного контролю, благополуччя тварин, ветеринарно-санітарного та епізоотичного благополуччя, протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю в закладах освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти у сфері охорони здоров’я та ветеринарної медицини;
  • забезпечення проведення навчання, тренінгів, семінарів з питань ветеринарно-санітарного та епізоотичного благополуччя, протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • проведення наукових досліджень з епідеміологічного нагляду та ветеринарно-санітарних заходів щодо інфекційних хвороб людей і тварин, зокрема викликаних збудниками, стійкими до протимікробних препаратів;
  • затвердження щороку перспективного плану підготовки медичних працівників/фармацевтичних працівників, спеціалістів/фахівців з питань профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • затвердження щороку перспективного плану підготовки ветеринарних лікарів, зокрема з питань ветеринарно-санітарного та епізоотичного благополуччя, протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • направлення закладам вищої та післядипломної освіти, іншим суб’єктам освітньої діяльності у сфері охорони здоров’я, що здійснюють підготовку за спеціальностями галузі знань 22 «Охорона здоров’я», методичних рекомендацій щодо удосконалення програм підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації медичних працівників/ фармацевтичних працівників, спеціалістів/фахівців з питань профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю;
  • оновлення змісту стандартів вищої освіти за спеціальностями галузі знань 22 «Охорона здоров’я» згідно з вимогами до компетентності фахівців у сфері профілактики інфекцій та інфекційного контролю і протидії поширенню збудників з антимікробною резистентністю.

Запланований строк досягнення цільових показників — протягом 2024–2030 років.

Порядок проведення моніторингу, оцінки результатів реалізації Стратегії та звітування

Реалізація Стратегії передбачається протягом 2024–2030 років та забезпечується в межах компетенції заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади, державними установами, державними і комунальними підприємствами, органами місцевого самоврядування та громадськості у три етапи: перший етап — 2024–2026 роки, другий етап — 2026–2029 роки, третій етап — 2030 рік.

МОЗ є відповідальним за впровадження Стратегії, проведення моніторингу та оцінки стану її реалізації.

Міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні установи, державні та комунальні підприємства подають щороку до 1 березня МОЗ інформацію про стан виконання відповідного операційного плану заходів з реалізації Стратегії.

МОЗ аналізує і узагальнює подану міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, державними установами, державними та комунальними підприємствами інформацію про виконання операційного плану заходів з реалізації Стратегії, на основі поданої інформації готує звіт про хід реалізації Стратегії і щороку до 1 квітня починаючи з 2025 року подає його Кабінетові Міністрів України та оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті.

Оцінка результативності виконання операційного плану заходів з реалізації Стратегії проводиться за визначеними в ній показниками досягнення стратегічних цілей.

Результати моніторингу враховуються під час розроблення заходів із реалізації визначених Стратегією шляхів досягнення стратегічних цілей.

Узагальнена оцінка результативності Стратегії проводиться протягом шести місяців після завершення строку її дії та подається на розгляд Кабінету Міністрів України.

ОПЕРАЦІЙНИЙ ПЛАН ЗАХОДІВ
з реалізації у 2024—2026 роках Державної стратегії боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів на період до 2030 року

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті