
Які існують види дистриб’юторів?
Розрізняють дві основні бізнес-моделі, які класифікують фармацевтичних дистриб’юторів. Дистриб’ютори повного асортименту (full-line) або повного спектру послуг (full-service healthcare) пропонують повний асортимент товарів, необхідних аптекам / пацієнтам у їхній країні. Вони мають необхідну інфраструктуру для зберігання лікарських засобів у потрібних умовах та здійснюють їх доставку у будь-яку точку країни, здатні обслуговувати широкий спектр клієнтів, від великих лікарень / аптечних мереж до малих. Дистриб’ютори повного циклу відомі своєю здатністю швидко виконувати замовлення, забезпечуючи своєчасну доставку (таблиця). Інший тип — дистриб’ютор, який пропонує обмежений асортимент (short-line). Це можуть бути компанії, які здійснюють поставку спеціалізованих товарів, біологічних препаратів, препаратів для лікування рідкісних захворювань, що потребують особливого поводження та умов зберігання. Національні оптовики, як правило, забезпечують повний асортимент препаратів, а регіональні — або повний, або обмежений. Деякі лікарні та аптечні мережі можуть закуповувати товари безпосередньо у виробника, але більшість ліків, які розповсюджуються в ЄС, доставляються дистриб’юторами.
Показник | Дистриб’ютори повного асортименту (full-service/full-line) | Дистриб’ютори обмеженого асортименту (short-line) | Прямий продаж від виробника |
Середня частота доставок, години | 2,5 | 20,5 | 57,9 |
Середня кількість доставок на тиждень | 15,9 | 4,3 | 3,7 |
Джерело: GIRP, 2019, усереднені дані з Данії, Іспанії, Франції, Італії, Нідерландів та Великої Британії.
Консолідація
Згідно з даними Центру глобального розвитку (Center for Global Development), фармацевтична дистрибуція є висококонсолідованою галуззю у більшості країн, що є членами Організації економічного співробітництва та розвитку (Organisation for Economic Cooperation and Development — OECD).
Як свідчать дані аналітичної компанії IQVIA, східноєвропейський оптовий ринок досить консолідований. У ряді держав (до яких належать Польща, Румунія, Литва, Латвія та ін.) топ-5 найбільших дистриб’юторів акумулюють понад 75% ринку.
Переваги консолідованого ринку фармацевтичної дистрибуції можуть бути зумовлені низкою факторів. Так, у цій діяльності досить значними є частка постійних витрат і вартість продукту відносно його ваги / об’єму. Забезпечення розгалуженої системи дистрибуції з доставкою товарів у кожний куточок географічно великого ринку потребує суттєвих капіталовкладень у розподільчі склади, інформаційні технології, інвестиції в розвиток, прогнозування, логістику та фінансовий менеджмент. Як наслідок, у фармацевтичній дистрибуції за full-line моделлю відмічається значна економія на масштабах.
На фрагментованих ринках з великою кількістю гравців (що характерно для багатьох країн з низьким та середнім рівнем доходу) дистриб’юторам доводиться відшкодовувати постійні витрати на відносно невеликих обсягах. Дрібні оптовики або не мають можливості інвестувати в склади, ІТ, підвищення кваліфікації тощо, або встановлюють вищі націнки. За відсутності національної мережі дистрибуції може виникати багатоступеневий канал розподілу, в якому товар на шляху до конкретної аптеки може проходити не одного посередника, кожен з яких нараховує свою націнку, збільшуючи різницю між ціною виробника та роздрібною ціною. Таким чином, консолідація в сегменті дистрибуції сприяє підвищенню ефективності логістики.
Навіщо потрібен посередник?
Чому аптекам не закуповувати безпосередньо у виробників? Така модель теж існує, але найчастіше товар закуповується у дистриб’юторів, які раніше придбали цей товар у виробників. Чому так? Дистриб’ютор виконує важливу функцію об’єднання фармацевтичних товарів, а у випадку моделі full-line це досить широкий спектр, що дозволяє підвищити ефективність ланцюга постачання. Без цього додаткові витрати, пов’язані з розповсюдженням, довелося б оплачувати аптекам і, зрештою, пацієнтам. За оцінками GIRP, одна пряма доставка від виробника до аптеки коштує на 3,87 євро дорожче, ніж одна доставка від фармацевтичного дистриб’ютора повного асортименту. Також за рахунок того, що один дистриб’ютор об’єднує товари від багатьох виробників, аптека економить час на замовлення та отримання.
Переваги моделі full-line
Дистриб’ютор повного асортименту виконує ряд важливих функцій, серед яких — зберігання широкого асортименту лікарських засобів, негайна доставка за потреби (за оцінками GIRP, середній час доставки в межах 6 найбільших країн ЄС становить близько 2,5 год, див. таблицю), об’єднання різних товарів в одну поставку. Щоб гарантувати короткострокову доступність лікарських засобів, фармацевтичні дистриб’ютори оптимізують управління складами і пропонують системи доставки «останньої милі». Відсутність таких гравців на ринку може призвести до збільшення кількості транзакцій між усіма залученими учасниками ланцюга поставок, а також збільшення додаткових витрат для аптек.
Дистриб’ютор повного асортименту є власником своїх запасів і має дотримуватися стандартів Належної практики дистрибуції (Good Distribution Practice — GDP) та інших регуляторних стандартів, включаючи Директиву про фальсифіковані лікарські засоби (Falsified Medicines Directive) та Делеговане положення про елементи безпеки (Delegated Regulation on Safety Features).
Однією з основних цінностей є забезпечення клієнтів достатніми запасами. Оскільки зазвичай попит на певні лікарські засоби коливається залежно від сезону, фармацевтичні дистриб’ютори повного асортименту керують складними потоками лікарських засобів. Також відповідно до моделі full-line, дистриб’ютори не роблять різниці між товарами, які користуються високим попитом, і тими, що реалізуються рідко. Маючи повний асортимент лікарських засобів на складі, full-line-дистриб’ютор може, зокрема, пом’якшити наслідки несподіваного зростання попиту, у тому числі у разі надзвичайної ситуації (наприклад пандемії).
Регулювання оптових націнок
Більшість країн ЄС регулюють оптові націнки для лікарських засобів, які підлягають відшкодуванню. За даними GIRP, середня оптова націнка в ЄС (для усього роздрібного ринку лікарських засобів) коливається від 3% у Швеції до 13% у Люксембурзі.
Зобов’язання дистриб’юторів
Залежно від зобов’язань щодо надання публічних послуг у відповідних державах — членах ЄС, оптовий дистриб’ютор може бути зобов’язаний постачати всі (у разі дистриб’юторів повного циклу) або певний перелік заздалегідь визначених лікарських засобів через регулярні проміжки часу (наприклад щодня) для певної географічної території. Наприклад, у Франції, Німеччині, Італії та Іспанії існують національні зобов’язання щодо надання державних послуг (Public Service Obligations). Мета цих зобов’язань полягає в тому, щоб гарантувати, що за допомогою постійно доступного адекватного асортименту лікарських засобів задовольняються вимоги конкретної географічної зони і що визначені ліки можуть бути доставлені негайно.
Але при цьому дистриб’ютор не несе відповідальності, якщо власники реєстраційних посвідчень не забезпечили постачання достатніх запасів лікарських засобів для задоволення потреб аптек.
Еволюція ролі дистриб’ютора
Згідно зі звітом «The Pharmaceutical Distribution Chain in the European Union: Structure and Impact on Pharmaceutical Prices», елементи диверсифікації (розширення послуг) з боку дистриб’юторів виникли як відповідь на певний тиск на маржу (Kanavos P. et al, 2011). Виникаючі ринкові тенденції впливають і змінюють традиційну роль дистриб’юторів як посередників у сфері охорони здоров’я. Деякі дистриб’ютори виходять за межі своїх основних пропозицій, щоб надавати послуги з доданою вартістю (незалежна підтримка аптек, програми пошуку генериків, послуги хабу та інноваційні партнерства).
Еволюція ролі дистриб’юторів має важливе значення для того, щоб виконувати критично важливі функції в екосистемі охорони здоров’я: численні тенденції, що з’являються, серед яких консолідація та інтеграція галузі, персоналізована медицина, технологічний прогрес та контроль з боку громадськості, ймовірно, впливатимуть на існуючий бізнес дистриб’юторів та пропонуватимуть нові можливості для зростання.
за матеріалами http://www.cgdev.org, http://www.health.ec.europa.eu, http://www.business.com, http://www.girp.eu
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим