Так, EBA вважає неприйнятним впровадження таких значних для галузі змін між парламентськими читаннями до законопроєкту № 11493, суть якого не співпадає з контекстом запропонованих змін. Експерти EBA закликають до широкого обговорення пропонованих змін, наприклад, проводячи круглі столи за участі усіх зацікавлених сторін, та створення робочої групи при Міністерстві охорони здоров’я (МОЗ) України із залученням Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Державної регуляторної служби України та міжнародних експертів. Також експерти EBA наголошують на важливості надання достатнього часу для опрацювання пропонованих змін та надання своїх коментарів, оскільки Комітет з охорони здоров’я (Комітет) EBA підходить до формування позицій виважено, детально аналізуючи законодавство та європейський досвід, що не є можливим за короткий період часу. Зважаючи на складність структури фармацевтичного ринку та різноманіття механізмів доступу, регулювання питання ціноутворення потребує дуже сегментованого адресного та економічно аргументованого підходу, аби доступ пацієнтів до ліків залишався сталим.
Проаналізувавши запропоновані зміни експерти Комітету не вбачають, що саме запропоновані механізми здатні сприяти позитивним змінам в обох питаннях, зазначених вище. Розробниками законодавчих змін не надані ґрунтовні розрахунки й економічний аналіз рівня та динаміки цін, впливу пропонованих змін на всіх учасників економічних відносин — виробників, оптових і роздрібних продавців, пацієнтів. Також авторами змін не зазначено, як можна виключити ризики виникнення дефіциту лікарських засобів, які є суттєвими, на думку експертів Комітету.
Окрім того, експертам Комітету не відома інформація, яка б підтверджувала наявність такого підходу в жодній з країн Європейського Союзу (далі — ЄС), тож введення подібних змін може значною мірою ускладнити євроінтеграційні процеси у фармацевтичній галузі, заплановані на 2025 р.
Європейська Бізнес Асоціація вважає, що врегулювання питання маркетингових відносин між суб’єктами господарювання з роздрібної торгівлі та виробниками є вважливим та актуальним, проте до моменту запровадження чітких та прозорих механізмів розрахунку відсотка від діяльності, пов’язаної із виробництвом та реалізацією лікарських засобів за попередній звітний період, така норма, на думку експертів EBА, несе ризики для всіх суб’єктів господарювання. Також, на думку бізнес-спільноти, заборона будь-яких зворотних форм коригування ціни не є доцільною на цьому етапі, оскільки норма позбавляє можливості ефективного управління ціноутворенням у випадках, наприклад, пошкодження упаковки, закінчення терміну придатності або сезонних знижок, що є дієвими механізмами для зниження вартості ліків для пацієнтів.
На думку експертів Комітету, реальне зменшення катастрофічних витрат на препарати українських домогосподарств можливе лише завдяки вагомому розширенню та осучасненню програми реімбурсації «Доступні ліки», яка, окрім іншого, уже містить механізми регулювання цін на лікарські засоби. «Зауважимо, що в Україні реімбурсується мінімум у 30 разів менше препаратів, ніж у країнах ЄС. Тож розширення цієї програми не лише підвищить доступ населення до ліків, а й дозволить охопити державним регулюванням цін більше лікарських засобів», — додають в Асоціації.
У зв’язку з цим Асоціація просить врахувати її позицію та уникнути швидких рішень, які можуть призвести до дефіциту ліків і зниження доступу українців до ліків, та продовжити діалог з бізнесом щодо цих питань у плановому порядку в межах окремої законодавчої ініціативи.
Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Читайте також:
«Асоціація виробників інноваційних ліків (APRaD) готує свої пропозиції до законопроєкту № 11493».
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим