Про ШІ
Перші згадки про «розумні машини» трапляються ще в давньогрецьких міфах, де згадуються механізовані люди-роботи, такі як Талос (Konstantinos C. et al., 2023). Проте про реальне наукове відкриття ШІ — прототипу сучасного цифрового інструменту, почали говорити лише в середині ХХ ст. (Hassani H. et al., 2023). Зокрема, у галузі охорони здоров’я ШІ вперше з’явився в 1970-х роках з програмою MYCIN, яка могла визначати методи лікування інфекцій крові (Roosan D. et al., 2024). Відтоді цей революційний інструмент експоненціально поширився завдяки вдосконаленню технологій. А поява сучасних інструментів ШІ (від віртуальних помічників і рекомендаційних алгоритмів до складних генеративних систем) змінила численні аспекти сучасного повсякденного життя, надавши безпрецедентний доступ до інформації (Gerlich M.A.I., 2025). Такий революційний прорив сприяв низці технологічних досягнень практично в усіх сферах: від інженерії та архітектури до галузі охорони здоров’я тощо. Зокрема, програми ШІ були розроблені та вже застосовані до таких практик, як діагностичні процеси, розробка протоколів лікування, препаратів, персоналізована медицина, а також моніторинг та догляд пацієнтів тощо (Raza M.A. et al., 2022). І навіть з’явилися спеціалізовані цифрові платформи, «заточені» під медико-фармацевтичні (наприклад Reverse Engineering and Forward Simulation (REFS), AtomNet, Pharm AI, Generative Adversarial Networks (GAN), Mckesson, PrimeRx, WinRx та ін.) (Raza M.A. et al., 2022).
Сьогодні ШІ готовий максимально революціонізувати фармацевтичну практику, сприяючи таким можливостям, як спілкування в режимі реального часу між фармацевтами та лікарями, надання оновленої інформації про ліки, їх дозування, потенційну взаємодію, виявлення помилок у лікуванні, прогноз побічних реакцій тощо. ШІ може допомогти фармацевтам надавати медичну допомогу, посилюючи контроль ліків, оптимізуючи робочий процес і покращуючи терапевтичні результати.
- ШІ спрощує робочий процес аптеки, знижує адміністративне навантаження та може перемістити фокус фармацевтів з відпуску ліків на надання ширшого спектру послуг з догляду пацієнтів. Зі свого боку, підвищення операційної ефективності першостільника може суттєво сприяти підвищенню прибутковості.
- Впровадження автоматизованих систем, оснащених технологією ШІ, яка може точно пакувати та маркувати препарати, може безпосередньо зумовлювати підвищення ефективності системи розподілу ліків, одночасно опосередковано підвищуючи якість обслуговування, знижуючи робоче навантаження та пов’язаний з роботою стрес, а також зменшуючи кількість фармацевтичних помилок та, відповідно, підвищуючи безпеку пацієнтів.
- Системи на основі ШІ можуть контролювати дотримання пацієнтом режиму прийому ліків та через нагадування сприяти дотриманню режиму терапії. Зокрема, корисною є інтеграція ШІ з іншими медичними технологіями, такими як смарт-годинники та фітнес-трекери, що зараз широко використовуються для моніторингу життєво важливих показників хворих. Дані, зібрані з цих пристроїв, та проаналізовані з допомогою ШІ потенційно можуть бути використані для коригування дози препаратів фармацевтом у режимі реального часу.
- ШІ може значно поліпшувати контроль ланцюга поставок, використовуючи алгоритми для аналізу великої кількості даних та допомагаючи передбачити попит на різні ліки й оптимізувати їх запаси, визначаючи тенденції спалахів захворювань та інші проблеми громадського здоров’я.
- Алгоритми ШІ трансформують процес відкриття препаратів, аналізуючи значний обсяг даних і точніше визначаючи потенційні ліки-кандидати. Завдяки прискоренню розробки препаратів можуть розроблятися нові методи лікування різноманітних захворювань.
У звітах виявлено, що майже 62% медичних організацій планують найближчим часом інвестувати в ШІ, а 72% компаній вважають, що ШІ матиме вирішальне значення для ведення бізнесу в майбутньому (Mounir M. et al., 2020; Raza M.A. et al., 2022; ElLithy M.H. et al., 2023; Jarab A.S. еt al., 2023; Roosan D. et al., 2024; Kevin L.Z., 2024; Hasan H.E. et al., 2024).
Найвірогідніше, що майбутнє фармації теж залежатиме саме від того, як активно галузь залучатиме ШІ у відповідь на мінливі запити сучасного світу. Тому попри те, що дослідження потенціалу, як і удосконалення моделей ШІ, ще тривають, зважаючи на вже підтверджені позитивні результати його використання, можна вважати його «необхідним злом» навіть для тих, хто вважає його «ворогом». І Фарма не має залишатися осторонь, а розглядати та впроваджувати ці нові технологічні можливості.
Проте є АЛЕ!
Ложка дьогтю в бочці меду
Попри прогнози того, що ШІ відіграватиме провідну роль у формуванні майбутнього фармації, обіцяючи підвищити задоволеність роботою серед фармацевтів і сприяючи більш прибутковій та ефективній фармацевтичній практиці, важливо визнати виклики, які можуть постати під час його використання (Kevin L.Z., 2024).
- Залежність від цифрових технологій та наслідки
Сучасний світ важко уявити без низки цифрових пристроїв. Тим більше сьогодні, коли вони завдяки інтеграції ШІ стали майже невід’ємною частиною життя сучасних людей, спрощуючи комунікацію, навчання, роботу та дозвілля. Проте разом із цими перевагами зростає проблема цифрової залежності, яка може мати серйозні наслідки для психічного та фізичного здоров’я людини (Hysing M. et al., 2015). У 2020 р. Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) офіційно визнала залежність від цифрових технологій світовою проблемою, що через надмірну активність в інтернеті призводить до нездатності людей контролювати час, енергетичний потенціал та увагу вдень та викликає порушення режиму сну, спричиняє емоційний стрес, депресію та розлади пам’яті. У деяких випадках це навіть може призвести до самогубства (Dresp-Langley B. et al., 2022).
Зростає занепокоєння й щодо потенційного когнітивного та соціального впливу ШІ на користувачів, особливо щодо навичок критичного мислення, яке визначається як здатність аналізувати, оцінювати та синтезувати інформацію для ухвалення обґрунтованих рішень. Результати дослідження виявили значну негативну кореляцію між частим використанням ШІ та здатністю до критичного мислення, опосередковану підвищенням когнітивного навантаження.
- Так, один із найпомітніших впливів ШІ на когнітивні функції пов’язаний із пам’яттю. Такі інструменти ШІ, як віртуальні помічники, пошукові системи та системи рекомендацій, полегшують пошук інформації. Проте люди у такому випадку швидше запам’ятають, де знайти інформацію, а не саму інформацію. А це, зі свого боку, викликає занепокоєння щодо потенційного зниження можливостей збереження пам’яті.
- ШІ також впливає на увагу та концентрацію — важливі аспекти когнітивного функціонування. З одного боку, ШІ може допомогти керувати увагою, відфільтровуючи нерелевантну інформацію та виділяючи важливий вміст. Однак, коли він бере на себе ці завдання, люди можуть стати менш досвідченими в розробці та використанні власних стратегій розв’язання проблем, що призводить до зниження когнітивної гнучкості та креативності.
- Однією з проблем є ризик розвитку когнітивної залежності, коли люди стають надмірно залежними від інструментів ШІ для рутинних і складних завдань. Ця залежність може спричинити зниження когнітивних здібностей, оскільки люди можуть втратити можливість практикувати та розвивати власні когнітивні навички. Загалом існує ризик того, що надмірне використання ШІ може підірвати розвиток людських аналітичних навичок та знизити здатність до критичного аналізу (Gerlich M.A.I., 2025).
Зокрема, й призвести до виникнення помилок у лікуванні.
Небезпека чатує як на фармацевтів, які, покладаючись на рекомендації ШІ, можуть втратити професійні навички критичного мислення, так і пацієнтів, що перестануть довіряти лікарям та фармацевтам і почнуть вірити у не зовсім правильні рекомендації ШІ (Ramadhani C.N., 2023). Неправильний діагноз, ірраціональний підбір ліків, рекомендації несумісних препаратів, нехтування індивідуальними особливостями пацієнта — це лише вершина айсберга можливих проблем, які можуть мати серйозні наслідки для здоров’я пацієнтів та навіть вартувати їм життя. Особливо, коли людина втратила здатність критично мислити. Наприклад, виявлено численні приклади небезпечних і неправильних рекомендацій щодо лікування хворих з онкопатологією, що пропонувала комп’ютерна система ШІ IBM Watson, яка була створена для використання в онкологічній сфері (Ross С., 2018).
- Професійні перешкоди та ризики у фармації
Незважаючи на переваги ШІ, готовність і ставлення фармацевтів до впровадження ШІ у сфері фармації може відрізнятися залежно від їхнього індивідуального досвіду та поглядів. Хтось може сприймати ШІ як цінний інструмент для поліпшення догляду пацієнтів та оптимізації роботи аптек, інші можуть ставитися до нього скептично, вбачаючи в його впровадженні низку перешкод, або й навіть бути стурбованими щодо потенційного впливу ШІ на їхню професію та безпеку роботи.
Зокрема, попри зацікавленість фармацевтів в інструментах ШІ, найпоширенішими перешкодами для впровадження їх у фармацевтичному секторі, як зафіксовано у дослідженнях, є відсутність належного програмного та апаратного забезпечення, потреба в додатковому технічному супроводі з боку людини, експлуатаційна вартість (Jarab A.S. еt al, 2023), брак ресурсів, зокрема інтернету, регуляторні та соціальні обмеження, відсутність навчання, достатньої інформації тощо. Важливим аспектом також є вдосконалення механізмів для регулювання, контролю етичного використання і розв’язання проблем конфіденційності та безпеки (Sendekie A.K. et al., 2024).
Варто зауважити, що фармацевтичні компанії та аптеки працюють з великими обсягами медичних даних, які можуть стати мішенню для хакерів, що, отримавши доступ, можуть змінювати рекомендації щодо терапії, викрасти персональні дані пацієнтів, маніпулювати фармацевтичним ринком (наприклад ШІ після несанкціонованого втручання може використовуватися для просування певних продуктів чи послуг) тощо (Murdoch В., 2021).
Так, у 2020 р. під час підтвердженої кібератаки були викрадені документи та інші матеріали, пов’язані з вакциною проти COVID-19, що завдало значної шкоди як компанії-виробнику, так і дослідженням у цьому напрямку загалом.
Окрім того, можливість витоку даних і несанкціонованого доступу до цієї інформації може поставити під загрозу приватність і конфіденційність, власне, пацієнтів (Roosan D. et al., 2024).
А ще одна проблема — етична! ШІ не має етичних принципів і діє на основі статистики та алгоритмів, що може призвести до ситуацій, коли система ухвалює рішення, які суперечать моральним чи професійним стандартам представників галузі охорони здоров’я, зокрема фармацевтів. І тут виникає питання: якщо ШІ зробить помилку, хто буде відповідати — розробники чи працівник аптеки? До всього зауважимо, що генеративні штучні системи не можуть проявляти емпатію, яка є одним з важливих аспектів підтримки хворих та є частиною належної фармопіки (Ramadhani C.N., 2023; Hasan H.E. et al., 2024).
Не менш важливим стримувальним фактором є те, що впровадження сучасних цифрових технологій в аптеках потенційно може бути пов’язане зі зменшенням кількості робочих місць, зменшенням вагомості ролі фармацевтів та зниженням їхньої заробітної плати. Та й узагалі, чи не стане в майбутньому після удосконалення ШІ професія фармацевта просто непотрібною?
Як навчитися співіснувати зі ШІ?
Хоча легко налякатися руйнівним потенціалом ШІ в заміні традиційних ролей, таких як лікування, важливо визнати, що впровадження технологій є ключовим для майбутнього успіху. При цьому варто відмітити думку науковців, які вважають, що більшості занепокоєнь щодо безпеки майбутніх «надрозумних» систем ШІ можна уникнути, якщо «цілі» цих машин завчасно узгодити з власними цілями людей (Raza M.A. et al., 2022; Gerlich M.A.I., 2025).
Насамперед фармацевти не мають боятися втратити зайнятість через автоматизацію процесів. А менеджмент компаній має розглядати інтеграцію ШІ як інструмент для розширення та доповнення навичок фармацевтів, а не з метою їхньої заміни (Hasan H.E. et al., 2024). Адже ШІ не може існувати окремо, а всі його рішення мають перевірятися фахівцями перед використанням та завжди залишатися підконтрольними людині. Зокрема, фармацевтичні працівники мають критично оцінювати рекомендації, створені за допомогою ШІ, аби переконатися, що вони відповідають інтересам пацієнтів та гарантувати відсутність загрози якості обслуговування пацієнтів від цифрового інструменту (Hasan H.E. et al., 2024).
Крім того, співпраця між медичними працівниками, фахівцями з етики та розробниками ШІ має вирішальне значення для забезпечення того, щоб цифрові «розумні» моделі розроблялися з урахуванням етичних принципів (Hasan H.E. et al., 2024). Медичні працівники можуть надати уявлення про клінічні робочі процеси та потреби пацієнтів, а експерти зі ШІ можуть допомогти розробити й удосконалити алгоритми, визначити сфери, які потрібно вдосконалити, і переконатися, що технологія відповідає потребам як постачальників, так і пацієнтів (Roosan D. et al., 2024).
Важливо також приділити увагу просвітницькій роботі щодо гігієни інтернет-серфінгу та використання цифрових технологій (Zain Z.M. et al., 2022). Однією з практичних рекомендацій є впровадження освітніх програм для медичних працівників і пацієнтів, що можуть демістифікувати цифрові технології, прояснити їхню роль у планах лікування та усунути неправильні уявлення. Крім того, створення зручних інтерфейсів, які пояснюють рекомендації ШІ простою мовою, може дати хворим можливість ухвалювати більш обґрунтовані рішення щодо свого медичного обслуговування (Hasan H.E. et al., 2024).
Дослідження свідчить про необхідність чіткої політики та впровадження низки законодавчих ініціатив, які б регулювали впровадження ШІ. Зокрема, законотворці мають втрутитися у вирішення питання захисту конфіденційності пацієнтів і встановлювати наслідки через її порушення. Окрім того, не варто забувати про інвестиції держави в кібербезпеку, які є важливими для захисту даних і підтримки довіри між постачальниками медичних послуг і пацієнтами (Sendekie A.K. et al., 2024; Hasan H.E. et al., 2024).
Майбутнє фармації — це захоплююче поєднання технологій і фармацевтичних знань, завданням якого є управління комплексним лікуванням пацієнтів. Обов’язок створити атмосферу змін, щоб підготувати наступне покоління лідерів у галузі ШІ, лежить як на академічних колах, так і на промисловості. Крокуючи назустріч технологіям, важливо, щоб підготовка спеціалістів, зокрема для фармацевтичної галузі, розвивалася відповідно, формуючи майбутнє покоління професіоналів, які прагнуть використовувати технології. Так, необхідно встановити лідерство ШІ в галузі фармації, зумовлюючи створення середовища, сприятливого для розвитку галузі та процвітання інноваційних стартапів. Майбутня трансформація фармації залежатиме не лише від здатності адаптуватися до цих технологічних досягнень, а й сміливості формувати та брати цей новий рубіж. Майбутнє сприятиме тим, хто вітає зміни, і тим, хто прагне переосмислити перетин охорони здоров’я та технологій.
Інна Грабова,
за матеріалами www.statnews.com, www.ema.europa.eu, www.coe.int, www.reviews.org, www.pharmacytimes.com
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим