У Держлікслужбі обговорили ризики повної заборони маркетингу та промоції ліків

Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба) підтримала ініціативу представників бізнесу і 20 лютого зібрала професійну спільноту для обговорення останніх змін у регулюванні діяльності фармацевтичного сектору. Під головуванням заступника голови Держлікслужби Геннадія Вовка відбулося обговорення тимчасово встановленої заборони надання маркетингових послуг.

Участь у нараді взяли зацікавлені представники провідних професійних об’єднань та бізнес-спільноти: Американська торговельна палата в Україні, Асоціація виробників інноваційних ліків (APRaD), Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників (AIPM Ukraine), Європейська Бізнес Асоціація (European Business Association), Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММПУ), Всеукраїнська фармацевтична спілка «ФАРМУКРАЇНА», Європейська фармацевтична асоціація, Аптечна професійна асоціація України, Всеукраїнська фармацевтична палата, а також фармацевтичні виробники KRKA, Pfizer, Servier, Фармацевтична фірма «Дарниця» та ін.

Нагадаємо, що 1 березня набирає чинності постанова Кабінету Міністрів України від 14.02.2025 р. № 168, яка серед іншого встановлює нові рівні граничних постачальницько-збутових та роздрібних націнок на ліки, а також вносить зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів).

Відтак з 1 березня 2025 р. юридичним особам та фізичним особам — підприємцям, які провадять господарську діяльність з виробництва препаратів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, їх імпорту (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), до впровадження Урядом окремого реферування оптових цін на всі препарати забороняється:

  • надання маркетингових послуг, послуг із промоції лікарських засобів, інформаційних та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу;
  • використовувати практики чи методи, а також вчиняти дії, які призводять до фактичного зниження закупівельних цін після переходу права власності на товари, включно з використанням механізмів відтермінованих знижок, кредитних нот, бонусів або інших форм зворотного коригування вартості.

З одного боку, бізнес-спільнота погоджується з необхідністю врегулювання маркетингових угод з урахуванням європейських практик, з іншого — вказує на ризики, які можуть виникнути внаслідок повної заборони маркетингу та використання механізмів зворотного коригування цін, а саме:

  • припинення соціальних програм підтримки та програм лояльності для пацієнтів, які реалізуються виробниками спільно з аптеками та оформлені як маркетингові активності, а також, як наслідок, обмеження доступності відповідних лікарських засобів. Загалом, за інформацією, озвученою під час наради, у різні програми підтримки пацієнтів залучено близько 200 тис. українців;
  • підвищення операційної націнки та вартості ліків для кінцевого споживача. Маркетингові угоди стримували націнку на рівні 14–15%, що є найнижчим показником за останні 10 років;
  • позбавлення операторів ринку можливості ефективного управління ціноутворенням (використання форм зворотного коригування ціни) у випадках, наприклад, пошкодження упаковки, закінчення терміну придатності або сезонних знижок, що є дієвими механізмами для зниження вартості ліків для пацієнтів.

За результатами обговорення учасники наради домовилися в найкоротші терміни надати спільні пропозиції до змін у нормативно-правові акти з метою запобігання вказаним ризикам та збереження стабільності роботи операторів ринку.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Олег 24.02.2025 9:57
Максимально дивні висновки від такого поважного органу виконавчої влади.
Василь 25.02.2025 1:13
"...підвищення операційної націнки та вартості ліків для кінцевого споживача. Маркетингові угоди стримували націнку на рівні 14–15%, що є найнижчим показником за останні 10 років;" :-) Таке могла написати тільки людина, яка абсолютно не орієнтується в нюансах роботи роздрібного ринку. Ну і для таких же невігласів економічної арифметики роздрібної аптечної мережі. Хоча, для чиновників та їхнього лєкторату цілком гарно та маніпулятивно побудований меседж :-) саме в оце люди (просте населення/клієнти аптек) і вірять. Бізнес-спільнота знає, як правильно формулюється посил до народних мас. А тепер, просто уважно прочитайте фразу: "Маркетингові угоди стримували націнку на рівні 14–15%..." І задайте собі дуже просте запитання: А яким таким дивним способом, та що значить "стримували"? Все навколишнє середовище потроху піднімається в ціні останні 10 років - а маркетингові угоди магічним чином "стримують націнку" (а по суті - знизили до найменшого показника)... якась просто містика соціалістична :-)) ...я оце все пишу до того, що саме цей пункт можна було й не оприлюднювати. Все решта - нормальні аргументи
Карина 25.02.2025 2:34
Ініциатори революціЇ в усьому праві . Нічого з ринком не станеться, може корупція хоча б трохи зменшиться
Карина 25.02.2025 2:36
Уряд у всьому правий

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті