Шлях до блокбастера: розробка самотужки vs укладення угод

20 Березня 2025 5:00 Поділитися
У фармацевтичній галузі блокбастером називають препарат, річні обсяги продажу якого перевищили 1 млрд дол. США. Лікарські засоби, які досягли цього статусу, здатні забезпечити стабільно високий дохід (принаймні до закінчення дії патентного захисту) та повернення інвестицій. На шляху до цієї мети препарат проходить важливі етапи — від досліджень та розробки (Research and DevelopmentR&D) до лончу і комерційного успіху. Фармацевтичні компанії можуть отримати блокбастер двома основними шляхами: розробити самостійно (власні R&D) або придбати (через злиття та поглинання). Який же шлях обирають частіше?

Придбання перспективних кандидатів на етапі R&D великими фармацевтичними компаніями у менших біотехнологічних компаній є популярною стратегією, якою користується багато гравців. Це дійсно привабливий шлях, однак, як свідчать дані дослідження аналітичної компанії Evaluate, більшість компаній, які отримували схвалення популярних препаратів протягом останнього десятиліття, все ж розробляли їх власними силами. Якщо мало місце укладання угоди в той час, коли актив все ще перебував на доклінічній стадії R&D, він вважається розробленим власними силами компанії-покупця.

Слід зазначити, що ненабагато менше компаній отримали свої блокбастери шляхом укладання угод.

Зміна рук

Є випадки, коли розробку кандидата в препарати починає одна компанія, а завершує і комерціалізує інша. Причому не завжди на початку на кандидат у препарати покладають великі надії. Часто його потенціал починає розкриватися на пізніх етапах розробки або після лончу. Слід зауважити, що один і той самий препарат може мати потенціал до розширення показань до застосування. Є випадки, коли актив купують після лончу, особливо якщо бренду прогнозують досягнення мільярдних обсягів продажу протягом кількох років.

Money talks

Існує три основні стратегії для того, щоб заволодіти поточним або майбутнім блокбастером, який був розроблений іншою компанією, — ліцензування, придбання препарату або всієї компанії.

Найпопулярнішим способом є придбання компанії. За підрахунками Evaluate, протягом останнього десятиліття викуплено 49 компаній, які мали в своєму портфелі блокбастер або перспективні кандидати у препарати, які перебували на стадії клінічних випробувань. З них 28 компаній вдалися до укладання угоди, коли бажаний актив перебував на стадії клінічних випробувань. Це може свідчити про те, що компанії-покупці готові йти на певний ризик. 21 компанія здійснила придбання вже після схвалення.

Виявлення перспективного кандидата в препарати на ранній стадії клінічних випробувань та підписання ліцензійної угоди про комерціалізацію може бути вдалою стратегією. Такі угоди укладаються частіше щодо потенційних блокбастерів на етапі клінічних випробувань, аніж щодо вже схвалених препаратів.

Блокбастери часто стають основою продуктового портфелю та головним джерелом доходу компанії. Однак шлях до цього непростий — ринок висококонкурентний, деякі терапевтичні ніші — заповнені, а вхід на ринок стає дедалі складнішим. Незважаючи на ці виклики, деяким лікарським засобам вдається досягти величезного успіху і стати блокбастером (або навіть мегаблокбастером). Це трапляється не так вже й рідко. За даними Evaluate, майже 39% препаратів, схвалених Управлінням з контролю за харчовими продуктами та лікарськими засобами США (Food and Drug Administration — FDA) у 2014–2023 рр., на піку продажу мають прибуток понад 1 млрд дол. кожен.

Привабливість блокбастера полягає не лише в його здатності приносити мільярдні прибутки, зміцнюючи фінансовий стан компанії, але й у його потенціалі стимулювати додаткові інвестиції в науково-дослідні ініціативи. Успіх може призвести до покращення іміджу компанії, відкриваючи двері до вигідних партнерств та можливостей. Не дивно, що компанії витрачають так багато часу і ресурсів на пошуки такого активу.

Протягом десятиліть блокбастером у широкому розумінні вважався препарат, річні обсяги продажу якого перевищують 1 млрд дол. Але все частіше фармацевтичні виробники ліків спрямовують зусилля на все більші результати, такі як препарати, що здатні генерувати понад 5 млрд дол. річних обсягів продажу.

Тож не дивно, що деякі компанії воліють зосереджуватися на пошуку одного потенційного мегаблокбастера замість того, щоб випускати багато препаратів з меншим потенціалом. У цьому контексті надзвичайно привабливими видаються препарати, які мають потенціал бути ефективними в лікуванні багатьох захворювань і, відповідно, забезпечувати зростання продажу за рахунок розширення показань до застосування. Привабливою терапевтичною сферою для реалізації цієї стратегії є онкологія. Поширеною схемою є виведення на ринок препарату початково для лікування на пізніх стадіях захворювання, а потім розширення показань на більш ранні стадії та інші показання. Втім аналітики припускають, що використання такого підходу може зменшитися через впровадження у США закону про зниження інфляції (Inflation Reduction Act), яким передбачаються переговори щодо цін на деякі дороговартісні препарати в рамках програми Medicare.

Досягти статусу мегаблокбастера з одним схваленим показанням дуже важко, але, як показала практика, — не неможливо за умови, що препарат задовольняє медичні потреби великої популяції пацієнтів.

Скільки часу потрібно, щоб стати блокбастером?

Динаміка обсягів продажу після лончу — показник, за яким уважно стежать, щоб оцінити ймовірність довгострокового комерційного успіху нового препарату. Так, якщо новий на ринку препарат за перший рік продажу досягає 200 млн дол., є підстави прогнозувати, що у пікові роки дохід може перевищити 1 млрд дол. Якщо препарат швидко досягає річних обсягів продажу в 1 млрд дол., це може свідчити про його потенціал стати мегаблокбастером. У рідкісних випадках, якщо препарат вирішує критичну незадоволену медичну потребу, він може згенерувати близько 1 млрд дол. продажу вже у перший рік. Якщо брати до уваги 20 найбільш продаваних препаратів, які були схвалені з 2014 р., у середньому необхідно 3 роки, щоб перетнути позначку в 1 млрд дол. річних обсягів продажу.

Як голка в копиці сіна

Пошук блокбастера ніколи не був простим завданням. Однак ризикованішим, ніж гнатися за блокбастером, може бути, мабуть, тільки відмовитися від цього. Одними з основних характеристик блокбастера є те, що він чинить великий вплив на галузь та компанію. Блокбастери часто б’ють рекорди продажу, іноді навіть перевершуючи очікування. Це не лише про обсяги, а ще й про швидкість динаміки продажу. Популярний бренд часто користується таким високим попитом, що на ринку може виникати дефіцит. Блокбастер також характеризується стійкістю, приносячи стабільно високий дохід. Про блокбастери часто гучно заявляють, вдалий маркетинг відіграє в цьому дуже важливу роль.

Що перетворює продукт з високим потенціалом на блокбастер? Важливим факторами є залученість вищого керівництва, гнучкість та імпровізація, обмін інформацією, співпраця та створення чіткого, стабільного бачення.

Катерина Дмитрик,
за матеріалами www.evaluate.com, www.hbr.org

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті