Експертне середовище продовжує роботу над удосконаленням державного регулювання цін на ліки

17 березня під головуванням заступниці керівника Офісу Президента України Ірини Верещук та за участі міністра охорони здоров’я України Віктора Ляшка продовжилася робота робочої групи з питань удосконалення державного регулювання цін на лікарські засоби. Традиційно до участі в нараді долучилися народні депутати, представники Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба), Антимонопольного комітету України (АМКУ), бізнес-асоціацій та операторів ринку. Розглянуто проєкт порядку надання маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів, інших послуг, пов’язаних із реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та проєкт порядку використання інструментів, що сприяють фактичному зниженню закупівельних цін після переходу права власності на товари.

Маркетингові послуги в аптеках та їх вартість

Попередньо в межах врегулювання маркетингу запропоновано використовувати підхід «дозволено все, що не заборонено», зазначивши у відповідному проєкті порядку перелік заборонених маркетингових послуг. З таким підходом погодилися в Міністерстві охорони здоров’я (МОЗ) України. Водночас за результатами консультацій з контролюючими органами домовлено, що до порядку стосовно маркетингу використовуватимуть наступний підхід: визначать перелік заборонених послуг, але водночас у порядку необхідно вказати, що належить до маркетингових послуг, тобто яка діяльність дозволена, аби контролюючі органи могли в разі необхідності фіксувати їх, а суб’єкти ринку — надавати необхідні підтверджувальні документи про надання / отримання відповідних послуг. Це потрібно для того, щоб у майбутньому не було подвійного трактування відповідних послуг контролюючими органами та можливих зловживань з боку операторів ринку.

Дискутабельним лишається запропонований підхід до визначення обсягу доходу, отриманого аптечними закладами, від надання маркетингових послуг. Проєктом цього порядку пропонується встановити, що «обсяг доходу без урахування податку на додану вартість, отриманого аптеками та/або аптечними мережами від надання маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів, інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу в поточному кварталі, не може перевищувати 15% загального обсягу доходу без урахування податку на додану вартість, отриманого від реалізації лікарських засобів, розрахованого за попередній квартал поточного року».

Окремі учасники виступили з пропозицією, щоб відсоток маркетингу визначався не від обсягів продажу всіх препаратів, а визначався для конкретного лікарського засобу.

Державне регулювання цін на лікарські засоби

На «фінішну пряму» виходить опрацювання проєкту постанови Кабінету Міністрів України (КМУ) «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби», який визначає порядок реферування / декларування оптово-відпускних цін на препарати, а також положення про Національний каталог цін на лікарські засоби. Протягом тижня учасники робочої групи мали можливість надати останні пропозиції до відповідного проєкту.

Домовлено про те, що в межах наступної наради, яка відбудеться 24 березня, проводитиметься фінальне обговорення проєкту цієї постанови, який надалі буде направлено МОЗ на ухвалення Урядом.

Щодо визначення оптово-відпускної ціни

Учасники робочої групи неодноразово звертали увагу на необхідність уточнення поняття оптово-відпускної ціни в розрізі контрактного виробництва лікарських засобів на замовлення власника реєстраційного посвідчення. До кінця тижня МОЗ України збирає такі пропозиції від учасників з метою подальшого обговорення та ухвалення спільного консенсусного рішення для врегулювання цього питання.

Зміни до Ліцензійних умов

Також домовлено під час наступної наради обговорити запропоновані зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — Ліцензійні умови), розроблені з метою приведення їх до положень Закону України 12 лютого 2025 р. № 4239-IX в частині розмежування понять «аптека» та «аптечна мережа». Також за попередньою пропозицією окремих представників аптечного ритейлу підтримано ідею передбачити в Ліцензійних умовах спрощені вимоги до кадрового забезпечення аптечних закладів, розміщених на прифронтових територіях. Відповідні пропозиції вже відображені у проєкті змін до Ліцензійних умов.

Також заплановано проведення окремої наради з представниками немережевих аптечних закладів та дрібних аптечних мереж, оскільки під час нарад з боку окремих учасників неодноразово наголошувалося на нерентабельності роботи таких аптечних закладів в умовах встановленого обмеження роздрібних націнок на всі препарати.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті