Фармацевтичні послуги мають надаватися виключно спеціалістами з відповідною освітою — народний депутат

Народний депутат України, голова підкомітету з питань фармації та фармацевтичної діяльності Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Сергій Кузьміних наголосив на важливості розробки законопроєкту «Про фармацевтичну діяльність». У своєму дописі в соціальній мережі Facebook парламентар зауважив, що через відсутність в Україні єдиного реєстру фармацевтичних працівників контроль за дотриманням ліцензійних умов у сфері обігу лікарських засобів ускладнений, а громадяни не мають гарантій щодо кваліфікації спеціалістів, які відпускають ліки.

«Аптека — це не просто місце продажу, а заклад охорони здоров’я. Тому фармацевтичні послуги мають надаватися виключно спеціалістами з відповідною освітою. Це моя принципова позиція!» — наголосив С. Кузьміних, навівши приклад Німеччини, де для здійснення фармацевтичної діяльності необхідно отримати офіційний дозвіл. «Після успішного визнання кваліфікації та отримання дозволу фармацевти можуть бути внесені до відповідних професійних реєстрів, які ведуться фармацевтичними палатами окремих федеральних земель. Ці реєстри містять інформацію про осіб, які мають право працювати фармацевтами в конкретному регіоні. Наприклад, у Берліні компетентним органом є Берлінська фармацевтична палата», — зазначив парламентар.

На його думку, для запровадження аналогічної системи допуску до професії в Україні потрібна політична воля та відповідні зміни в законодавстві.

Планом законопроєктної роботи Верховної Ради Украї­ни на 2025 рік передбачено розробку законопроєкту «Про організацію аптечної діяльності». «Відповідальність за розробку цього документу рішенням Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування покладено на мене як голову профільного підкомітету з питань фармації та фармацевтичної діяльності», — зазначив С. Кузьміних.

Серед ключових завдань законопроєкту народний депутат виокремив наступні:

  • встановлення єдиних кваліфікаційних вимог для фармацевтів;
  • визначення чітких вимог до персоналу аптек (на кшталт одна каса — один фармацевт);
  • запровадження єдиного реєстру фармацевтичних працівників;
  • підвищення контролю за дотриманням ліцензійних умов;
  • окращення доступу українців до якісних аптечних послуг;
  • запровадження фармацевтичної послуги.

Для оцінки реального стану галузі та напрацювання рішення для її подальшого розвитку С. Кузьміних направив депутатське звернення на ім’я Прем’єр-міністра Украї­ни Дениса Шмигаля з проханням надати детальну інформацію про кількість дипломованих фармацевтів, їх рівень освіти та віковий розподіл. Текст депутатського звернення наводимо нижче.

НАРОДНИЙ ДЕПУТАТ УКРАЇНИ

Прем’єр-міністру України
ШМИГАЛЮ Д.А.

ДЕПУТАТСЬКЕ ЗВЕРНЕННЯ

Шановний Денисе Анатолійовичу!

Висловлюю Вам свою повагу та звертаюся з наступним.

Відповідно до ст. 74 Основ законодавства про охорону здоров’я провадити фармацевтичну діяльність можуть особи, які мають відповідну спеціальну освіту і відповідають єдиним кваліфікаційним вимогам.

Єдині кваліфікаційні вимоги до осіб, які провадять певні види фармацевтичної діяльності, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я. Відповідальність за дотримання зазначених кваліфікаційних вимог несуть серед інших органи, яким надано право видавати ліцензію на провадження відповідних видів господарської діяльності.

Ст. 19 Закону України «Про лікарські засоби» передбачає, що оптова, роздрібна торгівля лікарськими засобами на території України здійснюється суб’єктами господарювання на підставі ліцензії, яка видається в порядку, встановленому законодавством.

Підставою для видачі ліцензії є наявність матеріально-технічної бази, кваліфікованого персоналу, їх відповідність встановленим вимогам та заявленим характеристикам у поданих заявником документах для одержання ліцензії.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 7, абзацу 1 ч. 2 ст. 9 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» Кабінетом Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 929 затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — Ліцензійні умови).

Згідно з п. 178 Ліцензійних умов аптеки та їх структурні підрозділи повинні мати укомплектований штат працівників, які мають відповідну фармацевтичну освіту.

П. 181 Ліцензійних умов визначає, що особи, які безпосередньо здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами, повинні мати документ про вищу освіту не нижче початкового рівня (короткого циклу) вищої освіти за спеціальністю «Фармація, промислова фармація», а відпуск лікарських засобів можуть здійснювати фармацевти, асистенти фармацевтів, що мають відповідну освіту за спеціальністю «Фармація, промислова фармація», з дотриманням вимог законодавства.

Враховуючи зазначене, а також з огляду на те, що аптека — це насамперед заклад охорони здоров’я, основ­ним завданням якого є забезпечення населення препаратами, держава визначає, що аптечні послуги мають надавати виключно фахівці, які мають відповідні навич­ки та знан­ня, що підтверджені документом про освіту.

Водночас на сьогодні однією з ключових проблем у нашій країні, яка потребує нагального розв’язання, є відсутність цілісного відкритого державного реєстру фармацевтичних працівників, який сприяв би здійсненню державою функцій нагляду та контролю, гарантував би надання якісної аптечної послуги громадянам, а також дозволяв би ідентифікувати випадки порушення відповідних ліцензійних вимог.

Зважаючи на це та керуючись ст. 16, 17 та 19 Закону України «Про статус народного депутата Украї­ни», прошу повідомити:

  • кількість осіб працездатного віку, які закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та мають фармацевтичну спеціальність;
  • кількість осіб працездатного віку, які мають документ про вищу освіту не нижче початкового рівня (короткого циклу) вищої освіти за спеціальністю «Фармація, промислова фармація»;
  • кількість осіб працездатного віку, які мають документ про вищу освіту не нижче першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю «Фармація, промислова фармація», з віковим розподілом;
  • кількість фахівців працездатного віку з вищою освітою другого (магістерського) рівня за спеціальністю «Фармація, промислова фармація», які мають сертифікат провізора-спеціаліста, виданий закладом післядипломної освіти, або посвідчення про присвоєння (підтвердження) відповідної кваліфікаційної категорії, з віковим розподілом;
  • кількість осіб працездатного віку, які мають документ про вищу освіту не нижче другого (магістерського) рівня за спеціальністю «Фармація, промислова фармація» та сертифікат провізора-спеціаліста за спеціалізацією «Організація та управління фармацією» або атестовані за цією спеціалізацією з присвоєнням (підтвердженням) відповідної категорії, з віковим розподілом;
  • кількість осіб працездатного віку, що мають документ про вищу освіту не нижче другого (магістерського) рівня за спеціальністю «Фармація, промислова фармація», сертифікат провізора-спеціаліста, виданий закладом післядипломної освіти, або посвідчення про присвоєння (підтвердження) відповідної кваліфікаційної категорії та мають стаж роботи за спеціальністю «Фармація, промислова фармація» не менше 2 років, з віковим розподілом.

Про результати розгляду цього звернення прошу поінформувати мене у строк, встановлений Законом Украї­ни «Про статус народного депутата України».

З повагою народний депутат України
Сергій Кузьміних
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті