У Верховній Раді України 25 березня зареєстровано два проєкти законів щодо розширення доступу пацієнтів до ліків, що підлягають закупівлі ДП «Медичні закупівлі України» (далі — МЗУ) шляхом укладення договорів керованого доступу (ДКД), а саме: № 13134, яким пропонується внести зміни до Податкового кодексу України (ПКУ), та № 13135, яким пропонується внести зміни до законів України від 19.11.1992 р. № 2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров’я» (далі — Закон № 2801) та від 04.04.1996 р. № 123/96-ВР «Про лікарські засоби» (далі — Закон № 123).
Ініціатором подання є група народних депутатів на чолі з Ольгою Стефанишиною, членкинею Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.
Проєктом № 13134 пропонується дозволити використання інструменту ДКД для закупівлі інноваційних ліків за принципом змішаного фінансування. Тобто не лише за кошти державного бюджету, але й за кошти місцевих бюджетів, призначених для реалізації програм та заходів у сфері охорони здоров’я, кошти державних та комунальних медичних закладів, які матимуть відповідну ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.
Також проєктом пропонується, зокрема, поширити правило щодо невключення до оподатковуваного доходу платників єдиного податку І–ІІІ групи вартості безоплатно наданих (переданих) МЗУ на користь суб’єктів господарювання, які матимуть ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, ліків, що закуповуватимуться за ДКД за принципом змішаного фінансування. На сьогодні таке правило застосовується лише якщо ДКД фінансується за рахунок коштів державного бюджету.
Проєкт № 13135
- У Законі № 2801 пропонується передбачити, зокрема:
- можливість МЗУ закуповувати ліки, а також укладати ДКД не лише за бюджетні кошти, але й кошти місцевих бюджетів, передбачених для виконання програм та заходів у сфері охорони здоров’я, кошти суб’єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які матимуть ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики. Ця норма не поширюватиметься на кошти, які передбачені на реалізацію програми медичних гарантій (ПМГ);
- порядок взаємодії між МОЗ України та/або МЗУ та надавачем коштів для фінансування закупівлі за ДКД, у тому числі узгоджений обсяг закупівлі, що визначатимуться на договірних засадах. Розмір та порядок сплати винагороди МЗУ за підготовку та організацію процесу, пов’язаного з укладенням та/або виконанням ДКД, визначатиметься Кабінетом Міністрів України;
- МОЗ України ухвалюватиме рішення щодо доцільності укладення ДКД щодо конкретного препарату з урахуванням відповідності рішень пріоритетним напрямам розвитку сфери охорони здоров’я, висновків за результатами державної оцінки медичних технологій та застосовного законодавства.
Для визначення доцільності укладення ДКД МЗУ визначатиме обсяги потреби потенційних надавачів коштів для фінансування закупівлі за ДКД з урахуванням висновків за результатами державної оцінки медичних технологій (ОМТ), початкову ціну з метою попередніх розрахунків, а також запитуватиме інформацію від потенційних надавачів коштів щодо можливості (розміру) їх фінансування відповідної закупівлі на підставі визначеної початкової ціни.
За результатами проведених переговорів щодо ДКД МЗУ уточнюватиме наміри потенційних надавачів коштів щодо участі у фінансуванні закупівлі за ДКД із урахуванням домовленостей, які будуть попередньо досягнуті із заявником. Будь-які уточнення обсягів предмету закупівлі або зміна інших суттєвих умов закупівлі можуть бути підставою для продовження переговорів щодо ДКД.
- У Законі № 123 пропонується передбачити, зокрема:
- у разі ввезення на територію України незареєстрованого препарату для постачання за результатами закупівлі, проведеної МЗУ для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, передбачити випадки постачання таких препаратів за результатами укладення МЗУ ДКД, незалежно від джерел фінансування закупівлі за таким договором;
- звільнення МЗУ від обов’язку отримання ліцензії на імпорт ліків, які закуповуватимуться за кошти державного бюджету та/або кошти місцевих бюджетів, та/або кошти суб’єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які матимуть ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, або кошти з інших джерел, не заборонених законодавством, за переліками, які будуть затверджені Кабінетом Міністрів України;
- безоплатне постачання МЗУ незареєстрованих ліків, які зможуть ввозитися на територію України за результатами укладення ДКД, незалежно від джерел фінансування закупівлі за таким договором, структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або суб’єктам господарювання, які матимуть відповідну ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, тощо.
У разі ухвалення вказаних законів №№ 13134 і 13135 вони набудуть чинності з дня, наступного за днем їх опублікування.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим