Ірина Верещук звернула увагу, що зниження цін на найпопулярніші лікарські засоби була вимогою Президента України. Однак, за її інформацією, зниження на 30% не відбулося. При цьому відзначається зростання цін на інші препарати. Також громадяни звертають увагу компенетних органів на те, що перелік ліків, на які таке зниження заплановане, не відображає список найбільш затребуваних препаратів. Водночас, аптечні заклади підкреслюють, що за наявності заборони на маркетинг та встановлення граничних роздрібних націнок на всі лікарські засоби вони знаходяться на межі рентабельності та будуть змушені закривати збиткові напрямки.
ЗНИЖЕННЯ ЦІН
Стосовно зниження цін на 30% на визначений перелік ліків Едем Адаманов, заступник міністра охорони здоров’я, нагадав, що 7 лютого 2025 р. 9 вітчизняних виробників лікарських засобів підписали декларацію щодо зниження та стабілізації цін. До цієї декларації також приєдналися 5 аптечних мереж. Згідно з аналітичними даними компанії Proxima Research, ціни знизилися на визначений перелік ліків на 25%.
Євген Кунда, СЕО Proxima Research International, уточнив, що станом на 23 березня на вказаний перелік (101 позиція) лікарських засобів відбулося зниження цін на 27%, а на перелік інших лікарських засобів, на які виробники погодилися знизити ціни (104 позиції), — на 19%.
Водночас в аптеках, які не приєдналися до декларації, все ще є залишки лікарських засобів, які реалізуються за старими цінами. Відповідно, після того, як ці залишки закінчаться, вони будуть закуповувати ліки за зниженими виробником цінами і встановлювати граничні роздрібні націнки, передбачені постановою КМУ від 17 жовтня 2008 р. № 955.
Також він додав, що на сайті Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України опубліковано додатковий перелік ліків із 104 позиціями, ціни на які заплановано знизити протягом березня і з 1 квітня. Всього очікується, що перелік ліків, на які виробники знизять ціну, налічуватиме 276 позицій. Відповідні перемовини з виробниками ще тривають. Загальний середній діапазон знижок, який запропоновано, — від 5 до 52%.
Стосовно додаткових заходів щодо забезпечення ефективного, системного діалогу з учасниками фармацевтичного ринку із зниження та стабілізації цін Е. Адаманов зазначив, що наказом МОЗ від 21.01.2025 р. № 124 утворена робоча група з питань удосконалення державного регулювання цін на лікарські засоби, до складу якої входять представники як бізнесу, так і держави. Засідання робочої групи відбуваються на регулярній основі.
ЗМІНИ ДО ЗАКОНІВ
Рішенням РНБО було передбачено в 2-тижневий строк винесення на розгляд Парламенту проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України від 28 липня 2022 р. № 2469-IX «Про лікарські засоби» стосовно його введення в дію з 1 січня 2027 р.
Е. Адаманов зауважив, що відповідне положення міститься в Законі України від 12.02.2025 р. № 4239-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, та врегулювання окремих питань, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів».
Михайло Радуцький, голова Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, поінформував стосовно законопроєкту щодо імплементації в національне законодавство положення «Правила Болар», який згідно з рішенням РНБО в місячний строк має бути поданий на розгляд Парламенту. Так, він повідомив, що відповідний законопроєкт вже зареєстровано в Парламенті за № 13087. Його підписали більше 40 народних депутатів з різних фракцій. На наступному засіданні Верховної Ради України планується прийняти його в першому читанні.
Окрім цього, в Парламенті зареєстровано законопроєкт за № 9383, яким пропонується скасувати Закон України від 1 квітня 2022 р. № 2174-IX «Про захист інтересів осіб у сфері інтелектуальної власності під час дії воєнного стану, введеного у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України». Законом № 2174 продовжено термін чинності всіх майнових прав інтелектуальної власності до дня, коли буде скасований воєнний стан. Скасування цієї норми є одним із механізмів зниження цін на ліки, оскільки дозволить національним виробникам почати випускати генеричні препарати оригінальних лікарських засобів, патентний захист яких вже закінчився.
Наразі законопроєкт знаходиться на розгляді в Комітеті Верховної Ради України з питань економічного розвитку, який визначено головним комітетом з розгляду цього проєкту.
ДОГОВОРИ КЕРОВАНОГО ДОСТУПУ
М. Радуцький додав, що в Парламенті за № 13135 зареєстровано проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу». Ним пропонується застосовувати змішане фінансування і надати можливість укладати договори керованого доступу не лише за бюджетні кошти, але й кошти місцевих бюджетів, передбачених для виконання програм та заходів у сфері охорони здоров’я.
Учасники висловили підтримку в прийнятті цього законопроєкту, адже коштів з державного бюджету не вистачає для того, щоб охопити усіх пацієнтів, які потребують інноваційного лікування.
НАЦІНКИ ТА ПЕРЕВІРКИ
Е. Адаманов повідомив, що на виконання рішення РНБО ухвалено постанову КМУ від 14.02.2025 р. № 168 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо стабілізації цін на лікарські засоби». Цією постановою внесено зміни до постанов КМУ від 17.10.2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби та медичні вироби» та від 13 березня 2022 р. № 303 щодо відновлення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання на предмет дотримання ними вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на лікарські засоби та медичні вироби.
Також внесено зміни до Ліцензійних умов щодо заборони надання маркетингових послуг, послуг із промоції лікарських засобів, інформаційних та інших послуг, пов’язаних із реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, до запровадження Урядом окремого реферування оптових цін на всі лікарські засоби.
Відповідний Порядок реферування оптових цін наразі знаходиться на погодженні з центральними органами виконавчої влади, після чого буде направлено на розгляд Уряду.
Під час обговорення учасники звернули увагу, що завдяки маркетинговим платежам аптеки робили роздрібну націнку нижчою за граничну, але оскільки з 1 березня маркетингові платежі заборонені, то аптеки змушені підняти ці націнки до граничних значень. Через це на лікарські засоби, які не увійшли до переліку ліків, на які виробники погодилися знизити ціни, вони підвищилися.
Стосовно відновлення перевірок на предмет дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на лікарські засоби та медичні вироби доповідав Андрій Крейтор, заступник голови Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба). Він повідомив, що з 1 березня 2025 р. проведено 17 300 спостережень за ціновими коливаннями. Станом на 27.03.2025 р. отримано 1130 звернень громадян із скаргами щодо цін на лікарські засоби. Погоджено 710 позапланових перевірок, з яких вже розпочато 131. За результатом перевірок, які вже завершено, накладено штрафні санкції на суму 145 тис. грн.
Стосовно пропозиції І. Верещук щодо посилення перевірок А. Крейтор зауважив, що наразі Держпродспоживслужба може виходити на перевірки лише в разі скарг громадян, але за отримання доручення від прем’єр-міністра ці перевірки можуть відбуватися масово. Тому І. Верещук попросила МОЗ посприяти в ухваленні такого доручення.
ПРОГРАМА РЕІМБУРСАЦІЇ
Рішенням РНБО передбачено необхідність розширення переліку лікарських засобів, зокрема щодо лікування хронічних захворювань, вартість яких відшкодовується Національною службою здоров’я України за договорами про реімбурсацію.
Е. Адаманов зазначив, що на виконання цього положення МОЗ підготувало проєкт постанови щодо розширення цього переліку лікарськими засобами для лікування серцево-судинних та цереброваскулярних, онкологічних захворювань, зокрема, пацієнтів з гормонозалежним раком молочної залози, лікування вагітних. У разі збільшення фінансування програми реімбурсації МОЗ готове і надалі розширювати цей перелік новими лікарськими засобами.
СТВОРЕННЯ АПТЕК
Рішення РНБО зобов’язувало також Уряд спільно з обласними, Київською міською державними адміністраціями у 2-тижневий строк опрацювати питання щодо створення аптек як структурних підрозділів державних та/або комунальних закладів охорони здоров’я із запровадженням мінімальних надбавок (націнок) на лікарські засоби, що реалізуються.
Стосовно цього Е. Адаманов зауважив, що одним із дієвих механізмів покращення доступу до ліків є їх відпуск через фельдшерсько-акушерські пункти (ФАП) чи амбулаторії в сільській місцевості. Вони можуть укласти договір із ліцензіатом з роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Після цього медичні працівники цих закладів отримуватимуть замовлення від пацієнтів на лікарські засоби і направлятимуть запити відповідному ліцензіату для їх отримання. Станом на сьогодні є 1325 таких точок відпуску.
Відбулися й зустрічі з керівниками обласних військових адміністрацій, Державною податковою службою України, Державною аудиторською службою, які показали наявність кількох обмежень щодо створення вищезгаданих аптек. Зокрема, якщо аптеки будуть створені як структурні підрозділи медичних закладів, то вони будуть зобов’язані купувати ліки через електронну систему публічних закупівель Prozorro, що не дозволить їм бути такими ж гнучкими в закупівлях ліків, як звичайні аптеки.
Тому шлях з ФАП видається МОЗ найбільш оптимальним.
МОНІТОРИНГ ПРОГРАМИ МЕДИЧНИХ ГАРАНТІЙ
Рішення РНБО зобов’язує МОЗ спільно з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) забезпечити щомісячне звітування проведення моніторингу стану виконання договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій у частині забезпечення наявності та застосування надавачами медичних послуг необхідного переліку лікарських засобів під час надання відповідних медичних послуг.
Е. Адаманов повідомив, що з метою виконання цього положення МОЗ звернулося до всіх обласних військових адміністрацій, щоб вони утворили комісії для проведення перевірок фактичного стану забезпечення лікарськими засобами в умовах стаціонарного лікування.
Наталія Гусак, голова НСЗУ, поінформувала, що проаналізовано повністю всю фінансову звітність, яка надається надавачами медичних послуг до НСЗУ за 2024 р. У цьому аналізі зібрана інформація про те, яка сума коштів виділяється медичними закладами на стаціонарне лікування пацієнтів. За результатами цього аналізу 262 заклади отримали повідомлення від НСЗУ щодо надання пояснень, чому в 2024 р. була виділена така мала сума коштів на стаціонарне лікування одного пацієнта.
Окрім цього, на фінальній стадії погодження знаходиться проєкт постанови щодо внесення змін до типової форми договору про медичне обслуговування населення за Програмою медичних гарантій. У разі його ухвалення з’являться штрафні санкції до надавачів медичних послуг за те, що вони вимагають кошти у пацієнтів за лікарські засоби, які вони мають забезпечити безкоштовно за цією програмою.
КОНТРОЛЬ ЗА КОНКУРЕНЦІЄЮ
Рішенням РНБО також рекомендується Антимонопольному комітету України (АМКУ) посилити контроль за дотриманням учасниками фармацевтичного ринку законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, під час формування цін на соціально значущі лікарські засоби на всіх ланках реалізації, та в разі виявлення ознак порушень уживати відповідних заходів реагування.
Денис Клюшников, заступник голови АМКУ, повідомив, що комітет розпочав дослідження, в межах якого відпрацьовується механізм ціноутворення у 13 найбільших національних виробників за 130 найпопулярнішими лікарськими засобами, а також стан конкуренції на фармацевтичному ринку. АМКУ досліджує питання обґрунтованості включення певних витрат у собівартість лікарських засобів, у тому числі маркетингових послуг, промоції лікарських засобів. АМКУ опрацює механізм формування ціни на всіх ланках обігу лікарських засобів.
Паралельно з цим дослідженням АМКУ проводить розслідування щодо дистриб’юторів лікарських засобів і до травня 2025 р. планує оприлюднити результати цього розслідування.
КОНТРОЛЬ ПРОКУРАТУРИ
Окрім цього, рішенням РНБО рекомендується Офісу Генерального прокурора спільно з правоохоронними органами України вжити додаткових заходів щодо виявлення та протидії фактам фінансових зловживань чи непрозорого ціноутворення, що призводить до штучного завищення цін на всіх етапах обігу лікарських засобів.
Костянтин Мерімерін, представник Офісу Генерального прокурора, повідомив, що 28 лютого 2025 р. повідомлено про підозру 5 працівникам одного з дистриб’юторів за фактом завищення цін. Крім того, з цього питання також є ще 2 кримінальних провадження. Бюро економічної безпеки також розслідуються 10 кримінальних проваджень, пов’язаних із фармацевтичною сферою.
Наступна нарада щодо стану виконання рішення РНБО запланована на кінець квітня 2025 р.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим