Проєкт розроблено з метою реалізації ст. 201 Закону України «Про лікарські засоби», якою встановлено відповідні обмеження при здійсненні господарської діяльності з реалізації лікарських засобів, а саме:
- укладення господарських договорів, предметом яких прямо або опосередковано є надання в місцях здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів, інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, дозволяється виключно між суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво або імпорт лікарських засобів з аптекою та/або аптечною мережею, відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України порядку та умов надання таких послуг;
- практики чи методи, а також дії, що призводять до фактичного зниження закупівельних цін після переходу права власності на товари, включно з використанням механізмів відтермінованих знижок, кредитних нот, бонусів або інших форм зворотного коригування ціни, можуть застосовуватися ліцензіатами, які провадять господарську діяльність з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), у договорах та/або розрахунках у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У зв’язку з цим проєктом постанови пропонується затвердити:
1) Порядок та умови надання маркетингових послуг, послуг з промоції лікарських засобів, інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, у місцях здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі — Порядок надання маркетингових послуг);
2) Порядок застосування ліцензіатами, які провадять господарську діяльність з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), у договорах та/або розрахунках інструментів, що призводять до фактичного зниження закупівельних цін після переходу права власності на товари (далі — Порядок застосування розрахункових інструментів).
Також проєктом пропонується доповнити Ліцензійні умови новою нормою, згідно з якою ліцензіати, які провадять господарську діяльність з виробництва та/або імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), що укладають з аптекою або аптечною мережею господарські договори, предметом яких прямо або опосередковано є надання в місцях здійснення роздрібної торгівлі препаратами маркетингових послуг, послуг з їх промоції, інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, а також аптеки або аптечні мережі, що є стороною цих договорів, мають подавати органу ліцензування до 10 числа поточного кварталу інформацію про укладені договори за попередній квартал:
- найменування суб’єктів господарювання, які є сторонами договору;
- дату укладення договору;
- предмет договору;
- суму договору.
Порядком надання маркетингових послуг передбачається, що господарські договори, предметом яких прямо або опосередковано є надання в місцях здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами маркетингових послуг, послуг з їх промоції, інших послуг, пов’язаних з реалізацією препаратів кінцевому споживачу, мають бути укладені з дотриманням принципів прозорості, чіткості, недопущення дискримінації, з метою:
- унеможливлення недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції на ринках лікарських засобів унаслідок використання маркетингових інструментів під час їх реалізації;
- забезпечення кінцевих споживачів можливістю об’єктивного та неупередженого, самостійного вибору в аптечних закладах необхідних їм препаратів;
- унеможливлення економічно необґрунтованого підвищення цін на лікарські засоби.
Уточнюється, що маркетингові послуги та інші послуги в місцях здійснення роздрібної торгівлі, пов’язані з реалізацією препаратів кінцевому споживачу, мають надаватися аптечними закладами безпосередньо у приміщеннях, призначених для обслуговування споживачів, та не включають послуги із промоції, а також рекламу лікарських засобів, яка здійснюється відповідно до Закону України «Про рекламу».
Обсяг доходу без урахування податку на додану вартість (ПДВ), отриманого ліцензіатами з роздрібної торгівлі, від надання маркетингових послуг, послуг з промоції препаратів, інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, у поточному кварталі, не зможе перевищувати 10% загального обсягу доходу без урахування ПДВ, отриманого від реалізації лікарських засобів, розрахованого за попередній квартал поточного року.
Для суб’єктів господарювання, які тільки отримали ліцензію з роздрібної торгівлі лікарськими засобами в поточному році, обсяг доходу, отриманого від надання вищезгаданих послуг за поточний місяць, не зможе перевищувати 10% загального обсягу доходу аптеки або аптечної мережі, отриманого від реалізації препаратів, розрахованого за попередній місяць поточного року.
Доходи від діяльності з надання таких послуг зможе отримати будь-який суб’єкт господарювання, який провадить господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, що входить до складу відповідної аптечної мережі, з можливістю подальшого перерозподілу між суб’єктами аптечної мережі. Сума такого перерозподілу не враховуватиметься при визначенні 10% загального обсягу доходу.
При цьому заборонятиметься надання маркетингових та інших послуг у місцях здійснення роздрібної торгівлі, пов’язаних з реалізацією препаратів кінцевому споживачу:
- відносно рецептурних лікарських засобів;
- щодо яких здійснюється реімбурсація за рахунок коштів державного бюджету або відшкодування вартості за рахунок коштів місцевих бюджетів, крім лікарських засобів у межах соціально орієнтованих програм підтримки пацієнтів, які реалізуються виключно в інтересах і на користь кінцевих споживачів;
- пов’язаних із наданням винагороди аптекам та/або аптечним мережам за факт реалізації препаратів кінцевому споживачу, крім винагороди з метою забезпечення реалізації заходів, спрямованих на зниження вартості лікарських засобів для кінцевих споживачів.
Водночас така заборона не поширюватиметься на послуги з промоції лікарських засобів та послуги, пов’язані з наданням інформації про обсяги реалізації препаратів.
Згідно з цим порядком, послуги з промоції лікарських засобів у місцях здійснення роздрібної торгівлі включатимуть, окрім іншого, поширення промоційних матеріалів про зареєстровані лікарські засоби фармацевтичним працівникам.
Промоція має:
- стосуватися лише зареєстрованих в Україні препаратів;
- включати необхідну інформацію відповідно до інструкції для застосування лікарського засобу;
- містити інформацію про категорію відпуску препарату;
- сприяти раціональному застосуванню лікарського засобу шляхом надання об’єктивної інформації про нього без перебільшення його властивостей;
- не вводити в оману.
При цьому промоція не має супроводжуватися:
- наданням у будь-якій формі винагороди за відпуск (реалізацію) споживачам лікарських засобів;
- пропонуванням або наданням матеріальних стимулів, бонусів, премій, повернення готівкових коштів, права на участь у будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, якщо умовою надання або участі є відпуск (реалізація) фармацевтом окремих препаратів.
Зі свого боку, Порядком застосування розрахункових інструментів передбачається, що використання суб’єктами господарювання в договорах та/або розрахунках інструментів зниження ціни на лікарські засоби можливе виключно з метою, зокрема:
- повного або часткового відшкодування вартості препаратів, термін придатності яких минув та їх вилучено з обігу або до його закінчення залишилося менше, ніж 180 календарних днів, а також інших, повʼязаних із цим витрат;
- відшкодування вартості лікарських засобів, які стали непридатними для подальшого продажу внаслідок їх неналежної якості (якість не відповідає вимогам нормативних документів або вони зазнали механічного, хімічного, фізичного, біологічного або іншого впливу, що унеможливлює їх подальше застосування) та які вилучено з обігу, а також інших, повʼязаних із цим витрат;
- компенсації витрат, повʼязаних із коливанням курсів валют та ін.
У разі використання таких інструментів оптово-відпускна ціна та/або закупівельна ціна на такі лікарські засоби не повинна буде змінюватися.
При цьому суб’єктам господарювання заборонятиметься використання інструментів (практик, методів, дій), що призводять до фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права на препарати, придбані / реімбурсовані / відшкодовані повністю або частково за рахунок коштів місцевих чи державного бюджетів, якщо таке зниження не було враховане під час закупівлі за бюджетні кошти.
У разі ухвалення проєкту постанови вона набуде чинності 28 квітня 2025 р., крім положення щодо подачі органу ліцензування відомостей про укладені договори на маркетингові послуги, послуги з промоції лікарських засобів, інших послуг, пов’язаних з реалізацією препаратів кінцевому споживачу. Це положення набуде чинності через 6 міс з дня набрання чинності цією постановою.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим