Дієтичні добавки у фокусі регулювання: аналіз тенденцій та нового законодавства

31 Березня 2025 12:50 Поділитися
Нещодавно у сфері регулювання обігу дієтичних добавок відбулися важливі зміни, які можуть чинити значний вплив на функціонування ринку. 5 грудня 2024 р. Уряд у другому читанні ухвалив законопроєкт № 11389 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення регулювання виробництва та обігу дієтичних добавок, а 25 березня 2025 р. Президент України підписав цей документ. Минулого року також відмічалося значне збільшення кількості рішень Антимонопольного комітету України (АМКУ) щодо порушень у сфері дієтичних добавок, що може бути зумовлено, зокрема, активним розвитком цієї категорії товарів і збільшенням її частки в аптечному продажу. 20 березня 2025 р. відбулася онлайн-конференція «Регулювання обігу дієтичних добавок: справи АМКУ, регуляторні вимоги та новий закон», у межах якої експерти представили огляд ринку дієтичних добавок та прогноз його розвитку, проаналізували рішення АМКУ, надали рекомендації щодо маркування та введення в обіг, а також окреслили ключові регуляторні зміни.

Модераторкою заходу виступила Євгенія Лук’янчук, керівниця видання «Щотижневик АПТЕКА» та напрямку спеціалізованих конференц-активностей компанії Proxima Research International.

Огляд ринку дієтичних добавок

Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» (до якого входять лікарські засоби, медичні вироби, дієтичні добавки і косметика) продовжують активно відновлюватися після суттєвого спаду на початку повномасштабного вторгнення. При цьому в сегменті дієтичних добавок зафіксовано найбільш динамічний тренд розвитку порівняно з іншими категоріями, про що повідомила Тетяна Іванова, Audit Product Owner компанії Proxima Research International. За підсумками січня–лютого 2025 р. обсяги споживання дієтичних добавок збільшилися на 27,7% порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Лідерами продажу виступають дієтичні добавки, які підтримують органи травлення, функцію органів дихання, впливають на процеси обміну у тканинах.

Частка дієтичних добавок у структурі «аптечного кошика» зростає вже протягом декількох років. Порівняно із січнем 2019 р. у лютому 2025 р. їх питома вага збільшилася з 6 до 12% у грошовому вираженні та з 5 до 10% в упаковках.

Частка власних торговельних марок (ВТМ) у продажу дієтичних добавок стає дедалі помітнішою і станом на лютий 2025 р. сягає 22% у грошовому вираженні та 40% у натуральному. Це є найвищим показником серед усіх категорій «аптечного кошика».

Зростаючий тренд також демонструє e-commerce продаж. Його частка в продажу дієтичних добавок за підсумками лютого 2025 р. становить 26% у грошовому вираженні та майже 19% в упаковках.

Стосовно прогнозів, за підсумками 2025 р. приріст обсягів роздрібного ринку дієтичних добавок очікується на рівні 26,4% у національній валюті та 7,2% в упаковках. Відтак категорія залишатиметься важливим драйвером розвитку фармацевтичного ринку.

Інформація в рекламі та на маркуванні

Аналіз рішень, ухвалених АМКУ щодо порушень у сфері дієтичних добавок у 2024 р., представив Максим Багрєєв, керуючий партнер компанії «Кратія». Серед причин підвищення уваги АМКУ до сфери дієтичних добавок можуть відмічатися, зокрема, скасування у 2014 р. висновків санітарно-епідеміологічної експертизи на харчові продукти (до яких належать дієтичні добавки); зусилля щодо наближення практик роботи на ринку до таких Європейського Союзу (ЄС); тривалий період мораторіїв на перевірки (майже 4 роки), які поступово знімалися; а також розвиток ринку дієтичних добавок й посилення конкуренції.

Справи, що розглядав АМКУ, як правило, стосувалися продуктів, що конкурують з лікарськими засобами. Причиною уваги контролюючого органу може стати власне дослідження (моніторинг рекламної діяльності) або отримання скарги (від конкурента) щодо порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. Спільною рисою справ, розглянутих у 2024 р., є те, що всі вони кваліфікувалися як порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції у вигляді поширення інформації щодо дієтичних добавок, що вводить в оману стосовно лікувальних властивостей продукту без відповідного підтвердження. Суб’єкти господарювання маркували дієтичні добавки із зазначенням властивостей, характерних для лікарських засобів, включно з твердженням про профілактику чи лікування хвороб, зміцнення імунітету тощо. Використання аналогічних за змістом словосполучень, наприклад, «від кашлю», «сприяє зменшенню вираженості болю в горлі» тощо, теж вважається порушенням законодавства. Наявність досліджень інгредієнтів не вважається підтвердженням властивостей дієтичної добавки, оскільки властивості окремих складових не тотожні властивостям продукту.

Як свідчать результати опитування споживачів, інформація на маркуванні дієтичних добавок з огляду на спосіб її викладення може сприйматися споживачем як така, що вказує на властивості, притаманні лікарському засобу, та може вплинути на їх намір придбати товар. Унаслідок чого виробники дієтичних добавок можуть отримати неправомірну конкурентну перевагу.

Важливо зазначити, що контролюючий орган звертає увагу не лише на інформацію, вказану на упаковці продукту, а й на таку, розміщену на вебсайтах, у банерній та контекстній рекламі, відеорекламі в соцмережах, рекламі на телебаченні, у друкованих виданнях тощо.

Вимоги законодавства щодо маркування та введення в обіг дієтичних добавок окреслила Оксана Олійнічук, керівниця відділу FMCG компанії «Кратія».

Дієтичні добавки регулюються як харчові продукти. Рішення щодо класифікації продукту як дієтичної добавки ухвалюється з урахуванням його характеристик, призначення, позиціювання на ринку тощо. Якщо продукт з урахуванням усіх його характеристик може бути і класифікований як лікарський засіб, і віднесений до інших категорій, тоді пріоритет надається першому.

Оскільки дієтичні добавки не є лікарськими засобами, таким продуктам не можна приписувати властивостей, що сприяють запобіганню чи лікуванню захворювань, або посилатися на такі властивості. Як у маркуванні, так і рек­ламі не можуть міститися вислови, пов’язані з лікуванням чи зниженням тяжкості перебігу хвороб.

Наявність інструкції-вкладишу для харчових продуктів законом не передбачається. Уся інформація наноситься на упаковку або етикетку. Лише в деяких випадках (якщо площа поверхні упаковки становить <10 см2) дозволяється надання певної інформації у вкладиші.

Маркування містить слова, описи, торговельні марки, графічні зображення або символи, які розміщуються на упаковці або етикетці. Обов’язкова інформація включає назву продукту, зокрема офіційну (дієтична добавка) та торговельну назву (бренд), склад, включно з алергенами, номінальну кількість, термін придатності, номер партії та оператора ринку, відповідального за інформацію, а також за необхідності умови зберігання, інструкції з використання та країну походження. Також мають бути нанесені рекомендована кількість для щоденного споживання та обов’язкові попередження (не перевищувати рекомендовану кількість, не використовувати як заміну повноцінного раціону харчування, зберігати в недоступному для дітей місці).

До добровільної інформації належать твердження про поживну цінність (наприклад не містить цукру). Допустимими є твердження про зв’язок між продуктом або його інгредієнтом та користю для здоров’я (наприклад кальцій є необхідним для підтримки нормального стану кісток). Дозволено використовувати лише твердження, які відповідають вимогам наказу Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України від 15.05.2020 р. № 1145 «Про затвердження Вимог до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів», що містяться в переліку дозволених тверджень та відповідають умовам їх використання. Твердження про користь для здоров’я підлягають державній реєстрації. Оператор ринку має надати докази відповідності продукту умовам використання такого твердження для цього продукту.

Новий закон

М. Багрєєв висвітлив основні положення закону щодо удосконалення регулювання виробництва та обігу дієтичних добавок. Відповідний законопроєкт протягом 1 року пройшов шлях від публічного обговорення до схвалення у другому читанні.

Новим законом визначення терміну «дієтична добавка» приводиться у відповідність із визначенням в ЄС, яка зазначена як «харчовий продукт, що призначений для споживання в невеликих визначених кількостях як доповнення до звичайного раціону, окремо або в комбінації з іншими харчовими продуктами; є концентрованим джерелом вітамінів, мінеральних речовин або інших речовин із поживним чи фізіологічним ефектом; реалізується дозовано як фасований харчовий продукт у формі капсул, пастилок, пігулок, саше, ампул з рідинами, пляшок для крапельного дозування чи в інших схожих формах рідин та/або порошків».

Схвалення документа має допомогти усунути прогалини в законодавстві, які не запобігали зловживанню. До серйозних порушень належать, зокрема, наявність у дієтичних добавках активних фармацевтичних інгредієнтів.

Новий закон встановлює, що для виробництва дієтичних добавок можуть використовуватися лише речовини, включені до переліку вітамінів, мінеральних речовин та інших речовин і їх максимально допустимих доз, дозволених до застосування в дієтичних добавках з дотриманням максимально допустимих доз, встановлених зазначеним переліком.

Забороняється введення в обіг дієтичних добавок, які не пройшли процедуру нотифікації, а також встановлюються нові штрафи, розмір яких різниться для юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. Штрафи стосуються не лише виробників, а й розповсюджувачів.

Процес легалізації дієтичної добавки з урахуванням вимог нового законодавства включатиме перевірку складу продукту, який має містити включені до переліку вітаміни, мінеральні речовини й інші речовини та їх максимально допустимі дози; маркування на відповідність вимогам, зокрема тверджень про користь для здоров’я; проведення реєстрації виробничих потужностей; проведення нотифікації дієтичної добавки; включення до реєстру.

Зміни в регулюванні обігу дієтичних добавок є важливим кроком на шляху до підвищення безпеки та прозорості ринку. Активність учасників у вигляді численних запитань свідчить про значний інтерес до тематики онлайн-конференції.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Наталія 31.03.2025 4:21
Вітаю, який орган буде перевіряти маркування на відповідність вимогам законодавства?

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті